آیا می‌دانید علت نام گذاری سیستم عامل ویندوز چه بود؟

آیا می‌دانید علت نام گذاری سیستم عامل ویندوز چه بود؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که مایکروسافت برای نام گذاری ویندوز از چه چیزی الهام گرفته و چرا نام این سیستم عامل را «پنجره» گذاشته است؟

در سال 1981، مایکروسافت کار توسعه اولیه اکوسیستمی را آغاز کرد که بعدها به ویندوز تبدیل و نام‌ گذاری شد. این برنامه که در ابتدا Inrterface Manager (مدیریت رابط) نام داشت، یک پوشش گرافیکی را به پوسته MS-DOS اضافه می‌کرد که از این طریق امکان کنترل بصری برنامه با استفاده از ماوس (به جای تایپ دستورات صفحه‌کلید) فراهم شده بود.

همچنین با نمایش برنامه‌های گوناگون در جعبه‌هایی که در بخش‌های مختلف نمایشگر قرار می‌گرفتند، امکان انجام مالتی‌تسک به‌وجود می‌آمد. مفهومی که توسط زیراکس پارک با رایانه‌های Alto و Star آغاز گردید و بعدا در اپل مورد اصلاح قرار گرفت.

در صنعت کامپیوتر آن زمان، این جعبه‌های برنامه که به‌طور همزمان روی نمایشگر قرار داشتند، ویندوز نام گرفتند و نرم‌افزارهایی که آنها را مدیریت می‌کردند نیز معمولا تحت عنوان “سیستم‌های پنجره‌ای” شناخته شده بودند. در اوایل دهه 80 میلادی، بسیاری از فروشندگان به توسعه سیستم‌های پنجره‌ای خود برای رایانه‌های شخصی پرداختند، از جمله آنها می‌توان به IBM با TopView یا Digital Research با GEM و همینطور VisiCorp با Visi On اشاره کرد.

قابلیت Interface Manager (مدیر رابط کاربری) مایکروسافت نیز سال‌ها بعد به این جمع اضافه شد.

ایده اولیه شکل‌گیری نام ویندوز

در سال 1982، مایکروسافت یک معاون بازاریابی جدید به‌نام “رولند هانسون” را به استخدام درآورد که از کهنه کاران صنعت لوازم آرایشی محسوب می‌شد. هانسون بعدی جدید را برای تعریف برند مایکروسافت به‌وجود آورد که شامل قرار دادن نام این شرکت در جلوی محصولات خود با یک کلمه عمومی یا ساده پس از آن، مانند Microsoft Word یا Micorosft Excel بود.

آیا می‌دانید علت نام گذاری سیستم عامل ویندوز چه بود؟

هانسون در حین تحقیق در مورد نام جدید برای اصطلاح مدیر رابط کاربری، به مرور به مطالعه مقالات تجاری در مورد این موج از سیستم‌های چندوظیفه‌ای رایانه‌های شخصی پرداخت و به وجوه مشترک آنها رسید. او متوجه شد که اصطلاح پنجره در زمینه عباراتی مانند «سیستم پنجره» و «مدیر پنجره» کاربر وسیعی دارد، بنابراین از واژه «ویندوز» به‌عنوان یک اصطلاح عمومی برای کمک به معرفی دسته‌بندی‌های کلی مایکروسافت استفاده کرد. پس از آن، هر بار که شخصی به سیستم‌های پنجره‌سازی مراجعه می‌کرد، به‌طور موازی به تبلیغ برند «ویندوز» نیز کمک کرده بود.

بر اساس کتاب Barbarians Led by Bill Gates، توسعه‌دهندگان بخش مدیر رابط کاربری نسبت به تغییر نام ویندوز اکراه داشتند و تصمیم نهایی برای انجام این کار به بیل گیتس محول شد. هنگامی‌که این نام تحت حمایت گیتس درآمد، دیگر دولوپرها نیز به صف حامیان اضافه شدند و Microsoft Windows متولد شد.

میراث ویندوز

مایکروسافت در تاریخ 10 نوامبر 1983 (مدت‌ها پیش از عرضه محصول) به‌طور رسمی نام گذاری مایکروسافت ویندوز را علنی کرد. دلیل این نام گذاری زودهنگام، تلاش برای جذب فروشندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار با “محیط عملیاتی” مطلوب مایکروسافت بود. این تصمیم از آنجایی‌که در اوایل دهه 80، بسیاری از رقبا بر روی سیستم‌های پنجره رایانه در حال کار بودند، کارکردی اثر بخش داشت.

هنگامی‌که ویندوز 1.01 در سال 1985 معرفی شد، در ابتدا به‌عنوان یک محصول کاملا مستقل مطرح نشد اما با گذشت زمان از پوسته MS-DOS به یک سیستم‌عامل مستقل تبدیل شد و سپس به نام تجاری بزرگی که امروزه همه ما با آن آشناییم، تغییر یافت. ویندوز یک تجارت چند میلیارد دلاری است و تا زمانی‌که میلیاردها دلار به این نام متصل باشند، مایکروسافت احتمالا برای سال‌های آینده نیز از آن استفاده خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*