پیش بینی های نیکولا تسلا

پیش بینی های نیکولا تسلا برای قرن بیست و یکم: از ظهور تلفن‌های هوشمند تا نابودی قهوه و موارد دیگر

پیش بینی های نیکولا تسلا برای قرن 21 جذاب‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. وی ظهور تلفن‌های هوشمند، نابودی قهوه و مسائل جنجالی دیگری را پیش‌بینی کرده بود.

نیکولا تسلا زندگی عجیبی داشت و اگرچه رقیب فرصت طلب او، توماس ادیسون به شهرت و محبوبیت زیادی در زمان حیات خود دست پیدا کرده بود، وی رویای آینده را در سر می‌پراند و حتی اتفاقات قرن ۲۱ را پیش بینی کرده بود. حتی امروزه نیز نام تسلا یادآور ایده‌های فوق‌العاده گران‌قیمت، پیچیده و سخت است که تولید انبوه آنها عملی نیست.

پیش بینی های جذاب و جنجالی نیکولا تسلا برای قرن بیست و یکم

پیش بینی های نیکولا تسلا

برخی از افراد تسلا را به عنوان یک شخصیت تنها، قهرمان و البته تراژیک تصویر می‌کنند که قربانی طرح‌های ادیسون شد، ولی این تصویر کمی اغراق شده است. در واقع اگرچه آنها در موضوع جریان متناوب و جریان مستقیم رقابت سنگینی داشتند، ولی در موارد دیگر صرفا دو قطب مخالف بودند.

ادیسون نابغه‌ای بود که تلاش خود را معطوف به اختراعات کاربردی کرده بود و برایش مهم بود که یک اختراع در زمان حال عملی شود؛ اما تسلا ایده‌هایی داشت که بسیار نسبت به زمان خود جلوتر بودند و همین نیز سبب دشمنی‌هایی با او شده بود که به ثمر نشدن ایده‌هایش را چندین سال به عقب انداختند.

پیش بینی های نیکولا تسلا

حتی خود تسلا یک بار گفت:

اینگونه به نظر می‌رسد که من همیشه جلوتر از زمان خود بوده‌ام…البته پیش بینی آينده کار خطرناکی است و هیچکس نمی‌تواند خیلی جلوتر از زمان خود را ببیند.

در ادامه به برخی از پیش بینی‌ های نیکلا تسلا می‌پردازیم. برخی از پیش‌ بینی‌ های وی درست از آب در آمده‌اند و برخی دیگر شاید حتی از در دنیای امروزی مجرمانه و عجیب به نظر برسند.

  • آیین بودایی و مسیحیت، دین انسان‌ها در قرن بیست و یکم خواهند بود.
  • در سال ۲۱۰۰ به‌نژادی کاملا تثبیت خواهد شد و به هیچ فردی که نمی‌تواند یک پدر یا مادر شایسته باشد، نباید اجازه تولید مثل داد. تا یک قرن دیگر ازدواج با فردی که از نظر نژادی مناسب نیست، همچون ازدواج با یک مجرم سابقه‌دار عجیب خواهد بود.
  • بهداشت و فرهنگ فیزیکی به عنوان شاخه‌های آموزش در دولت شناخته خواهند شد. در واقع در کابینه رئیس جمهور آمریکا در سال 2025، وزیر بهداشت مهم‌تر از وزیر دفاع خواهد بود (تسلا به آلودگی‌ هوا نیز به عنوان یک مشکل مهم نگاه می‌کرد).
  • من متقاعد شده‌ام که تا یک قرن دیگر چای، قهوه و تنباکو مد نخواهند بود. البته الکل همچنان استفاده خواهد شد و اگرچه محرک مهمی نیست؛ اما همچون دارای حیات بخش آیندگان خواهد بود.
  • گندم و مشتقات آن آنقدر زیاد خواهند بود که کل جمعیت جهان از جمله میلیون‌ها نفر جمعیت رو به رشد چین و هند را سیر خواهد کرد (تسلا نمی‌دانست که در قرن 21 جنبشی بر ضد گلوتن شکل خواهد گرفت).
  • پیش از آغاز قرن آينده، توسعه سیستماتیک جنگلها و مدیریت علمی منابع طبیعی به جایی خواهد رسید که دیگر خبری از خشک‌سالی‌های طاقت فرسا، آتش‌سوزی جنگل‌ها و سیل نخواهد بود. مردم جهان از برق تولید شده به واسطه آب بهره خواهند برد و به لطف مسیر‌های طولانی انتقال آب، برق ارزان در اختیار همه خانه‌ها قرار خواهد گرفت. با توجه به کاهش تنش برای بقا، توسعه به سمتی ایده‌آل حرکت خواهد کرد.

