واردات 50 هزار خودروی سواری

واردات خودرو در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد

پس از فراز و نشیب‌های فراوان واردات خودرو، به نظر می‌رسد واردات 50 هزار خودروی سواری در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده است.

مشخص نیست که مسیر پر فراز و نشیب واردات خودرو در سال 1401 به چه نتیجه قطعی منجر خواهد شد، زیرا طی ماه‌های اخیر بارها این مصوبه تصویب و تکذیب شده است. طی روزهای اخیر گفته شد که مجلس به دولت، مجوز واردات 50 هزار دستگاه خودروی سنگین و غیر سواری از جمله اتوبوس و کامیون داده و سپس این خبر تکذیب شد. در نهایت مجددا معلوم شد که قرار است در این خصوص در صحن علنی مجلس گفتگو شود.

واردات 50 هزار خودروی سواری تصویب شد

از روز اول اسفند ماه سال جاری کار کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تمام شد و لایحه بودجه سال آینده به صحن علنی مجلس رفت تا در خصوص جزئیات آن گفتگو شود. چند روز پیش میرتاج‌الدینی اعلام کرد که مجوز واردات 50 هزار دستگاه خودروی غیر سواری داده شده، اما طولی نکشید که در لحظات پایانی گفته شد کمیسیون تلفیق با تصویب آن مخالفت کرده و هیچ نوع وارداتی در سال آینده در دستور کار نخواهد بود.

اخطارهای کیفی، تلنگری دیر اما به‌جا

طی سال‌های اخیر شاهد افت کیفیت خودروهای داخلی بودیم و این مسئله در کنار افزایش چشمگیر قیمت‌ها باعث شده تا به خودروسازان تذکر داده شود که در صورت ادامه این روند باید مالیات بپردازند. از طرفی توصیه‌های رهبری نیز بر این شرایط تأثیر گذاشته و ظاهرا دولت و به طور کلی مخالفان طرح واردات را مجاب به پذیرش آن کرده است.

واردات 50 هزار خودروی سواری

به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون تلفیق، مصوبه واردات 50 هزار دستگاه خودرو در کمیسیون تلفیق تصویب شده و با رسیدن به صحن علنی مجلس اعلام خواهد شد. طبق گفته میرتاج‌الدینی هیات رئیسه کمیسیون تلفیق نمی‌توانند نص پیشنهاداتی که به آنها شده را تغییر دهند. وی در ادامه افزود:

با پیگیری و صحبتی که با هیات رئیسه کمیسیون تلفیق داشتم، اعضای هیات رئیسه کمیسیون هرگونه لغو واردات 50 هزار خودرو سواری را در بند الحاقی یک تبصره 7 لایحه بودجه سال 1401 رد کردند.

به اعتقاد میرتاج‌الدینی یکی از اهداف تبصره 7 توسعه راه آهن و واردات اتوبوس و کامیون است و هیات رئیسه کمیسیون تلفیق با آن موافقت کردند. حالا می‌توانیم بگوییم که پیشنهاد و طرح واردات خودرو پابرجاست و از طرفی به گفته مسئولان، به خاطر طرح توسعه راه‌آهن و واردات اتوبوس، قرار شده پیشنهاد واردات 100 هزار دستگاه داده شود.

واردات خودرو خواست مردم است

به گفته وی در خصوص واردات 50 هزار دستگاه خودروی سواری نیز کمیسیون تلفیق صحبت‌هایی کرده و این مصوبه به زودی در صحن علنی مجلس به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود. به عقیده میرتاج‌الدینی این که گفته می‌شود کمیسیون تلفیق از طرح واردات خودرو عقب‌نشینی کرده و دیگر این ماجرا را پیگیری نمی‌کند، صحت ندارد و به زودی طرح مذکور به صحن علنی خواهد رفت. وی می‌گوید:

در خصوص واردات خودرو در سال آینده، مخالفت‌ها و فشارهای زیادی بر پیکره مجلس وارد شده، اما مخالفان باید بدانند که اگر این طرح مدیریت شده پیش برود، می‌تواند هم رقابت سالم ایجاد کند و هم کیفیت خودروها را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

میرتاج الدینی

واردات خودرو چه نقشی در رشد کیفی دارد؟

عضو کمیسیون تلفیق معتقد است که اگر واردات خودرو به صورت هر چند محدود آزاد شود، می‌تواند منجر به شکستن سد انحصار دو خودروساز کشور شود و آنها را مجبور به رقابت کند. به نظر میرتاج‌الدینی اکثر جمعیت نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند و در صورتی که مسیر واردات بسته شود، عملا راه درآمدی خود دولت بسته خواهد شد. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت:

بعد از این که به خودروسازان در رابطه با کیفیت خودروها تذکر و اخطار داده شد و همچنین رهبری در این خصوص مواردی را خاطر نشان کردند، معلوم شد هم ما و هم دولت از موافقان طرح هستیم، اما نهایت امر این است که با مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگو شود. حتی رهبری هم از کیفیت خودروهای داخلی ناراحت هستند و به نظر می‌رسد مجمع باید نظر خود را در این خصوص تغییر بدهد.