چری تیگو 7 پرو

بهمن فیدلیتی در برابر چری تیگو 7 پرو ؛ مقایسه شاسی بلندهای جدید بازار ایران

بهمن فیدلیتی و چری تیگو 7 پرو در سگمنت کراس اوورهای شهری به عنوان رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. از این رو قصد داریم این شاسی بلندهای جدید بازار ایران را با یکدیگر مقایسه کنیم.

بهمن موتور مدتی قبل شاسی بلند فیدلیتی را به بازار عرضه کرد و چری تیگو 7 پرو نیز به زودی توسط شرکت مدیران خودرو روانه بازار خواهد شد. این دو خودرو در سگمنت کراس اوورهای شهری رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و به همین دلیل قصد داریم آنها را در این مقاله مورد مقایسه قرار دهیم.

فیدلیتی در واقع نسخه ایرانیزه شده شاسی بلند چینی جتور X70 محسوب می‌شود. این شاسی بلند در سال ۲۰۱۸ توسط جتور به عنوان زیرمجموعه چری به بازار عرضه شد. از این رو باید گفت فیدلیتی و چری تیگو 7 پرو در واقع به یک خانواده تعلق دارند. چری تیگو 7 پرو نیز به عنوان نسل دوم از سری محصولات تیگو در سال 2020 معرفی شد و مدیران خودرو نیز قصد دارد تا با عرضه نسخه جدیدی از این کراس اوور محبوب فروش بیشتری را تجربه کند. چری تیگو 7 پرو نسبت به قبل از لحاظ ظاهری تغییرات زیادی را تجربه کرده، اما از لحاظ فنی به نسل فعلی خود شباهت دارد.

مقایسه بهمن فیدلیتی با چری تیگو 7 پرو

بخش طراحی

چری تیگو 7 پرو

فیدیلتی در سال ۲۰۱۸ و چری تیگو 7 پرو در سال 2020 میلادی معرفی شدند و به همین دلیل در طراحی فیدلیتی نسبت به تیگو 7 پرو عناصر ساده‌تری به چشم می‌خورد. فیدلیتی در نمای جلو همانند سایر شاسی بلندهای خانوادگی دارای  چهره‌ای نسبتا آرام است، اما در طرف دیگر چری تیگو 7 از ظاهری با ابهت‌تر و تهاجمی بهره می‌برد و به همین دلیل می‌تواند نگاه مشتریان جوان‌تر را به خود جلب کند.

چری تیگو 7 پرو

در نمای جانبی فیدلیتی شاهد طراحی ساده‌تر و البته عضلانی هستیم. تیگو 7 پرو نیز به دلیل حجم‌پردازی‌های منطقی در این بخش خوش‌فرم به نظر می‌رسد. البته طراحان با استفاده از عناصر کرومی در کنار رنگ مشکی ستون C توانستند نمای لوکسی را در این بخش به وجود آورند.

چری تیگو 7 پرو

در نمای عقب چی تیگو 7 پرو چراغ‌های کشیده و به هم متصل به چشم می‌خورد که امروزه به عنوان یک ترند در میان محصولات چینی محسوب می‌شود. این در حالی است که فیدلیتی دارای فرم چراغ‌های قدیمی‌تر بوده که با این وجود باز هم زیبا به نظر می‌رسد.

چری تیگو 7 پرو

به طور کلی باید گفت فیدلیتی و چری تیگو 7 پرو از لحاظ ظاهری در سطح مناسبی قرار دارند، اما مشتریان مسن و خانواده‌ها شاسی بلند فیدلیتی و مشتریان جوان نیز چری تیگو 7 پرو را انتخاب خواهند کرد. در واقع چری تیگو 7 پرو به دلیل برخورداری از عناصر جوان‌پسند می‌تواند نگاه مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.

چری تیگو 7 پرو

فیدلیتی و چری 7 پرو در بخش طراحی کابین نیز در سطح مناسبی قرار دارند و می‌توانند برای سلیقه‌های بسیاری از مشتریان مناسب باشند. طراحی داشبورد و غربیلک فرمان هر دو خودرو به یکدیگر شبیه بوده و از یک زبان طراحی بهره می‌برند. البته طراحان برای داشبورد فیدلیتی از پلاستیک خشک استفاده کردند، اما قسمت زیادی از داشبورد تیگو 7 پرو از روکش‌های چرمی بهره می‌برند که همین موضوع نشان می‌دهد کابین چری تیگو 7 پرو نسبت به فیدلیتی باکیفیت‌تر است. البته رودری‌های فیدلیتی نیز همانند چری تیگو 7 پرو با روکش چرمی پوشانده شدند.

چری تیگو 7 پرو

فیدلیتی به دلیل فاصله محوری بیشتر نسبت به رقیب خود از فضای کابین جادارتری بهره می‌برد. همچنین این شاسی بلند در مدل 7 نفره نیز عرضه می‌شود که در این مدل 2 نفر سرنشین با قامت کوچک یا دو کودک می‌توانند به آسانی در فضای صندلی‌های ردیف سوم قرار بگیرند. در واقع فیدلیتی بری خانواده‌های پرجمعیت یک گزینه بهتر محسوب می‌شود. حجم صندوق فیدلیتی نیز نسبت به تیگو 7 پرو بیشتر است.

چری تیگو 7 پرو

فیدلیتی در پشت صندلی‌های ردیف دوم خود فضایی برابر با ۱۶۸۰ لیتر را برای قرار دادن لوازم مختلف ارائه می‌دهد که چنین ابعادی باعث شده این شاسی بلند در بازار ایران بزرگ‌ترین فضا را در بخش صندوق عقب ارائه دهد. در طرف مقابل چری تیگو 7 در پشت صندلی‌های ردیف دوم خود فقط 475 لیتر فضا را ارائه می‌دهد که نسبت به رقیب خود فضای اندکی محسوب می‌شود.

