سرعت اینترنت ایران

وضعیت سرعت اینترنت ایران بعد از روی کار آمدن دولت جدید

طبق گزارش اسپیدتست، سرعت اینترنت ایران بعد از روی کار آمدن دولت جدید روند نزولی داشته و اکنون ایران جایگاه خوبی در جهان ندارد.

به تازگی جدیدترین گزارش سرعت اینترنت توسط پایگاه اینترنتی اسپیدتست (SpeedTest) منتشر شد و کشورهای دارنده پرسرعت ترین و کندترین اینترنت در جهان مشخص شدند. بر اساس این رده بندی جهانی، امارات با سرعت 302.43 مگابیت در ثانیه، کره جنوبی با سرعت 227.99 مگابیت در ثانیه و قطر با سرعت 213.09 مگابیت در ثانیه سریع ترین اینترنت همراه را در جهان دارند.

اسپیدتست اعلام کرد متوسط سرعت دانلود اینترنت همراه در جهان در ماه دسامبر 2021 برابر با 71.26 مگابیت در ثانیه بود و 50 درصد نسبت به سال گذشته میلادی رشد داشته است. همچنین میانگین سرعت آپلود اینترنت سیار در جهان در سال منتهی به دسامبر 2021 از 12.67 به 14.08 مگابیت در ثانیه بهبود پیدا کرد.

سرعت اینترنت ایران

در بخش سرعت دانلود اینترنت ثابت نیز میانگین سرعت در سراسر جهان 30 درصد افزایش یافته و از 94.92 مگابیت در ثانیه در دسامبر 2020 به 123.87 مگابیت در ثانیه در دسامبر 2021 رسید. موناکو با سرعت 288.47 مگابیت در ثانیه، سنگاپور با سرعت 261.16 مگابیت در ثانیه و هنگ کنگ با سرعت 259.9 مگابیت در ثانیه، بیشترین سرعت اینترنت ثابت را در ماه پایانی سال 2021 میلادی داشتند.

وضعیت ناامیدکننده سرعت اینترنت ایران

اما نکته جالب و البته تاسف‌آور این رده بندی، افت قابل توجه جایگاه ایران بود که نشان‌دهنده کاهش بی سابقه سرعت اینترنت کشورمان در ماه اخیر بوده است. بر اساس رده بندی اسپیدتست، ایران از نظر سرعت دانلود اینترنت همراه 7 پله سقوط کرد و در جایگاه 79 جهان قرار گرفت. بر اساس بررسی‌ها، سرعت اینترنت همراه ایران از ماه سپتامبر گذشته و همزمان با شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی با افت مواجه شده و طی یک روند نزولی از 24.95 به 24.03 مگابیت در ثانیه کاهش یافته است. در بخش اینترنت ثابت هم ایران در بین 178 کشور جهان در رتبه 135 جای گرفته است که اصلا جایگاه قابل قبولی نیست.

سرعت اینترنت ایران

در ماه‌های اخیر همواره کاربران نسبت به کیفیت و سرعت اینترنت ثابت و همراه در ایران شکایت داشته‌اند و مشکلات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. در حالی که برخی مسئولان این افت کیفیت اینترنت را قبول نمی‌کنند و می‌گویند گزارشی در این باره به دستشان نرسیده است، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مدتی پیش گفت مشکل زیرساختی در شبکه و توسعه نیافتن زیرساخت‌های پهن باند ثابت در کشور، دلیل پایین بودن سرعت اینترنت در ایران است. به گفته زارع پور، زیرساخت‌های شبکه ظرفیت این حجم از استفاده را ندارد و این مساله موجب کند شدن سرعت اینترنت شده است.

در دوران پاندمی کرونا، مردم بیشتر از همیشه به اینترنت نیاز دارند و بسیاری از امور از جمله آموزش مدارس و دانشگاه به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار می‌شوند. حتی برخی ادارات نیز دورکاری را در دستور کار خود قرار دادند و همه این مسائل باعث شده استفاده از اینترنت در این روزها بیشتر از همیشه شود. اما همسو با افزایش مصرف اینترنت، سرعت و کیفیت به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و صدای اعتراض همه را بلند کرده است.

در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید که سرعت اینترنت ایران، هم در بخش ثابت و هم در بخش سیار، بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است و اصلا وضعیت خوبی ندارد.

همزمان با این اتفاقات، بررسی طرح صیانت نیز همچنان در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد و خیلی‌ها نگران هستند که با تصویب و اجرایی شدن این طرح، محدودیت‌های بیشتری در زمینه اینترنت و فضای مجازی اعمال شود و کیفیت اینترنت از این چیزی که هست هم بدتر شود. در هر صورت در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و سکان‌داری عیسی زارع پور در وزارت ارتباطات، سرعت اینترنت مسیر نزولی را طی کرده و مسئولان باید هرچه زودتر فکری به حال این موضوع بکنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. انشاالله که درست میشه ، امیدتان به حضرت ابولفظل ، منتظر باشید همه چیزها درست میشه ،،، صبر ، صبر ، صبر پیشه کن ، درود بر ……

  2. این نت که فوق العاده س تو میانگین ها میزنن نت معمول من ۵۰۰ مگ بر ثانیس میشه ۱مگ بر ثانیه انقدر ذوق می کنم😢😢

  3. این نت که فوق العاده س تو میانگین ها میزنن نت معمول من ۵۰۰ مگ بر ثانیس میشه ۱مگ بر ثانیه انقدر ذوق می کنم😢😢🙄

  4. از ۹ شب تا ۱ بامداد وضع این ترنت افتضاحه. چه کنیم که لاکردار نه حاضره پایش را از روی سیم/ دستش را از کاستن ولوم بردارد و نه شهامت دارد مسئولیت پذیرفته مردانه بگوید: خوب کردم! همینه که هست! لذا با وقاحت و خسّت اصل قضیّه را انکار و مردم را به دروغگویی متهم می‌نماید. برای اثبات عرایضش هم گزارشهای خارجی مبنی بر ارتقای چند پلّه سرعت [خودیهای] ایران را به رخ میکشد. غافل از اینکه ما خدا را ندیدیم مگر به دلیل!
    دلیل بنده هرزگشت مرورگر در پیک ترافیک است که باعث توفیق اجباری بازدید از سایتهای داخلی میشود. من اینجا دارم دمب خروس را می‌بینم تو هی از آنجا قسم حضرت عباس بخور! هی انگ بزن و بی‌عرضگی را با سیاست پینه کن!
    قراره إن‌شاءالله کلّ دنیا قطع شده داغ این ترنت به دلت نشیند تا بفهمی من بیشتر ضرر میکنم یا تو
    و السلام علیٰ من اتبع الهدیٰ