قیمت عجیب هایما S5

اختلاف قیمت عجیب هایما S5 در بازار و کارخانه

در شرایط کنونی بازار خودرو، قیمت کارخانه ای خودرو با قیمت بازار آزاد آن، اختلاف زیادی دارد. یکی از این موارد، قیمت عجیب هایما S5 است.

مشکل اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد چند سالی می‌شود به بالاترین حد خود رسیده، به طوری که هم اکنون رصد بازار خودرویی کشور نشان می‌دهد هایما S5 که در طرح پیش فروش ایران خودرو 595 میلیون تومان قیمت دارد، در بازار آزاد با اختلاف قیمتی 200 میلیون تومانی خرید و فروش می‌شود.

قیمت عجیب هایما S5 و S7

از دیگر خودروهایی که در طرح پیش فروش ایران خودرو یک قیمت و در بازار آزاد اختلاف قیمتی زیادی دارد، هایما S7 است که البته اختلاف این یکی به 150 میلیون تومان می‌رسد. به همین ترتیب این خودرو در بازار آزاد به ارزش 830 میلیون تومان و در کارخانه و طرح ایران خودرو 680 میلیون تومان خواهد بود.

قیمت کارخانه ای هایما اس 7 و اس 5

هایما اس 5

همان‌طور که در جریان طرح پیش فروش بهمن ماه ایران خودرو هستید، قرار است چند خودرو به همراه هایما اس 5 و هایما اس 7 به دست متقاضیان برسد. در این میان وقتی این طرح ایران خودرو را نسبت به طرحی که در دی ماه داشت، مقایسه می‌کنیم متوجه افزایش قیمت 5 میلیون تومانی هایما S7 توربوشارژ اتوماتیک می‌شویم.

البته قیمت هایما S5 خوشبختانه نسبت به ماه پیش تغییری نکرده است و با همان ارزش 595 میلیون تومان مبادله می‌شود. طرح جدید ایران خودرو از سه شنبه هفته جاری شروع شده بود و با موعد تحویل 90 روزه به مدت 3 روز ادامه داشت. اما قیمت این دو خودرو در بازار آزاد چقدر است؟

قیمت بازار آزاد هایما اس 5 و اس 7

هایما اس 7

بالاتر گفتیم که قیمت بازار آزاد هایما S5 اتوماتیک توربوشارژ حوالی 800 میلیون تومان است. قیمت این خودرو را نیز با یک سال بیمه کامل در پلتفرم‌هایی همچون دیوار به ارزش 800 میلیون تومان آگهی کرده‌اند. در آگهی‌های مختلف، قیمت این خودرو نوسانی است و از 800 میلیون تا 790 میلیون تومان متغیر خواهد بود. در این میان به نظر می‌رسد بسته به رنگ خودرو که سفید باشد یا زغالی، قیمت‌ها تا ده میلیون تومان کم و زیاد می‌شود.

و اما اوضاع هایما S7 در بازار آزاد چطور است؟ این خودرو نیز همچون برادر کوچکتر خود اختلاف فاحشی با قیمت کارخانه‌ای دارد. قیمت هایما اس 7 توربوشارژ اتوماتیک در بازار آزاد بین 830 تا 850 میلیون تومان است. این قیمت‌ها در سایت دیوار نیز آمده و برای مثال یک دستگاه هایما اس 7 مدل 1400 را 850 میلیون و دیگری را 835 میلیون تومان آگهی کرده‌اند.

در این میان برخی خودروی 850 میلیون تومانی را با بیمه کامل می‌فروشند و برخی دیگر هم بدون بیمه یا با بیمه نصفه اقدام به فروش می‌کنند و البته بسته به این که میزان بیمه چند ماه است و… قیمت‌ها متغیر است. بنابراین همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، اختلاف این دو مدل 150 میلیون تومان است!

قیمت این دو خودرو در بازار خودروهای کارکرده

قیمت عجیب هایما S5

هم اکنون تنها مدل‌های هایما S7 توربوشارژ اتوماتیک مربوط به سال‌های 99 به بعد می‌شود و قبل از آن خودروهای دست دوم هایما اس 7 مربوط به سال 94 به بعد می‌شود. قیمت خودروهای دست دوم بازار هم با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود و از آنجایی که نظارت چندانی روی پلتفرم‌ها نیست، هر کس خودروی خود را به قیمت دلخواه تعیین می‌کند.

برای مثال فردی خودروی هایما اس 7 مدل 97 را 698 میلیون تومان آگهی کرده بود یا فرد دیگری مدل 96 این خودرو را 628 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. مدل 95 این خودرو نیز با کارکرد 121 هزار کیلومتر حدود 590 میلیون تومان قیمت خورده است.

از طرفی مدل‌های دست دوم هایما اس 5 مربوط به سال‌های 96 به بعد می‌شود. آگهی‌هایی که در دیوار راجع به این خودرو زده شده شامل قیمت‌هایی بدین شرح بود: مدل 96 با قیمت 635 میلیون تومان، مدل 97 با قیمت 650 میلیون تومان و مدل 98 با قیمت 683 میلیون تومان.