گرم شدن کره زمین

8 بلای ترسناکی که طی 80 سال آینده بر سر زمین می‌‌آید

محققان با توجه به شرایط فعلی 8 بلای ترسناکی که ممکن است سیاره زمین طی 80 سال آینده با آن مواجه شود را پیش‌بینی کردند. در ادامه هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

دانشمندان سخت در تلاشند تا با تکنولوژی‌های پیشرفته و بررسی داده‌های مختلف وضعیت سیاره زمین را تا پایان قرن 21 پیش‌بینی کنند. البته پیش‌بینی این که طی چند سال آینده چه بر سر زمین خواهد آمد کار بسیار دشواری محسوب می‌شود، اما محققان با توجه به وضعیت تغییرات آب و هوایی فعلی و اطلاعاتی که جمع‌آوری کردند بر این باورند که طی 80 سال آینده سیاره زمین با 8 بلای ترسناک مواجه خواهد شد.

مواجهه زمین با 8 بلای ترسناک تا سال 2100

1. انقراض صدها گونه از پرندگان

گرم شدن کره زمین

پرندگان که جزو موجودات دوست‌داشتنی محسوب می‌شوند، بیش از هر جانور دیگری در معرض انقراض قرار دارند و اقدامات انسان‌ها طی سال‌های آینده باعث خواهد شد تا صدها گونه از این موجودات طی 80 سال آینده منقرض شوند. مطالعاتی که محققان در سال 2019 در خصوص تغییرات آب و هوایی انجام دادند نشان می‌دهد وضعیت آب و هوایی هر سال ناپایدارتر از قبل شده و سرد و گرم شدن غیر منطقی آب و هوا باعث خواهد شد گونه‌های مختلف پرندگان تا پیش از پایان قرن 21 نابود شوند.

طبق نتایج این تحقیقات، اگر میانگین دمای سیاره زمین 3.5 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند، حدود 600 تا 900 گونه از پرندگان به شکل کامل نابود خواهند شد. همچنین افزایش یک درجه‌ای دمای کره زمین نیز باعث انقراض 100 تا 500 گونه از پرندگان می‌شود و بیشترین میزان نابودی در میان آن دسته از پرندگانی خواهد بود که محل زندگی آنها تاکنون با تغییرات شدید دمایی مواجه نشده و به دلیل عادت نداشتن به تغییرات ناگهانی تلف خواهند شد. در واقع پرندگان توانایی تحمل تغییر دماهای ناگهانی را نخواهند داشت و از بین خواهند رفت.

2. اتمام منابع غذایی

گرم شدن کره زمین

دانشمندان بر این باورند که اگر عادت‌های غذایی انسان‌ها همانند شرایط فعلی دهه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد، سیاره زمین تا سال 2100 نمی‌تواند برای این تعداد از جمعیت غذای کافی را تامین کند. دانشمندان پیش‌بینی کردند اگر حتی تمام انسان‌ها تا سال 2100 به گیاه‌خواری نیز روی بیاورند، کماکان زمین‌های کشاورزی توانایی تامین غذا برای 10 میلیارد نفر را نخواهند داشت.

ضمن این که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 قدرت خرید غذا برای بسیاری از ساکنان این سیاره به شدت کاهش پیدا کند. علاوه بر این قیمت مواد غذایی نیز 130 تا 180 برابر افزایش خواهد یافت و به همین دلیل بسیاری از مردم توان خرید آنها را نخواهند داشت.

3. تبدیل 21 کشور به بیابان

گرم شدن کره زمین

طبق پیش‌بینی محققان تغییرات آب و هوایی باعث خواهد شد تا در آینده نه چندان دور حوزه مدیترانه بیشتر از تغییراتی که حدود 10 هزار سال قبل اتفاق افتاده را تجربه کند. البته اگر بتوان دمای کره زمین را زیر 2 درجه ثابت نگه داشت، چنین تغییراتی نیز رخ نخواهد داد.

در واقع در کشورهای حوزه مدیترانه جنگل‌ها به بیابان تبدیل خواهند داشت. این فرایند علاوه بر مناطق جنوبی اسپانیا روی 20 کشور دیگر حوزه مدیترانه نیز تاثیر خواهد گذاشت. گفتنی است 21 کشور شامل 14 کشور جنوب اروپا، 5 کشور شمال آفریقا، 2 کشور آسیایی لبنان و و سوریه در دریای مدیترانه از خط ساحلی برخوردارند که طبق پیش‌بینی محققان تا سال 2100 با خطر تبدیل شدن به بیابان مواجه خواهند بود.

