کیا اسپورتیج در برابر تویوتا راوفور

کیا اسپورتیج در برابر تویوتا راوفور ؛ یک مقایسه جذاب و نفسگیر

خودروهای با کیفیت ژاپنی و کره‌ای را می‌توان از بهترین گزینه‌ها در بین خودروهای وارداتی دانست. در این مطلب مقایسه‌ای بین کیا اسپورتیج در برابر تویوتا راوفور خواهیم داشت و طراحی، مشخصات و امکانات آنها را بررسی می‌کنیم.

اگر به دنبال یک خودروی کراس اوور جمع و جور و خانوادگی هستید این مطلب را از دست ندهید. امروز قصد داریم به بررسی دو خودروی کامپکت وارداتی یعنی تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج بپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و آپشن‌های آنها را معرفی و مقایسه کنیم.

گفتنی است در ادامه این مقاله آخرین نسخه‌های موجود از این دو خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند. این دو کراس اوور در بازار ایران بسیار محبوب‌ هستند و انتخاب عجولانه یکی از آنها می‌تواند پشیمانی به بار بیاورد؛ پس با گجت نیوز همراه باشید تا مقایسه کامل آنها را ببینید.

کیا اسپورتیج در برابر تویوتا راوفور

نسل چهارم و آخرین مدل کیا اسپورتیج بین سال‌های 2017 و 2018 وارد بازار ایران شد و از جمله محبوب‌ترین و جدیدترین محصولات کمپانی کیا است که به صورت محدود به کشور ما راه پیدا کرد. متاسفانه این خودروی کره‌ای به سد ممنوعیت‌های وارداتی برخورد و نتوانست بیش از آنچه انتظارش را داشتیم در بازار داخلی کشورمان نقش پررنگی را ایفا کند؛ اما این مانع محبوبیت آن نشد و ثروتمندان کشور همچنان تمایل زیادی برای داشتن یکی از آنها نشان می‌دهند.

در آن سوی میدان نیز نسخه فیس لیفت و چهارم تویوتا راو 4 در سال‌های 2016 تا 2018 وارد بازار ایران شد و خوشبختانه تغییرات رو به رشد و خوبی را از سر گذرانده بود. از طرف دیگر سیستم قدرتی این خودرو نسبت به قبل بهبودهایی را تجربه کرده بود و همین عوامل باعث استقبال زیاد از آن شدند. خوشبختانه قیمت هر دو خودرو در یک بازه است و می‌توانید پس از مطالعه متن کامل این مقاله، هر کدام را که بیشتر ترجیح می‌دادید خریداری کنید.

تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج از نظر طراحی

کیا اسپورتیج

یکی از بخش‌هایی که نظر قطعی دادن درباره آن دشوار است، طراحی ظاهری خودرو است؛ زیرا هم تویوتا راو 4 و هم کیا اسپورتیج دارای طراحی مدرن و جذابی هستند. از طرفی آنها نسبت به محصولات هم‌رده خود شرایط بهتری دارند و همین عامل مزیتی برای هر دوی آنها محسوب می‌شود.

البته اگر بخواهیم میانه‌روی نکنیم و یکی از این‌ها را نهایتا انتخاب کنیم، آن خودرو اسپورتیج خواهد بود. این کراس اوور کامپکت به علت برخورداری از یک‌سری خطوط حجم‌دهنده، سبک طراحی مدرن‌تر، اسپرت‌تر و جوان‌پسندتری دارد و می‌تواند خودرویی هجومی و خشن به چشم بیاید.

از آن طرف راو 4 دارای طراحی ظاهری خانوادگی و سنگین‌تری است. در نهایت به نظر می‌رسد طرفداران کیا اسپورتیج کره‌ای بیشتر از تعداد طرفداران کراس اوور ژاپنی باشند. نگاهی به خودروی اسپورتیج بیندازید!

