هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

نگاهی به هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور ؛ یکی از پیشرفته ترین ماشین های ساخت بشر

بعید است که علاقه‌مندان به دنیای هواپیماهای جنگی، هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور را نشناسند. در این مطلب به معرفی این پرنده ارزشمند می‌پردازیم.

اگر از علاقه‌مندان دنیای جنگنده‌ها باشید، حتما با کمپانی لاکهید مارتین آشنایی دارید زیرا این شرکت واقعا در این زمینه اعجوبه است. یکی از تولیدات این کمپانی اف 22 رپتور است که نباید آن را با یک هواگرد رادارگریز معمولی اشتباه گرفت.

موشکافی هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

زمان ساخت اف 22 رپتور به 16 سال پیش بر می‌گردد، اما از همان زمان تاکنون همچنان جایگاه برتر نظامی خود را حفظ کرده است. این جت جنگنده نسل پنجمی از جنگنده‌های پیشرفته زمان خود است و در این مطلب قصد داریم نگاهی به آن بیندازیم. ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید آمریکا با صادرات تمامی صنایع نظامی خود به سایر کشورها موافقت می‌کند، اما هنگامی که حرف از صادرات اف 22 رپتور به میان آمده، کنگره آمریکا با آن مخالفت کردند و از همان سال تا به امروز این جنگنده فقط در خدمت نیروی هوایی آمریکا بوده است.

ویژگی غالب اف 22 رپتور چیست؟

این جنگنده تک سرنشین یک جت جنگی تاکتیکی رادارگریز است که قابلیت انجام مأموریت در 24 ساعت شبانه‌روز و در هر اقلیم و شرایط آب و هوایی را دارد. سازنده این جنگنده شرکت لاکهید مارتین بوده و برخی از قطعات ضروری آن نظیر بال‌ها و برخی سامانه‌ها را کمپانی مطرح بوئینگ تأمین کرده است.

هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

اولین مأموریت این جت جنگی به 24 سال پیش بر می‌گردد. اف 22 رپتور در تاریخ هفتم سپتامبر 1997 به پرواز درآمد و هشت سال بعد در سال 2005 به خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا درآمد. تا به امروز تنها 195 فروند از این هواگرد نظامی تولید شده که از این تعداد حدود هشت فروند نمونه آزمایشی بوده‌اند و باقی مانده آنها که حدود 187 فروند می‌شود، برای اهداف کاملا نظامی ساخته شده‌اند.

ایده و هدف از ساخت این جنگنده در همان ابتدا خدمت و به‌کارگیری آن به عنوان یک جنگنده برتر هوایی بود. البته اف 22 رپتور قابلیت‌هایی دارد که غیر قابل تصور است و نباید آن را در حد یک جت جنگی پایین آورد. از جمله توانمندی‌های این هواگرد می‌توان به اهداف زمینی و جنگ الکترونیک اشاره کرد.

هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

خوشبختانه تاکنون از این جنگنده برای اهداف نظامی استفاده نشده است، اما بر اساس آنچه روی کاغذ از این پرنده دیده شده، گفته‌اند که برترین جنگنده هوایی است که تاکنون بشر ساخته است. اوایل کار که اف 22 رپتور به خدمت ارتش آمریکا درآمد، مشکلات بسیاری داشت و نیاز بود تا پژوهش‌های تکمیلی برای حل نواقص آن انجام شود. برای مثال وقتی خلبانان با این جنگنده پرواز می‌کردند دچار مشکلاتی نظیر ناخوشی و مشکلات سلامتی می‌شدند که با برطرف کردن و ایجاد تغییرات در سامانه اکسیژن آن، مشکلات موجود حل شدند.

شرکت لاکهید مارتین پس از بروز مشکل در اف 22 رپتور، 3 نوع دیگر از جنگنده‌های خود را به آمریکا پیشنهاد داد، اما نهایتا دو نوع از آنها لغو شدند. یکی از آنها اف 22 بی و دیگری نوع دریایی اف 22 بود که در سال‌های 1991 و 1996 لغو شدند. پیشرانه‌ای که نیروی این جت قدرتمند را تأمین می‌کند، توربوفون پرت اند ویتنی است و می‌تواند به لطف این پیشرانه قوی تا حداکثر سرعت 2 ماخ یا 2469 کیلومتر بر ساعت به پرواز درآید.

هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

میزان ارتفاعی که اف 22 رپتور می‌تواند بپیماید، 50 هزار فوت یا 15 کیلومتر است و این ابرجنگنده آمریکایی قادر است با یک بار سوخت‌گیری مسافتی در حدود 2962 کیلومتر را طی کند. یکی از قابلیت‌های خوبی که این جت جنگی دارد، توانایی حمل میزان بیشتری سلاح است. جنگنده اف 35 یکی دیگر از جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش آمریکا است که در این قابلیت به رقیب خود می‌بازد.

اف 35 طبق آنچه گفته شده می‌تواند حداکثر 5700 پوند یا 2585 کیلوگرم بار جابه‌جا کند و این عدد برای اف 22 رپتور دو برابر است! روی بال‌های اف 22 می‌توانیم چهار نقطه اتصال برای حمل بار ببینیم. همین نقاط توانایی حمل سلاح تا 2268 کیلوگرم را دارند. درون این جنگنده نیز 3 قسمت برای جاسازی سلاح وجود دارد.

هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

از دیگر قابلیت‌های این جت جنگی می‌توان به جهت‌دهی رانشی اشاره کرد که البته در توانایی‌های پروازی آن نیز تأثیرگذار است. سطح بالای مانورپذیری F22 Raptor به علت وجود نازل‌های جهت‌دهی رانشی است. این غول آمریکایی هم در موج فروصوت و هم در موج فراصوت قادر است تا مانورپذیری خود را حفظ کند.

از جمله قسمت‌های جالب این جنگنده توانایی رادارگریزی آن است. بال‌های عقب و جلویی F-22 Raptor در یک راستا قرار دارند که باعث می‌شود در رادارها اندازه آن همچون یک زنبور عسل دیده شود. در نتیجه شکار اف 22 رپتور در رادارها کاری بسیار دشوار است؛ البته این به معنای نامرئی بودن آن نیست.

هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور

خلبانی که قرار است در کابین جت جنگی آمریکایی قرار بگیرد می‌داند که تمام فناوری‌های موجود در اختیار او قرار دارد. یکی از قابلیت‌های کابین مجهز و منحصربه‌فرد سامانه پشتیبانی از زندگی ارتقا یافته است و همچنین نخستین کابین خلبان مجهز به عینک‌های دید در شب خواهد بود.

کابین مذکور مجهز به سامانه نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی خلبان است که در هر لحظه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا مبادا خلبان کنترل اوضاع از دستش خارج شود! این جنگنده می‌تواند برای سه دهه به پرواز درآید و تا 8 هزار ساعت پرواز را پاسخگو باشد. از طرفی کمپانی لاکهید مارتین به تازگی طی یک قرارداد 10.9 میلیارد دلاری متعهد شده تا ناوگان اف 22 رپتور را تعمیر کند.

قیمت این جنگنده 150 میلیون دلار است و پرنده‌ای ارزشمند و گران برای ارتش آمریکا به حساب می‌آید. گفتنی است که خلبانان قبل از پرواز با این جنگنده باید آموزش‌های لازم و تمرینات مخصوصی انجام دهند. نظر شما درباره هواپیمای جنگنده اف-22 رپتور چیست؟