نیکولا تسلا همچنین پیش بینی کرده بود که پس از توانمند‌سازی کشورهای ضعیف برای دفاع از خود، جنگ از بین خواهد رفت و بودجه‌‌های مربوط به آن صرف آموزش و پژوهش خواهد شد. تسلا نیز همانند بسیاری از هم عصران خود فکر می‌کرد که به دلیل همگام نشدن با ماشین‌ها، تمدن انسانی در وضعیت نامتعادلی به سر می‌برد و در آینده با تسلط بر ماشین این مشکل برطرف خواهد شد.

پیش بینی های نیکولا تسلا

به عنوان مثالی برای این تسلط، تسلا عنوان کرده بود که درآینده ماشین‌ها کارهای انسان‌ها را انجام خواهند داد و نوعی ماشین با قدرت فکر کردن ساخته خواهد شد. البته اینها تنها پیش بینی های نیکولا تسلا برای آينده نبودند. او در سال ۱۹۲۶ نیز در مصاحبه با مجله Collier، گوشی‌های هوشمند و ارتباط بی‌سیم را پیش‌ بینی کرده بود.

وقتی فناوری بی‌سیم تکمیل شد، کل جهان همانطور که باید باشد، به یک مغز بزرگ تبدیل خواهد شد. ما قادر خواهیم بود به صورت فوری و فارغ از فاصله‌، با همدیگر ارتباط برقرار کنیم. نه فقط ارتباط، بلکه ما می‌توانید به صورت صوتی و تصویری همدیگر را به خوبی ببینیم و بشنویم. در واقع شرایط جوری خواهد بود که با وجود هزاران کیلومتر فاصله، انگار رو در روی هم قرار گرفته‌ایم. دستگاهی که به واسطه آن قادر به این کار خواهیم بود، نسبت به تلفن‌های امروزی بسیار ساده‌تر است و هر فرد می‌تواند آن را در جیب خود بگذارد.

البته Tesla عقاید عجیبی هم داشت که با شنیدن آنها ممکن است شوکه شوید. مثلا وی پیش بینی کرده بود که در آينده یک نوع ماشین پرنده بدون نیاز به سوخت جایگزین هواپیماها خواهد شد و هیچگونه محدودیتی نخواهد داشت. همچنین تسلا در اواخر عمر خود علاقه زیادی به به‌ نژادی پیدا کرده بود.

پیش بینی های نیکولا تسلا

او مسائل مطرح شده درباره تغییر شکل روابط بین جنسیت‌ها را پیش‌زمینه‌ای برای زن‌سالاری می‌دانست و از این موضوع خرسند نبود. برای تسلا فمینیسم در نهایت به یک تغییر اجتماعی منجر میشد که در آن زن‌ها برتر به حساب می‌آمدند.

البته او قبول داشت که زن‌ها می‌توانند در هر زمینه‌ای نه تنها همانند مرد‌ها پیشرفت کنند، بلکه از آنها پیشی هم بگیرند؛ اما نگران بود که فعالیت در بخش‌های مختلف و به دست آوردن جایگاه رهبری می‌تواند در نهایت حساسیت زنانگی آنها را از بین ببرد و غریزه مادری را خفه کند. بدین ترتیب ازدواج و مادر شدن به یک چیز نفرت انگیز بدل شده و تمدن انسانی هر روز به سبک زندگی زنبورها نزدیک‌تر خواهد شد.

البته نباید فراموش کرد که نیکولا تسلا در قرن بیستم زندگی می‌کرده است و طبیعتا برخی از پیش بینی ها و عقاید وی تاثیر گرفته از محیط پیرامون و فرهنگ آن دوران بوده است. اگرچه عقاید اجتماعی وی در رابطه با به‌نژادی و یا نقش بانوان را نمی‌توان در دنیای امروزی قبول کرد؛ اما هنوز بسیاری از پیش بینی های دیگر او افراد را شگفت زده می‌کنند و نشانه نبوغ بالای وی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*