انقلاب در سیستم صوتی خودروها با نسل جدید اسپیکرهای خودرو Warwick

انقلاب در سیستم صوتی خودروها با نسل جدید اسپیکرهای خودرو Warwick

اسپیکرهای الکترواستاتیک Warwick با استفاده از خصوصیات ساختاری و منطبق با استانداردهای خودروهای برقی، می‌توانند در آینده سهم عمده‌ای از بازار سیستم‌های صوتی را به تصاحب خود درآورند.

یک فناوری انقلابی در زمینه سیستم صوتی و اسپیکرهای خودرو که اخیرا توسط یک تیم بریتانیایی‌ طراحی شده است، پتانسیل بالقوه‌ای را برای ایجاد پیشرفت‌هایی عظیم در تجربه شنیداری حین حرکت و راندمان کلی خودروها ایجاد کرده است. این تکنولوژی به‌زودی توسط یک شرکت کهنه‌کار که 20 سال پیش از بخش مهندسی دانشگاه Warwick خارج شده، راه‌اندازی خواهد شد.

دفتر مرکزی شرکت Warwick Acoustic (به اختصار WA)، واقع در پارک فناوری MIRA در نزدیکی شهر Nuneaton مستقر است و تجارت انقلابی خود را بر پایه توسعه اسپیکرهای الکترواستاتیکی بنا کرده که در مشخصات خود، ابعادی کوچک‌تر، سبک‌تر با عملکرد بالاتر و بسته‌بندی آسان‌تر از تمامی بلندگوهای موجود برای خودروها را ارائه کرده است. به‌علاوه، این شرکت هم‌چنین به توسعه نرم‌افزارهای همراه برای مطابقت با سیستم‌های خود نیز پرداخته است و ادعا می‌کند که مزایای قدرتمندی در پایداری محصولات پیشروی خود دارد که به‌زودی در یک خودروی Prototype (نمونه اولیه) معرفی خواهند شد.

مدیرعامل وارویک، مایک گرانت نام دارد که در سال 2015 توسط سرمایه‌گذاران شرکت برای ارزیابی پتانسیل‌های موجود در مجموعه استخدام شد. این شرکت برای حدود 10 سال از فناوری صوتی بسیار امیدوارکننده خود استفاده می‌کرد، اما برای حرکت به سمت تولید اقدام چندانی را انجام نداده بود. گرانت می‌گوید که اولین اقدام او این بود که تصمیم‌گیری کند که آیا فناوری شرکت، از آینده‌ تولیدی برخوردار است یا خیر.

او خیلی زود دریافت که اگرچه بلندگو‌های الکترواستاتیک چندان جدید نیستند، اما برداشت منحصربه‌فرد WA، این تکنولوژی را برای استفاده در خودروها و فناوری‌های الکترونیکی مناسب می‌سازد. او بر این باور است که با طرح مناسبی از برنامه توسعه، آنها می‌توانند در بازار جهانی برای تولید حدود 500 میلیون از اسپیکرهای اختصاصی خودرو در سال (به ارزش مجموعا 5.9 میلیارد پوند) برنامه‌ریزی کنند.

او ابتدا تصمیم گرفت تا فناوری Warwick را با انواع خودروها تطبیق دهد، اما اکنون معتقد است که ورود این محصول برای ارتقای نسل جدید خودروهای الکتریکی که وزن در آنها نقشی حیاتی داشته از حالا زمان‌بندی شده است. هم‌چنین چیدمان‌های متفاوت کابین راننده در خودروهای الکتریکی نیز فرصت‌های جسورانه جدیدی را برای پروسه بسته‌بندی فراهم می‌کند. علاوه بر این، سکوت محیطی و ذاتی در اتمسفر آن، یک محیط شنیداری را برای صدای پیچیده ایجاد کرده تا به فرم ایده‌‌آل نزدیک‌تر شود.

انقلاب در سیستم صوتی خودروها با نسل جدید اسپیکرهای خودرو Warwick

گرانت معتقد است که طرح بلندگوهای الکترواستاتیک قبلی برای دوام آوردن در محیط سخت خودرو، بیش از اندازه ظریف و شکننده بودند. اما با ترکیب به‌وجود آمده از سوی دانشگاه WA و نتایج جدیدتر تیم تحقیق و توسعه آن و به‌لطف پیشرفت‌های اخیر در علم مواد، Warwick موفق شده تا به توسعه محصولاتی بادوام برای خودروهای جاده‌ای و کاربردهای حمل و نقلی بپردازد. WA در سال 2018 با تنها پنج کارمند به محل فعلی MIRA نقل مکان کرد، سپس تا پایان سال 2020 به تیمی با پانزده کارمند رسید و هم‌اکنون نیز یک تیم 50 نفره محسوب می‌شود.

