هرگز به همه برنامه های گوشی اجازه دسترسی به دوربین را ندهید؛ اما چرا؟

هرگز به همه برنامه های گوشی اجازه دسترسی به دوربین را ندهید؛ اما چرا؟

چرا نباید بدون توجه به کارکرد برنامه و علت درخواست، اجاره دسترسی دوربین گوشی را تایید کرد و چه خطراتی در این زمینه کاربر را تهدید می‌کند؟

تصور کنید یک بازی برای پلتفرم کامپیوتر منتشر شده که ظرف دو هفته، همه را دیوانه خود کرده است. شما نیز به تبع آن، تصمیم می‌گیرید تا برنامه بازی را روی رایانه خود نصب کنید تا ببینید آیا جذابیت آن باعث خواهد شد تا برای انجام بازی، از خواب و خوراک خود بگذرید! با این حال قبل از شروع بازی، از شما درخواست می‌شود که شرکت سازنده به دوربین دستگاهتان دسترسی داشته باشد.

از سوی دیگر، به‌نظر نمی‌رسد که بازی مورد بحث از آن نوعی باشد که از بازیکنان بخواهد به روشی مشابه اسنپ‌چت یا اینستاگرام از خود عکس بگیرند یا در عملکرد، ارتباطی با آن درخواست داشته باشد. حال این سوال ایجاد می‌شود که پس انگیزه سازندگان بازی از دسترسی به وب‌کم چه می‌تواند باشد؟

درخواست مجوز دوربین از شما برای یک بازی عجیب است، اما در عصر دیجیتال که نگرانی‌های امنیت سایبری پایانی ندارد، این یک عمل غیرمعمول محسوب نمی‌شود. با این‌حال، پنجره درخواست دوربین، دو گزینه را در اختیار شما قرار می‌دهد که بدین وسیله، می‌توانید گزینه «مجاز» یا «مجاز نباشد» را انتخاب کنید. در اینجا اگر واگذاری این مجوز برای شما بی‌معنی باشد، بهترین گزینه، بدون شک دومی خواهد بود.

چرا نباید به بسیاری از برنامه‌ها، مجوز دسترسی به دوربین گوشی را داد؟

هرگز به همه برنامه های گوشی اجازه دسترسی به دوربین را ندهید؛ اما چرا؟

دلیل محکمی دال بر این موضوع وجود دارد که چرا هرگز نباید به هر اپلیکیشنی که دانلود می‌کنیم، دسترسی دوربین را واگذار کنیم. آساف اشکنازی، مدیر اجرایی Verimatrix، در نوامبر 2021 به نشریه واشنگتن پست گفت که اجازه دادن به معنای از دست دادن حریم خصوصی شما برای شرکت سازنده آن خواهد بود.

برخی از شرکت‌های فناوری ممکن است برای محافظت از داده‌های ضبط شده برنامه‌هایشان در برابر مجرمان سایبری، به حد کافی قابل اعتماد باشند، اما از سوی دیگر شرکت‌های دیگری وجود دارند که از مجوزهای دوربین سواستفاده می‌کنند تا مخفیانه دوربین شما را باز کرده و هرچیزی که در اطراف شما می‌گذرد را مورد ضبط و ثبت قرار دهند.

درخواست مجوز دسترسی به دوربین به‌دلایل قانونی، مانند ثبت عکس، اسکن کد QR یا در ارتباط با اندروید، استفاده از ویژگی سوئیچ دوربین برای سهولت دسترسی به یک برنامه منطقی است، اما زمانی‌که از دوربین شما برای ضبط فعالیت‌های شخصی‌تان استفاده می‌شود، حتی زمانی‌که تصور می‌کنید دوربینتان خاموش است، یک مشکل جدی در حفظ حریم خصوصی است.

در سال 2017، فلیکس کراوس، از توسعه‌دهندگان iOS، ویدیویی را در یوتیوب منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه هر برنامه‌ی که بر روی آیفون خود دانلود می‌کنید، می‌تواند از شما در حین استفاده عکس بگیرد و بلافاصله بدون کسب رضایت شما، آن‌را به اشتراک بگذارد. اپل از آن زمان با عرضه iOS 14 به رفع مشکلات ناشی از این موضوع پرداخته است.

سیستم‌های مجوز دسترسی دوربین، پیشرفته‌تر از تصورات ما هستند

هرگز به همه برنامه های گوشی اجازه دسترسی به دوربین را ندهید؛ اما چرا؟

سامسونگ و گوگل نیز اخیرا پس از پیدا کردن یک آسیب در برنامه‌ای که به موجب آن، اپ‌های مرتبط با دوربین را برای جاسوسی از کاربران در سال 2019 مورد ربایش قرار می‌داد، پروتکل‌های امنیتی خود را افزایش داده‌اند. این برنامه با اینکه درخواستی برای مجوز دوربین نداشت، اما با استفاده از مجوزهای ذخیره‌سازی، حقه خود را اجرایی می‌کرد.

با این وجود، گوگل در اندروید 6.0 (مارشملو) یک سیستم مجوزهای اصلاح شده را منتشر شد که امکان دسترسی به دوربین‌ها را به‌صورت جداگانه فراهم می‌کرد. این بدان معنی است که برنامه‌های بی‌نیاز به دسترسی دوربین، برای انجام این کار باید ابتدا درخواست مجوز را به کاربر ارسال کنند.

حتی با وجود به‌روزرسانی‌های مختلفی که برای جلوگیری از سواستفاده برنامه‌ها از مجوزهای دوربین طراحی شده‌اند، هنوز راه‌هایی وجود دارند که بتوانید از خود در برابر آسیب‌های ناشی از به‌خطر افتادن داده‌هایتان حفاظت کنید. اگر از برنامه‌ای بر روی کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنید، بهترین کار استفاده از پوشش دوربین یا چسباندن کاغذی بر روی وب‌کم است. در ارتباط با گوشی‌های هوشمند نیز، بهترین راه لغو مجوزهای دوربین، پس از دانلود برنامه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*