کیا اسپورتیج

خودروی اسپورتیجی که در حال بررسی آن هستیم از نسل QL است و طراحی کابین داخلی آن مدرن و زیبا است. داشبورد این خودرو در بهترین حالت تزئین قرار دارد و متاسفانه کابین داخلی تویوتا راوفور همچنان مثل سابق است و حتی با وجود نیوفیس شدن این خودرو، کابین آن دست نخورده است.

ارگونومی که در اسپورتیج تجربه خواهید کرد بسیار بیشتر از آن چیزی است که در تویوتا راو 4 خواهید دید. در نهایت کیفیت ساخت و متریالی که در کابین داخلی به کار رفته در هر دو خودرو در یک سطح ارزیابی می‌شود و در این زمینه تفاوتی بین این دو خودرو وجود ندارد.

مشخصات فنی

تویوتا راوفور

در قسمت مشخصات فنی این دو خودرو تفاوت چندانی دیده نمی‌شود، زیرا پیشرانه هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارد و توان خروجی قدرت آنها نیز یکسان است. پیشرانه کیا اسپورتیج کیو ال چهار سیلندر تزریق مستقیم 2.4 لیتری است و می‌تواند حداکثر قدرت 181 اسب بخار و گشتاور 237 نیوتن‌متر را تولید کند.

از طرفی تویوتا راوفور مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتری است و می‌تواند قدرت 177 اسب بخار و گشتاور 233 نیوتن‌متر را تولید کند. شتاب صفر تا صد راوفور 9.7 ثانیه ارزیابی شده، در حالی که این عدد برای اسپورتیج 9.8 تخمین زده شده است. خوشبختانه در این زمینه همه چیز مثل هم است و اختلافات بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

البته در بحث تجربه رانندگی با هر یک از این خودرو به نحوی متفاوت است. برای مثال عایق‌بندی کابین اسپورتیج نسبت به تویوتا راو 4 اندکی بهتر است و وقتی درون ماشین قرار دارید سر و صدای کمتری را می‌شنوید و در نتیجه کمتر آزار می‌بینید. از آن طرف میزان پایداری و هندلینگ راوفور اطمینان‌بخش‌تر است و از اسپورتیج فرمان‌پذیری بهتری دارد و راحت‌تر می توانید با آن مانور دهید.

تویوتا راوفور

هر دو خودرو از سیستم تعلیق نرمی برخوردارند و اندکی اسپرت‌تر هستند. به همین خاطر در مسیرهایی که میزان ناهمواری آنها اندکی بیشتر است، احساس کوبش‌هایی که به خودرو وارد می‌شود را تجربه خواهید کرد. یکی از جذابیت‌هایی که هر دوی این کراس اوورهای کامپکت دارند، سیستم چهار چرخ محرک دو دیفرانسیل آنهاست و به رانندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند روی قابلیت آفرودی سبک آنها حساب ویژه‌ای باز کنند. یکی از مزایا و برتری‌های تویوتا راوفور ژاپنی نسبت به حریف کره‌ای خود در قابلیت بیراهه‌نوردی است. راوفور مجهز به سیستم قفل دیفرانسیل است و با آن در مسیرهای دشوار چندان به مشکل برنمی‌خورید.

از دیگر مشخصات فنی تویوتا راو 4 می‌توان به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن و میزان مصرف سوخت 8.1 لیتری آن اشاره کرد. حداکثر سرعتی که با آن می‌توانید در جاده برانید، 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. با همین شرایط کیا اسپورتیج مجهز به گیربکس 6 سرعته خودکار با قابلیت شیفت لاک است و مصرف سوخت بسیار کمتری نسبت به خودروی ژاپنی دارد؛ یعنی 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر. همچنین نهایت سرعت آن 217 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

کراس اوور ژاپنی مورد بحث ما در نسخه‌های مختلفی وارد بازار شده است و اگر قصد مقایسه نسخه پایه یا لوآپشن آن را داشته باشید مطمئنا برنده رقابت کیا اسپورتیج خواهد بود، اما در این مقاله به سراغ نسخه فول آپشن تویوتا راوفور رفته‌ایم تا همه چیز در بالاترین حد خود قرار داشته باشد. امکاناتی که در این دو خودرو مشابه و مشترک هستند عبارتند از:

کیا اسپورتیج

سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، صندلی چرمی، صندوق برقی هوشمند، گرمکن صندلی جلو، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات برقی، تهویه اتوماتیک دوگانه، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، سیستم چراغ شور، اتولایت، دی لایت، دوربین عقب، نمایشگر لمسی داشبورد، فرمان برقی حساس به سرعت و کروز کنترل.

