بیماری همه گیر

بیل گیتس: ظهور یک بیماری همه گیر دیگر کاملا قطعی است

بیل گیتس معتقد است بعد از اپیدمی کروناویروس که رو به پایان است، نوبت به یک بیماری همه گیر جدید خواهد بود که به زودی ظهور می‌کند.

بیل گیتس، رئیس مشترک بنیاد بیل و ملیندا گیتس، در گفتگو با خبرنگار CNBC در نشست سالانه امنیتی مونیخ آلمان، عنوان کرد یک بیماری همه گیر جدید بالقوه احتمالا از یک عامل بیماری‌زای متفاوت از خانواده ویروس کرونا ناشی می‌شود. وی ادامه داد البته اگر از حالا سرمایه‌گذاری‌ شود، پیشرفت‌ها در فناوری پزشکی می‌تواند به جهان برای مبارزه بهتر با پاندمی بعدی کمک کند.

بیل گیتس پس از گذشت دو سال از فراگیری کروناویروس، عنوان کرد بدترین آثار این بیماری از بین رفته است،‌ چرا که جمعیت قابل توجهی از مردم جهان در مقابل آن ایمن شده‌اند. علاوه بر این شدت آن نیز با آخرین نوع یعنی اومیکرون کاهش پیدا کرده است. با این حال،‌ گیتس بیان کرد بسیاری از مردم در مناطق مختلف دنیا به دلیل فراگیری خود ویروس، در برابر آن ایمن شده‌اند. در حقیقت ویروس بهتر از واکسن‌های ساخته شده در دنیا منتشر شده و کار کرده است.

بیماری همه گیر

وی ادامه داد احتمال بیماری شدید که عمدتا با سالخوردگی و دیابت مرتبط است،‌ اکنون به دلیل قرار گرفتن در معرض ویروس و عفونت به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. گیتس در ادامه بیان کرد سازمان بهداشت جهانی دیگر فرصتی برای رسیدن به هدف خود یعنی تزریق واکسن به ۷۰ درصد از جمعیت جهان تا اواسط سال ۲۰۲۲ ندارد. هم‌اکنون ۶۱.۹ درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. او عنوان کرد جهان باید در آینده با سرعت بیشتری در راستای توسعه و توزیع واکسن گام بردارد و از دولت خواست که اکنون سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهند.

لزوم آمادگی برای مقابله با بیماری همه گیر بعدی

رئیس مشترک بنیاد بیل و ملیندا گیتس افزود دفعه بعد باید تلاش کنیم که مدت زمان مقابله با بیماری را از دو سال به شش ماه کاهش دهیم. پلتفرم‌های استاندارد مانند پیام رسان آر ان ای (mRNA) می‌توانند این امر را ممکن کنند. گیتس بیان کرد آمادگی برای مقابله با پاندمی جدید چندان هزینه‌بردار نیست. اگر منطقی باشیم، دفعه بعد زودتر متوجه همه‌گیری می‌شویم.

گیتس از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس،‌ با بنیاد خیریه ولکام تراست انگلیس برای کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی همه‌گیری مشارکت داشته است که به شکل‌گیری برنامه Covax برای تحویل واکسن به کشورهای کم‌درآمد و متوسط کمک می‌کند. هدف این ائتلاف، جمع‌آوری ۳.۵ میلیارد دلار برای کاهش زمان مورد نیاز ساخت واکسن جدید به ۱۰۰ روز است.