دستگاه مایکروویو خانگی

دستگاه مایکروویو خانگی، چگونه و با چه هدفی ساخته شد

روزانه از لوازم زیادی استفاده می‌کنیم اما نمی‌دانیم که چگونه ساخته شده‌اند. در این مطلب به چگونگی ساخت دستگاه مایکروویو خانگی خواهیم پرداخت.

بر اساس گزارش اداره آمار کار آمریکا (BLS) مایکروویوها (دستگاهی که با امواج ریز الکترومغناطیسی کار می‌کند) اختراع مفیدی هستند و به همین دلیل حدود 90 درصد از خانوارهای آمریکایی از آن استفاده می‌کنند. لوازم خانگی نیز دارای سابقه طولانی است.

دستگاه مایکروویو خانگی چگونه ساخته شد؟

اوایل کار، مایکروویوها سنگین و گران بودند و عمدتاً در قطارها، کشتی‌ها و رستوران‌هایی که به طور مرتب سفارشات غذای زیادی برای مشتریان خود سرو می‌کردند، استفاده می‌شدند. در سال 1995 مدل‌های کوچکتر و ارزان تری برای مصارف خانگی ساخته شدند.

این مدل جدید از مایکروویوها که توسط شرکت ریتیان (پنجمین شرکت بزرگ پیمانکار صنایع نظامی در جهان) ساخته شده بود، 1300 دلار قیمت داشت. این شرکت بیش از یک دهه محصول خود را به فروش رساند و نهایتاً در سال 1967 نسخه جدید آن را با قیمت 500 دلار عرضه کرد. این مدل برای آشپزخانه‌های مدل طراحی شده بود.

دستگاه مایکروویو خانگی

با توجه به قابلیت‌هایی که مایکروویو داشت، مسیر تبدیل شدن آن به یک وسیله کاربردی و پرآوازه چیز تعجب برانگیزی نبود. در تبلیغات این وسیله انقلابی متعلق به آشپزخانه گفته شده بود که «آشپزی را آسان می‌کند». تا سال 1980 حدود 20 درصد از خانوارهای آمریکایی صاحب یک دستگاه مایکروویو بودند.

وقتی به تاریخ نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که مایکروویوها اختراعی از روی حواس پرتی هستند. آنها به طور تصادفی توسط یکی از برجسته ترین مهندسان شرکت ریتیان به نام پرسی اسپنسر اختراع شدند.

مایکروویوهای مدرن زاییده یک تصادف هستند!

بیش از 70 سال پیش، پرسی اسپنسر که یکی از دانشمندان محبوب شرکت ریتیان بود، متوجه شد که میان وعده‌های خود را در جیب کتش گذاشته و آنها طی یک آزمایش مگنترون (لامپ اشعه ساز) ذوب شده‌اند. در واقع مگنترون‌ها نوعی لامپ اشعه ساز هستند که برای اولین بار در سیستم‌های اولیه راداری از آنها استفاده شد.

دستگاه مایکروویو خانگی

قبل از اختراع اجاق مایکروویو، فناوری مایکروویو تنها به عنوان بخشی از سیستم‌های رادار استفاده شد تا فاصله بین اشیا را اندازه گیری کند. طی مصاحبه‌ای که یکی از منابع خبری با نوه اسپنسر به نام راد اسپنسر داشت او گفته بود:

در آن لحظه پدربزرگ می‌خواست همه چیز را آزمایش کند و صدایش را بالا برده بود.

برخی معتقدند که میان وعده ذوب شده‌ای که آقای اسپنسر از آن الهام گرفته است، یک بسته شکلات بوده اما راد این طور فکر می‌کند که آن میان وعده پاپ کورن بوده است. این مهندس کنجکاو به زودی اختراع خود را روی هر چیزی که دم دستش می‌آمد، آزمایش می‌کرد و آخرین بار آن را روی یک تخم مرغ انجام داد که نتیجه‌اش شکسته شدن تخم مرغ توی صورتش بود.

اولین دستگاه مایکروویو یک سال پس از کشف اسپنسر به بازار رسید. این اختراع مفید در اوایل ورودش به بازار، حدود 2000 دلار قیمت و 750 پوند (340 کیلوگرم) وزن داشت. در سال‌های پس از آن قیمت مایکروویو ارزان تر شد و به بازارهای بیشتری راه یافت و طولی نکشید که تبدیل به یکی از محبوبترین لوازم خانگی شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*