یک بلندگوی الکترواستاتیک از فناوری بسیار متفاوتی نسبت به انواع معمولی دایره‌ای یا بیضی استفاده می‌کند. در حالی‌که بلندگوهای معمولی دارای یک آهنربای متحرک نسبتا حجیم و سنگین برای فعال کردن دیافراگمی هستند که هوا را حرکت می‌دهد و در نتیجه باعث ایجاد صدا می‌شود. بلندگوی الکترواستاتیک دارای یک غشای چندلایه بسیار نازک است که بین دو استاتور رسانای الکتریکی قرار می‌گیرد. سپس سیگنال صوتی در سراسر استاتورها اعمال می‌شود تا به‌این وسیله غشا را به لرزه درآورد و فرآیند تولید صدا صورت گیرد. این پروسه معمولا جزئیات بیش‌تری را به‌همراه دارد زیرا غشا بسیار سبک بوده و با سرعت بالاتری به ورودی‌ها پاسخ می‌دهد.

گرانت در ادامه می‌گوید:

برنامه اولیه من بسیار ساده بود و قصد داشتیم از فناوری خود برای ورود شرکت به بازار سیستم‌های صوتی برای انواع خودروها استفاده کنیم. اما از آن زمان مشخص شد که فرصت واقعی در بازار خودروهای برقی فراهم شده که اکنون نیز به‌سرعت در حال گسترش و توسعه است.

با این‌حال، گرانت و تیم او خیلی زود دریافتند که سال‌ها طول می‌کشد تا طیف وسیعی از محصولات خود را برای برنامه‌های حمل و نقل الکترونیکی برنامه‌ریزی شده توسعه دهند و بنابراین در این مدت به ابزاری برای ایجاد اعتبار نزد خودروسازان سخت‌گیر نیاز خواهند داشت. بنابراین این شرکت در سال 2016، اولین هدست خود را با استفاده از ترانسدیوسرهای الکترواستاتیک عرضه کرد.

انقلاب در سیستم صوتی خودروها با نسل جدید اسپیکرهای خودرو Warwick

این هدست‌ها عمدتا برای استفاده توسط مهندسان استودیو ضبط هدف‌گذاری شده بودند، اما از آن زمان مورد استقبال علاقه‌مندان به دیگر حوزه‌های صدا قرار گرفتند. این موفقیت باعث شد تا این کمپانی موفق به کسب 30 جایزه مختلف شود و به‌طور گسترده به‌عنوان بهترین هدفون قابل خرید مورد تحسین قرار گیرد. مدل نهایی که Aperio نام دارد، از طلا ساخته شده است و با آمپر سفارشی عرضه و به‌طور انحصاری در وب‌سایت هارودز و با مبلغ 30 هزار پوند قابل خریداری است. این مقدمه احتمالا سرنخ مفیدی را از بخش خودرویی که WA در ابتدا مورد هدف داده بود، در اختیار ما می‌گذارد.

گرانت در ادامه می‌گوید:

در حال حاضر قرار نیست که تجهیزات خود را در یک خودرو از کلاس پایه مانند فورد فیستا قرار دهیم.

با درز اخبار و سر و صداهای ناشی از ورود اسپیکرهای Warwick به سیستم‌های صوتی خودروهای نمونه اولیه، برای وب‌سایت Autocar، یک دسترسی انحصاری به آزمایشگاه‌های MIRA از این شرکت برای شنیدن نحوه عملکرد و صداگذاری محصولات جدید و همچنین ملاقات با چند استعداد مطرح این تیم که در تولید این محصولات نقش دارند، ارائه شد.

نتایج شگفت‌انگیز هستند و توانایی قابل درک آنی محصولات طبق شعار شرکت که “دمیدن زندگی جدید در موسیقی” عنوان شده، تنها یکی از مزایای قابل توجه آن است. گراهام لندیک، مدیر باتجربه برنامه‌های وارنیک، ادعا می‌کند که سیستم WA این کمپانی قادر است تا 75 درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را برای کار کردن در قیاس با یک سیستم معمولی در یک خودروی ممتاز ذخیره کند.

هم‌چنین این سیستم می‌تواند وزنی 75 درصد سبک‌تر نسبت به سیستم‌های معمولی را ارائه دهد که کاهشی بین 6 تا 8 کیلوگرم را به دنبال دارد، این امر باعث صرفه‌جویی بزرگی در کسب‌وکار آگاهانه خودروهای امروزی خواهد بود. تنها همین دو مزیت در کنار هم می‌توانند به‌طور مفید در افزایش محدوده پیمایشی یک خودروی الکتریکی نقش موثری را ایفا کنند.

