ماده شگفت انگیز

این ماده شگفت انگیز از فولاد سخت تر و از پلاستیک سبک تر است!

دانشمندان موفق به تولید ماده ای شده اند که از پلاستیک سبک تر و از فولاد سخت تر است. کاربردهای این ماده شگفت انگیز را در ادامه بخوانید.

مهندسان شیمی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ماده جدیدی ساخته‌اند که سخت تر از فولاد و سبک تر از پلاستیک است. این کشف مهم زمانی اتفاق افتاد که دانشمندان و پژوهشگران در MIT نوعی پلیمر دو بعدی ایجاد کردند. (یک ساختار مولکولی که در آن واحدهای مشابه به یکدیگر می‌پیوندند.)

ماده شگفت انگیز سبک تر از پلاستیک

طبق آنچه در مجله طبیعت (Nature) آمده است، این پلیمر 2DPA 1 نامگذاری شده و توسعه دهندگان آن درخواست ثبت دو اختراع برای آن کرده‌اند تا بتوانند مجوز تولید انبوه آن را دریافت کنند. اگر همه چیز همان‌طور پیش برود که دانشمندان به آن امیدوار هستند، کشف آنها می‌تواند انقلابی در نحوه ساخت پلاستیک به وجود آورد. مایل استرانو استاد موسسه فناوری ماساچوست و نویسنده ارشد این مقاله گفته است:

معمولا از پلاستیک برای محافظت از ساختمان استفاده نمی‌کنیم اما با این مواد تازه، می‌توانیم چیزهای جدیدی را ایجاد کنیم. این مواد خواص و ویژگی‌های زیادی دارد و برای این ماده بسیار هیجان زده‌ایم.

ماده شگفت انگیز

آسترانو معتقد است که این مواد نهایتاً می‌تواند در ساخت روکش برای کالاهایی همچون قطعات خودرو و تلفن‌های هوشمند استفاده شود. سبکی و دوام آن بدین معنی است که به محض تولید این ماده، این امکان وجود دارد تا مقادیر زیادی از 2DPA 1 به سرعت و با حداکثر کارآمدی ساخته شود.

کشفی که می‌تواند نحوه ساخت پلاستیک را دگرگون کند

به گفته ام آی تی نیوز، تمامی پلیمرهای شناخته شده دیگر یک بعدی‌اند و شبیه اسپاگتی هستند. دانشمندان پس از چند دهه مطالعه دریافتند که پلیمرها نمی‌توانند در سویه ها یا حالات دو بعدی تشکیل شوند. یافته‌های جدید ثابت می‌کند که آنها در این مدت اشتباه می‌کرده‌اند.

محققان موفق به ساخت نوعی ماده به نام پلی آرامید شده‌اند که وقتی درون محلول قرار می‌گیرد، در صفحات دو بعدی متراکم می‌شود. برای ساخت پلی آرامید باید مقادیر زیادی از ترکیب ملامین داشته باشیم. در دوران مدرن از پلاستیک به عنوان ماده‌ای خطرناک و مضر یاد می‌شود چرا که این مواد اغلب اوقات یکبار مصرف هستند و پس از استفاده تبدیل به زباله می‌شوند و نهایتاً به اقیانوس‌ها ریخته خواهند شد.

ماده شگفت انگیز

اما گاهی اوقات همین پلاستیک‌ها نورآوری‌هایی در علم به وجود آورده و مفید واقع شده‌اند که گاه از آنها در اشیاء بزرگی همچون هواپیما استفاده شده و گاهی در ساخت گوشی‌های هوشمندی که در جیب شما قرار دارد، کاربرد داشته‌اند.

2DPA 1 می‌تواند کیفیت پلاستیک‌های سنتی را که هم اکنون مورد استفاده هستند، بهبود بخشد زیرا ساختار ورقه مانند آن تا شش برابر قدرتمندتر از شیشه‌های ضد گلوله است. علاوه بر این شکستن پلیمر نیرویی دو برابر نیروی شکستن فولاد نیاز دارد. در نتیجه می‌توان امیدوار بود که از این ماده جدید در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی استفاده شود.