اولین نسخه اندروید 13

اولین نسخه اندروید 13 منتشر شد

هنوز بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی، آپدیت اندروید 12 را دریافت نکرده‌اند؛ اما گوگل در اقدامی غافلگیر کننده اولین نسخه اندروید 13 را تحت عنوان پیش‌ نمایش توسعه دهندگان Android 13 منتشر کرده است.

ظاهرا گوگل می‌خواسته پیش از روز ولنتاین هدیه‌ای به توسعه دهندگان اندرویدی دهد و به همین خاطر اولین نسخه پیش‌ نمایش توسعه دهندگان اندروید 13 را منتشر کرده است. البته توجه کنید که این نسخه تنها یک پیش‌نمایش است و مناسب کاربران عادی نیست.

انتشار اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 13 توسط گوگل

اولین نسخه اندروید 13

بر اساس زمان‌بندی گوگل، اولین بیلد بتای عمومی در فروردین ماه در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و نسخه نهایی اندروید 13 نیز پس از مرداد ماه آماده خواهد شد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، گوگل دومین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان Android 13 را در ماه آينده منتشر خواهد کرد و سپس نوبت به دو بیلد بتا عمومی در فروردین و اردیبهشت می‌رسد. در نهایت در خرداد و تیر ماه دو بیلد عمومی پایدار در دسترس کاربران قرار می‌گیرد تا شرایط برای انتشار عمومی اندروید 13 آماده شود.

اولین نسخه اندروید 13

حالا بیایید نگاهی به قابلیت‌های جدید اندروید 13 بیندازیم. گوگل در اندروید 13 توجه ویژه‌ای به امنیت و حریم خصوصی کاربر دارد و به همین خاطر می‌خواهد از یک سیستم انتخاب تصویر جدید به عنوان نسخه استاندارد و بهینه برای به اشتراک گذاشتن ایمن تصاویر موجود در حافظه گوشی و حافظه ابری استفاده کند.

در واقع گوگل می‌خواهد قابلیت انتخاب اسناد را که پیشتر معرفی کرده بود، گشترش دهد. این قابلیت این امکان را به شما می‌دهد بدون اینکه به یک برنامه شخص ثالث اجازه دسترسی به تمامی فایل‌های موجود در دستگاه خود را بدهید، یک فایل (تصویر یا ویدیو) را به اشتراک بگذارید. این قابلیت می‌تواند در نهایت از طریق آپدیت‌های گوگل پلی برای تمامی دستگاه‌های مجهز به اندروید 11 و بالاتر (به جز اندروید Go) در دسترس قرار گیرد.

همچنین در نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 13، برنامه‌ها می‌توانند بدون نیاز به دسترسی به موقعیت مکانی، از طریق وای‌فای به دستگاه‌های نزدیک شما متصل شوند. پروسه افزودن کاشی‌های سفارشی به بخش تنظیمات سریع نیز به لطف API جدید ساده‌تر از گذشته شده است.

اولین نسخه اندروید 13

علاوه بر اینها، یک دیالوگ سیستمی جدید به اندروید 13 اضافه شده است که به شما اجازه می‌دهد از داخل یک برنامه، کاشی مربوط به آن را به بخش تنظیمات سریع اضافه کنید. گوگل همچنین متریال یو را در اندروید 13 تقویت کرده است تا موتور تغییر رنگ آن بتواند روی آيکون‌های تمامی برنامه‌ها و نه فقط برنامه‌های گوگل تاثیر بگذارد.

اولین نسخه اندروید 13

البته توسعه دهندگان باید برای هماهنگی برنامه‌های خود با این قابلیت، آيکون‌های سازگار را ارائه کنند. این آيکون‌ها در ابتدا برای دستگاه‌های پیکسل در دسترس خواهند بود؛ اما گوگل وعده داده که با همکاری تولیدکنندگان مختلف، آن را به گوشي‌های بیشتری بیاورد. در نهایت شاهد قابلیت انتخاب زبان اختصاصی و مجزا برای برنامه‌های مختلف هستیم که می‌تواند برای کاربران چند زبانه مفید باشد.

اگر توسعه دهنده هستید و تمایل دارید که اولین نسخه از پیش نمایش اندروید 13 را دریافت کنید،َ می‌توانید فایل image مربوطه را روی دستگاه‌های پیکسل 6 پرو، پیکسل 6، پیکسل 5a 5G، پیکسل 5، پیکسل 4a 4G، پیکسل 4a، پیکسل 4 XL یا پیکسل 4 فلش کنید. این بیلد دارای شماره TPP1.220114.001 است.