تسلا مدل Y

تسلاهای صفر کیلومتر چینی، ارزانتر از مدل‌های کارکرده در بازار جهانی هستند

مدل کارکرده تسلا مدل Y در چین با قیمت بیشتری از مدل نوی صفر کیلومتر به فروش می‌رسد؛ اما علت این موضوع چیست؟ در ادامه همراه گجت نیوز باشید.

بازار خودروهای کارکرده چین به دلیل کمبود تراشه، چالش‌های زنجیره تامین و سایر محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا، به سرعت رشد پیدا کرده است. فروش خودروهای کارکرده در این کشور در سال 2021 با رشدی 22.6 درصدی نسبت به سال 2020 به 17.5 میلیون دستگاه رسیده است.

تسلا مدل Y

قیمت این خودروها نیز افزایش قابل توجهی داشته و حالا مشاهده می‌کنیم که برخی از مدل‌های کارکرده تسلا گران‌تر از مدل نوی صفر کیلومتر آن‌ها هستند. بعضی از فروشنده‌ها در چین مدل کارکرده تسلا مدل Y را 2,700 دلار گران‌تر از مدل نوی آن با همان سطح تجهیزات به فروش می‌رسانند. با این حال، در ابتدا نگاهی به بازار خودروهای کارکرده در چین خواهیم داشت.

رشد ناگهانی بازار خودروهای کارکرده چین

بازار خودروهای دست دوم چین از سال 2019 همواره با سرعت زیادی در حال رشد بوده و نسبت فروش خودروهای کارکرده به خودروهای نو، به بهترین شکل نمایان‌گر آن است. در سال 2019، این نسبت 0.55:1 بود و به ازای هر دو خودروی کارکرده، یک خودروی نو به فروش می‌رسید. در سال 2020 این نسبت به 0.64:1 افزایش پیدا کرد و همچنان نیز رو به افزایش است. «لو لی» (Luo Lei)، قائم‌مقام دبیرکل انجمن فروشندگان خودروی چین، اظهار داشته است که بازار خودروهای کارکرده کل بازار خودروی چین را به کار می‌اندازد.

تسلا مدل Y

بازار خودروهای انرژی نو در چین نیز موانعی را پیش روی خود دارد، ولی در هر صورت رشد پیدا خواهد کرد. بسیاری از مشتریان احتمالی خودروهای دست دوم فکر می‌کردند که مدل‌های کارکرده خودروهای انرژی نو، مشکلاتی در زمینه باتری دارند و نرخ حفظ ارزش آن‌ها پایین است. در دسامبر 2021، نرخ حفظ ارزش خودروهای درون‌سوز 3 ساله در چین به تقریباً 65 درصد می‌رسید، درحالی که این نرخ برای خودروهای برقی 3 ساله تنها 43 درصد بود. با این حال، در ژانویه 2022  نرخ حفظ ارزش خودروهای الکتریکی تا 49.5 درصد افزایش پیدا کرد. کاهش یارانه چین برای این خودروها، کمبود تراشه و محدودیت‌های زنجیره تامین جزو دلایل اصلی این رشد قابل توجه بودند.

مدل کارکرده تسلا در چین، گران‌تر از مدل نو

تسلا مدل Y در چین

خودروهای تسلا بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند و جالب است که قیمت مدل کارکرده آن‌ها از مدل صفر کیلومتر آن‌ها پیشی گرفته است. یک فروشنده خودرو در رانگمی رود شانگهای، به خبرنگاران چینی گفته است که دو دستگاه تسلا مدل Y نسخه دیفرانسیل عقب را در سپتامبر 2021 با قیمت 276 هزار یوان معادل 43,575 دلار آمریکا از کارخانه خریداری کرده‌اند و اکنون قیمت این خودرو به 301,840 یوان معادل 47,655 دلار افزایش یافته است. با افزایش قیمت ادامه‌دار خودروهای تسلا، شهروندان چین می‌توانند با خریداری آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

علاوه بر این، مشتریان چینی برای خرید مدل Y باید تا 6 ماه انتظار بکشند. از این رو، قیمت مدل کارکرده این خودرو در بسیاری از نمایندگی‌ها به بیش از 300,000 یوان معادل 47,350 دلار آمریکا رسیده است. حتی یک نسخه کارکرده از تسلا مدل Y دیفرانسیل عقب با باتری استاندارد مشاهده شده است که 319,000 یوان برابر با 50,360 دلار قیمت دارد؛ یعنی 2,705 دلار گران‌تر از مدل صفر کیلومتر کارخانه! با این حال، مزیت کلیدی مدل کارکرده این است که دیگر مشتری را برای مدتی طولانی منتظر نمی‌گذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*