با این که امکانات مشترک این دو خودرو زیاد است، اما باید بگوییم که برنده این رقابت از نظر امکانات رفاهی کیا اسپورتیج QL خواهد بود؛ زیرا برخی از امکانات اضافه این خودرو به شرح زیر است:

کروز کنترل هوشمند، پدال شیفتر، سیستم کمک پارک (PAS)، گرمکن فرمان، سنسور باران، گرمکن صندلی عقب، سردکن صندلی جلو، شارژر وایرلس و سقف پاناروما.

اما از امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو که بگذریم، از نظر امنیت و تجهیزات امنیتی کدام خودرو ارزش خرید بیشتری خواهند داشت؟ تویوتا رافور در سال 2013 و رقیب وی یعنی کیا اسپورتیج دو سال بعد، موفق به دریافت 5 ستاره امنیتی از موسسه یورو انکپ (NCAP) شدند و می‌توان گفت از نظر امنیتی در استانداردهای بالایی قرار دارند.

کیا اسپورتیج

از طرفی تجهیزات ایمنی این دو خودرو می‌تواند رضایت مشتریان را در سطح قابل قبولی جلب کند و احساس اطمینان‌خاطر از سفری امن و مطمئن را در آنها ایجاد نماید. تجهیزات امنیتی این دو خودرو به شرح زیر خواهند بود:

کیا اسپورتیج QL: کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کنترل ترمزها در پیچ، اتوهلد، ترمز پارک برقی (EBA) (EPT)، ترمزهای ABS و EBD، شش کیسه هوا (جلو، جانبی جلو، پرده‌ای)، کنترل سرعت در سرپایینی، کنترل ایستایی در سربالایی، پشت سری فعال، رادار تشخیص نقطه کور (BSD)، سیستم هشدار خروج از پارک به صورت دنده عقب (RCTA)، ورود بدون کلید، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده.

تویوتا راوفور: سیستم کمکی ترمز (BAS)، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم‌ ترمز کمکی، ترمزهای ضد قفل (ABS) و EBD، شش کیسه هوا (جلو، جانبی، سرنشین جلو، پرده‌ای)، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سرپائینی (DAC)، ورود بدون کلید، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده.

تویوتا راوفور

سخن پایانی و جمع بندی

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، نمی‌توان به طور دقیق مرزی جداکننده میان این دو خودرو کشید و یکی را بر دیگری ترجیح داد؛ زیرا هر دو کراس اوور از جمله خودروهای کامپکت وارداتی و پر رونق بازار محسوب می‌شوند که مهم‌ترین مزیت آنها چینی نبودنشان است.

در کل می‌توان این‌گونه عنوان کرد که مالکان این خودروها برای فروش آنها مدت زمان زیادی به دنبال مشتری نخواهند گشت، زیرا برای خرید چنین کراس اوورهای جذابی همیشه مشتری وجود دارد. اما مثل همیشه نمی‌خواهیم بدون تعیین یک برنده مقاله را به پایان برسانیم.

اگر از آن دسته افرادی هستید که روی کیفیت و دوام فنی خودرو و همچنین کیفیت قطعات آن حساس هستید، بهتر است سراغ تویوتا راوفور بروید که در این زمینه عملکرد بهتری دارد. اما اگر امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر خودرو برایتان در اولویت قرار دارد، بد نیست سری به کیا اسپورتیج بزنید. ظاهر لوکس‌تر این خودرو به همراه سر و صدای کمتر شاید همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*