نابودی ماهواره های استارلینک

ماهواره های تازه مستقر شده استارلینک در طوفان ژئومغناطیسی نابود شدند

شرکت اسپیس ایکس پس از عرضه سرویس پرمیوم ماهواره های خود، از نابودی ماهواره های تازه مستقر شده استارلینک در مدار بر اثر طوفان ژئومغناطیسیی خبر داد.

شرکت اسپیس ایکس به تازگی اعلام کرده که به علت وقوع طوفان‌های ژئومغناطیسی، 40 ماهواره استارلینک که به تازگی مستقر شده‌اند، از بین رفته است. این عدد اکثریت پرتاب‌های اخیر استارلینک را تشکیل می‌دهد. این ماهواره‌ها در روز پنج شنبه 3 فوریه 2022 (14 بهمن 1400) توسط راکت فالکون 9 پرتاب شدند.

ماهواره های تازه مستقر شده استارلینک از بین رفتند

از 49 ماهواره Starlink که به مدار ارسال شده بودند، مشخص نیست که چه تعداد در مدار مستقر شده‌اند و معلوم نیست آیا مطابق انتظار عمل می‌کنند یا خیر! نقشه اسپیس ایکس این بود که ماهواره‌ها را به مدار پایینی زمین انتقال دهد و به محض شروع به کار به نظر می‌رسید همه چیز خوب است.

همان‌طور که برنامه ریزی شده بود، فالکون 9 در ساعت 1:13 دقیقه بعد از ظهر از مرکز فضایی 39A کندی در فلوریدا پرتاب شد. ماهواره‌های استارلینک به مثابه مرحله دوم موشک فالکون 9 در محل خود مستقر شدند و در مدار زمین قرار گرفتند. (به اعلام خود اسپیس ایکس، مقصد این ماهواره‌ها حدود 210 کیلومتری یا 130 مایلی زمین است.)

تمام 49 ماهواره کنترل‌های پروازشان چک شده بود و اگر طوفان‌های ژئومغناطیسیی نمی‌بودند، احتمالاً باید همه چیز به درستی پیش می‌رفت. شرکت مذکور تمام جزئیات پرتاب ماهواره‌ها و همچنین مشکلات ناشی از آن را در وبسایت خود شرح داده است. SpaceX توضیح داده که ماهواره‌های استارلینک در مدار پایینی زمین به خوبی مستقر شده‌اند و حتی بسیار نزدیک زمین بوده‌اند تا اقدامات احتیاطی در نظر گرفته شود.

نابودی ماهواره های استارلینک

اگر مشکلی وجود داشته باشد و و ماهواره‌ای نتواند بررسی‌های اولیه سیستم را انجام دهد از مدار خارج می‌شود و نابود می‌گردد. به نظر می‌رسد که این گزینه تنها یک روز بعد از پرتاب ماهواره‌ها سودمند بوده زیرا روز جمعه، 4 فوریه 2022 (15 بهمن 1400) طوفان به آنها آسیب رسانده است.

حدود 40 ماهواره استارلینک گم شده

طوفانی که پرتاب ماهواره‌های اخیر شرکت اسپیس ایکس را به شدت تحت تاثیر قرار داد، موجب افزایش دمای اتمسفر و چگال شدن آن گردید. این کمپانی در ادامه توضیح می‌دهد که طوفان خیلی شدید بوده و بررسی‌های جی پی اس هر ماهواره استارلینک در مدار نشان می‌داده که کشش جوی، 50 درصد بیشتر از پرتاب‌های قبلی این استارلینک بوده است.

البته تیم استارلینک با دیدن این وضعیت بیکار ننشستند و به ماهواره‌ها دستور دادند تا در حالت امن قرار بگیرند و به آنها برنامه داده شد که در مقابل طوفان از خود محافظت کنند. این اقدام باعث می‌شد تا حداقل برخی از آنها سالم بمانند و شانس استفاده مجدد را داشته باشند اما خیلی از آنها از کار افتادند.

نابودی ماهواره های استارلینک

کشش جوی موجود در این ارتفاعات پایین ماهواره‌های استارلینک را از حالت ایمن خارج می‌کند و آنها را به بالای مدار می‌برد. پس از آن چه می‌شود؟ ماهواره‌ها از قبل حرکت خود را به سمت زمین آغاز کرده‌اند و برخی از آنها نیز از قبل دوباره وارد جو شده‌اند. شرکت اسپیس ایکس اطمینان می‌دهد که آنها پس از ورود مجدد به زمین نابود خواهند شد و بقایای آنها به هیچ وجه به زمین برخورد نمی‌کند.

گر چه این کمپانی نمی‌داند که دقیقاً چه تعداد از ماهواره‌هایش از دست رفته است اما قطعاً هزینه زیادی بابت آنها از جیب اسپیس ایکس رفته است. استارلینک به تازگی از سرویس پرمیوم ماهواره‌های خود با سرعت بالا رونمایی کرده و ارزش ماهیانه آنها را 500 دلار معین نموده اما با شنیدن این گونه خبرها، باید بگوییم که واقعاً بد شانس است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*