چری تیگو 7 پرو

در واقع با وجود این که این دو شاسی بلند از لحاظ ظاهری در سطح یکسانی قرار دارند، اما فیدلیتی از لحاظ کاربردی بودن در سطح بالاتری قرار دارد و به خصوص برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

بخش مشخصات فنی

فیدلیتی و چری تیگو 7 پرو از لحاظ فنی نیز به یکدیگر شباهت دارند؛ زیرا هر دو از یک نوع مدل موتور از خانواده پیشرانه‌های اس کیو آر بهره می‌برند. در واقع فیدلیتی و تیگو 7 پرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز شدند که این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس دو کلاچه خشک در فیدلیتی قدرت تولیدی از پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، اما چری تیگو 7 پرو از یک گیربکس 9 سرعته CVT برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو بهره می‌برد.

چری تیگو 7 پرو

استفاده از نوع گیربکس در این شاسی بلندها نشان می‌دهد فیدلیتی رانندگی هیجان‌انگیزتری را به همراه خواهد داشت. البته به طور کلی گیربکس CVT چری تیگو 7 پرو نیز می‌تواند به خوبی به نیاز مشتریان جوان پاسخ دهد؛ به گونه‌ای که چری مدعی است این گیربکس قادر است عملکردی مشابه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آیسین را به همراه داشته باشد.

فیدلیتی با وجود این که حدود ۱۷۵ کیلوگرم نسبت به تیگو 7 پرو سنگین‌تر است در آزمایش‌های غیر رسمی ظرف مدت ۱۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب چری تیگو 7 پرو نیز ۱۱.۵ ثانیه اعلام شده است. از این رو شاسی بلند مدیران خودرو نسبت به بهمن موتور چالاک‌تر است.

چری تیگو 7 پرو

همچنین تیگو 7 پرو نسبت به فیدلیتی سواری نرم‌تری را به همراه دارد؛ به گونه‌ای که از سرنشینان در زمان عبور از جاده‌های ناهموار درون کابین کوبش کمتری را احساس خواهند کرد. در طرف مقابل عملکرد سیستم تعلیق فیدلیتی اسپرت‌تر بوده و به همین دلیل برخی کوبش‌ها درون کابین این خودرو به راحتی حس می‌شود. هر دو خودرو از هندلینگ و پایداری مناسبی بهره می‌برند.

وضعیت ترمزگیری این دو شاسی بلند چینی نیز در سطح مناسبی قرار دارد، اما چری تیگو 7 پرو به دلیل اینکه وزن کمتری دارد، عملکرد آن در این بخش از فیدلیتی بهتر بوده و در فواصل کوتاه‌تری توقف خواهد کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

چری تیگو 7 پرو

در حال حاضر لیست امکانات چری تیگو 7 پرو مونتاژ داخل توسط مدیران خودرو منتشر نشده است، اما خبرها حاکی از آن است که این خودرو از امکاناتی چون باز شدن خودکار در صندوق عقب، چراغ دی لایت، آینه‌های تاشونده برقی، سامانه استاپ/استارت، پنل 8 اینچی کنترل تهویه مطبوع و نمایشگر 10.25 اینچی داشبورد، پشت آمپر 7 اینچی، شارژ بی‌سیم موبایل، تهویه مطبوع دوگانه، 6 ایربگ جلو و جانبی و پرده‌ای، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی EBA، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن، آینه الکتروکرومیک، شارژ بی‌سیم موبایل، فرمان برقی، حالت‌های رانندگی، پایش فشار باد تایرها، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سامانه کنترل حرکت در شیب، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، حسگرهای نور و باران، سانروف پانوراما، سنسورهای پارک جانبی و دوربین 360 درجه بهره می‌برد.

چری تیگو 7 پرو

از امکانات فیدلیتی نیز می‌توان به سیستم تشخیص مانع در صندوق، جک هیدرولیکی در موتور، سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک در صندوق توسط پا، حسگر پارک جلو و عقب، دی لایت، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها، سانروف پانوراما، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن، اتولایت، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، جلو آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، شارژر بی‌سیم، بلندگو، تهویه مطبوع با دریچه عقب، فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل، سنسور باران، تنظیمات برقی به همراه گرمکن صندلی‌های جلو، کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو و جانبی، سنسور فشار باد تایر، رادار حرکت بین خطوط و تشخیص نقاط کور، اتوهلد، ترمز پارک برقی، سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه بالابر، سیستم کنترل توقف خودرو در شیب و سیستم کنترل کشش و پایداری اشاره کرد.

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی نشان می‌دهد که این دو شاسی بلند در این بخش نیز در سطح یکسانی قرار دارند، اما چری تیگو 7 پرو در مواردی چون تهویه اتوماتیک دوگانه و تعداد کیسه هوای بیشتر نسبت به فیدلیتی برتری دارد. البته Fidelity نیز از رادار حرکت بین خطوط و هشدار نقاط کور بهره می‌برد و تیگو 7 پرو فاقد این آپشن است. گفتنی است هنوز لیست مشخصات تیگو 7 پرو توسط مدیران خودرو منتشر نشده است.

جمع‌بندی مقایسه چری تیگو 7 پرو و بهمن فیدلیتی

فیدلیتی و تیگو 7 پرو به عنوان دو شاسی بلند چینی در بخش طراحی ظاهری، فنی و امکانات در سطح نسبتا یکسانی قرار دارند و می‌توانند به خوبی به نیاز مشتریان پاسخ دهند. به طور کلی اگر به دنبال یک شاسی بلند خانوادگی و با فضای مناسب هستید، Fidelity می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. چری Tiggo 7 Pro نیز برای جوانان گزینه مناسبی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*