کاهش قیمت لوازم خانگی

مردم منتظر کاهش قیمت لوازم خانگی باشند؟

در حالی که قیمت یخچال ساید بای ساید و دو قلو تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است، آیا مردم می‌توانند منتظر کاهش قیمت لوازم خانگی باشند؟

محمد وصالی قمصری، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در تازه‌ترین مصاحبه خود با اشاره به این که پیش از تحریم‌ها  ۷۰ درصد از سهم بازار لوازم خانگی به برندهای کره‌ای اختصاص داشت، بیان کرد از سال ۹۷ تا ۹۹ تولید لوازم خانگی با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از این صنعت، از ۸.۵ میلیون دستگاه به ۱۵.۵ میلیون دستگاه رسید که این یعنی رشد ۸۰ درصدی تولید را تجربه کردیم.

وصالی در ادامه بیان کرد در آن زمان به منظور ثبت نام برای یک محصول لوازم خانگی باید با کد ملی اقدام می‌شد که این مسئله ممکن بود اتفاقات ناخوشایندی را به همراه داشته باشد که مهار شد. مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت افزود هم‌اکنون ۵۰۰ واحد فعال در این صنعت داریم که ۳۰۰ هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند و گردش مالی آن ۶ میلیارد دلار است؛ این در صورتی است که گنجایش ما ۸۰۰ واحد تولیدی است.

افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی برخی از لوازم خانگی

لوازم خانگی

وصالی با اشاره به این که قیمت برخی از محصولات مانند یخچال ساید و دو قلو افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی پیدا کرده است،‌ بیان کرد در مورد لباسشویی تولید بالاتر بود،‌ اما افزایش قیمت آن سالانه کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده که چندان چشم‌گیر به نظر نمی‌رسد.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در ادامه عنوان کرد قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی طی این دو سال با توجه به نوسانات نرخ ارز، نزدیک به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مثلا قیمت جهانی ماژول تلویزیون ۳۰ درصد، کمپرسور یخچال ۲۰ درصد و قیمت ورق‌های رنگی، پیش رنگ و ورق سرد مورد استفاده در بدنه اجاق گاز و لباسشویی، طی این دو سال نزدیک به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وصالی با اعلام این که از ابتدای شهریورماه،‌ نظارت‌ها هوشمند و هدفمند بوده است، بیان کرد بیس سامانه تجارت را فعال کردیم تا واحدهای تولیدی در آنجا فاکتور خود را بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول ارائه دهند. بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول برای هر برندی، از ابتدای آذرماه کارگروه‌های رصد بازار وزارتخانه تشکیل شده و تک تک برندها رصد می‌شوند.

وی ادامه داد اتفاقی که افتاد این بود که از هفته دوم و سوم دی ماه تعدادی از تولیدکنندگان با توجه به روال سالانه خود قیمت محصولات خود را حدود ۱۳ درصد افزایش دادند.

کاهش قیمت لوازم خانگی امکان پذیر است؟

لوازم خانگی

وصالی در واکنش به این سوال که آیا مردم می‌توانند انتظار ثبات یا کاهش این قیمت را داشته باشند، بیان کرد مردم باید توقع چنین اتفاقی را داشته باشند و با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم قیمت محصولات ۵ واحد تولیدی بلافاصله کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در ادامه در خصوص این که آیا این برندها به دلیل افزایش قیمتی که اعمال کرده‌اند بازخواست خواهند شد یا خیر عنوان کرد سامانه هوشمند ثبت سفارش ما ارتباط مستقیمی با رضایت مشتری و اتفاقی که افتاده است دارد و قطعا در تأمین مواد اولیه، تأمین ارز و ثبت سفارش‌ها آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود. ضمن آن که تخلفات واحدهای تولیدی از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات نیز پیگیری می‌شود.

وصالی در ادامه با اشاره به این که واحد‌های تولیدی مختلف به همکاری با ما روی آورده‌اند،‌ اظهار کرد تنها دو یا سه واحد تولیدی حاضر به همکاری با ما نشده‌اند که البته محصول کالای منتخب (اجاق گاز، تلویزیون، ماشین لباسشویی و یخچال) ما هم نیستند.

برخی از محصولات ایرانی صادرات معکوس می‌شوند

وصالی در ارتباط با کیفیت لوازم خانگی تولیدی نیز گفت کیفیت محصولات ۵۰ تا ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی قابل قبول است و حتی صادرات معکوس می‌شود. مردم آگاه باشند که تولیدات داخلی وارد کشورهای همسایه می‌شوند و در آنجا لیبل کره‌ای و غیره می‌خورند و مجددا وارد ایران می‌شوند و به عنوان محصول خارجی در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*