4. نابودی ابرها

گرم شدن کره زمین

احتمال دارد ساکنان سیاره زمین در سال 2100 نتوانند ابرهای زیادی را در آسمان مشاهده کنند؛ چرا که طبق پیش‌بینی محققان حجم زیادی از ابرها طی 80 سال آینده از بین خواهد رفت. همچنین باید توجه داشته که ابرها با انعکاس پرتورهای نور خورشید باعث خنک نگه داشتن زمین می‌شوند؛ از این رو با نابودی ابرها دمای کره زمین نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

5. بازسازی کامل لایه ازون

گرم شدن کره زمین

در دهه‌های قبل خبرهای زیادی در خصوص ایجاد یک حفره بزرگ در لایه ازون به دلیل آزاد شدن کلر، فلوئوروکربن‌ها منتشر می‌شد؛ مواد بسیار خطرناکی که به دلیل استفاده از اسپری‌ها، سیستم‌های تهویه و یخچال‌ها تولید و در فضا منتشر می‌شوند. این حفره بسیار بزرگ در زمان کوتاهی به یک تهدید جدی برای بشر تبدیل شده بود، اما طی سال‌های گذشته دیگر از آن خبری منتشر نمی‌شود.

در واقع گسترش این حفره باعث ورود بیش از حد اشعه‌های فرابنفش به زمین می‌شد که می‌توانست جان انسان‌ها را به خطر بی‌اندازد، اما در همان دوران دانشمندان با کشف دلیل ایجاد این حفره اقدامات مهمی را برای کاهش استفاده از مواد شیمایی خطرناک به انجام رساندند. از آن زمان تا به امروز لایه ازون به تدریج و به شکل پیوسته توانست خود را ترمیم کند.

دانشمندان در سال 2014 اعلام کردند قطر لایه ازون نسبت به قبل به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و هرچند این فرایند با سرعت کمی انجام می‌شود، اما تا سال 2075 میلادی تمام بخش‌های حفره ایجاد شده در لایه ازون بازسازی خواهد شد. گفتنی است در گذشته مساحت این حفره حدود 30 میلیون کیلومتر مربع گزارش شده بود که در حال حاضر به 20 میلیون متر مربع کاهش پیدا کرده است.

6. افزایش سطح آب دریاها به بیش از 3 متر

گرم شدن کره زمین

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد در آینده نزدیک سطح آب دریاها به حدود 250 سانتی‌متر افزایش پیدا خواهد کرد. در سال 1993 محققان به کمک یک ماهواره تحقیقاتی طرح ثبت میزان سطح آب دریاها را آغاز کردند که از آن زمان تا به امروز آب دریاها حدود 15 تا 20 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است. محققان با توجه به چنین سرعتی پیش‌بینی کردند طی 80 سال آینده سطح آب دریاها حدود 250 سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.

بر اساس این پیش‌بینی، بسیاری از ساکنان شهرهای ساحلی با خطر جدی مواجه خواهند شد. بالا آمدن سطح آب دریاها علاوه بر نابودی پل‌ها، جاده‌ها و تاسیسات آبی باعث ایجاد امواج طوفانی و ایجاد سیلاب خواهد شد. ضمن این که منبع آب شیرین نیز طی این اتفاقات آلوده خواهد شد و به همین دلیل روی اکوسیستم‌های طبیعی و منابع آب کشاورزی نیز تاثیر خواهد گذشت.

7. نابودی 80 درصد از جنگل‌های آمازون

گرم شدن کره زمین

نابودی جنگل‌های بارانی یکی از غم‌انگیزترین اتفاقاتی است که به دلیل اقدامات بشر طی دهه‌های گذشته رخ داده و در صورت تداوم این اقدامات تا پیش از پایان قرن 21 شاهد نابودی بسیاری از این جنگل‌های با ارزش خواهیم بود. طبق مطالعات اقلیمی که در سال 2014 به انجام رسیده در سال 2055 دمای متوسط سیاره زمین 4 درجه افزایش خواهد یافت؛ البته این عدد به صورت میانگین بوده و ممکن است دمای برخی از نقاط این سیاره حدود 16 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

یک موسسه آب‌وهواشناسی در آلمان پیش‌بینی کرد تا پایان قرن 21 شاهد نابودی جنگل‌های بارانی زیادی خواهیم بود، به گونه‌ای که حدود 83 درصد از مساحت جنگل‌های بارانی آمازون نابود خواهد شد؛ البته این رقم در خوشبینانه‌ترین حالت در نظر گرفته شده است.

8. نابودی یخ‌های قطب شمال

گرم شدن کره زمین

در حال حاضر قطب شمال سرزمینی پوشیده از یخ شناخته می‌شود، اما طبق پیش‌بینی محققان طی چند دهه آینده تمام یخ‌های قطب شمال نابود خواهد شد. طبق تحقیقاتی که در سال 2019 انجام شده طی سال‌های 2007 و 2008 قطب شمال بیشترین میزان ذوب یخ‌های خود را تجربه کرد و با در نظر گرفتن سرعت ذوب یخ‌های قطبی می‌توان پیش‌بینی کرد در سال 2037 حجم زیادی از یخ‌های این منطقه نابود خواهد شد. نتایج تحقیقات محققان نشان می‌دهد در سال 2009 میلادی در قطب شمال حدود 4.6 میلیون کیلومتر مربع یخ وجود داشت که این میزان در سال 2037 به زیر 1 میلیون متر مکعب کاهش پیدا خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*