وارویک هم‌چنین سهولت بسته‌بندی را یکی از مزایای کلیدی فناوری خود می‌داند. ضخامت کم، وزن پایین و انعطاف‌پذیری شکل اسپیکرهای Warwick بدین معنی بوده که می‌توان آنها را به‌طور یکپارچه در سطوح تریم خودرو و در موقعیت‌هایی ایده‌آل برای دستیابی به بهترین کیفیت صدا قرار داد. ایان هابارد، مدیر ارشد بازرگانی WA می‌گوید:

در معرفی محصولات به شرکت‌های سازنده تجهیزات اصلی، متوجه شدیم که حضور طراحان خودرو، مزایای بزرگی را برای ما به‌ همراه دارند، زیرا وقتی آنها فرصت‌های بسته‌بندی جدید را می‌بینند، چشمانشان باز شده و اشتیاق بیش‌تری پیدا می‌کنند.

و اما مزایای دیگر این فناوری چه خواهند بود؟ بلندگوهای الکترواستاتیکی WA که به آسانی در موقعیت‌های مختلف قابلیت نصب دارند، برای برنامه‌های حذف نویز نیز بسیار مناسب هستند، زیرا غشای کم جرم آنها، بسیار سریع و دقیق به تغییرات نویز محیط پاسخ می‌دهد. آنها همچنین برای ایجاد مناطق صدای شخصی‌سازی شده برای سرنشینان مختلف خودرو نیز ایده‌آل هستند، بنابراین با وجود این مزایا باید شاهد افزایش چشم‌گیر تقاضای مشتریان باشیم.

و در نهایت به بخش مهم پایداری و دوام می‌رسیم، پنل‌های الکترواستاتیک وارویک تقریبا به‌طور کامل قابل بازیافت هسند و هیچ نوع ماده خاکی کمیاب سمی یا سخت که در اغلب در مبدل‌های مگنت/سیم‌پیچ صدا یافت می‌شوند، در آنها وجود ندارد. این مزیت به‌طور فزاینده‌ای برای خودروسازان مهم تلقی می‌شود زیرا آنها در تلاش‌اند تا ردپای محیطی محصولات خود را کاهش دهند.

گرانت معتقد است که Warwick در راه مقابله با چالش‌های فناوری قدم برداشته است، اما اکنون نیاز به ایجاد نام تجاری و تمرکزهای دقیق بر نیاز‌های مشتری در اولویت قرار دارد.

انقلاب در سیستم صوتی خودروها با نسل جدید اسپیکرهای خودرو Warwick

او اضافه می‌کند:

پنج سال پیش، دغدغه اصلی ما پیروی از اصول اولیه بود که شامل وزن کم، راندمان انرژی و کیفیت صدای محصولات می‌شد. اما اکنون ما معتقدیم که ترکیب مهندسی عالی با جنبه احساسی کسب‌وکار نیز واقعا مهم است. این موضوع به همان اندازه که در خودروها اهمیت دارد، در مبحث صدا نیز مطرح است. بنابراین ما باید این دو تعریف را به مکملی برای یک‌دیگر تبدیل کنیم.

گرانت در ادامه توضیح می‌دهد که قلمروهای جدید زیادی وجود دارد که باید برای فتح آنها قدم برداشت. در آینده، شاهد خواهیم بود که خودروسازان به سمتی بروند که بخواهند صدا را مطابق با ارزش برندهای خود تنظیم کنند. مکان و ظاهر کنترل‌های صوتی نیز دستخوش تغییرات بزرگی خواهد شد. تاکید جدیدی بر روی “مناطق صوتی” که مخصوص افراد داخل خودرو است و سیستم حذف نویز موثر در آینده اتفاق خواهد افتاد. اما فارغ از هرآنچه که در تقاضاهای جدید باشد، تمرکز اصلی گرانت، فعلا بر روی دریافت نام تجاری و دستیابی به تجهیزات مورد نظر این فناوری است.

عنصر کلیدی

انقلاب در سیستم صوتی خودروها با نسل جدید اسپیکرهای خودرو Warwick

پایه و اساس انقلاب سیستم صدا و اسپیکرهای Warwick که مبدل الکترواستاتیک نام دارد، تقریبا خیلی ساده و کوچک به‌نظر می‌رسد. این فناوری بعید است اختلالی ایجاد کند و به‌خصوص در برابر یک بلندگوی مخروطی معمولی با آهن‌ربای مرکزی نسبتا سنگین و دیافراگم شکننده، از برتری محض برخوردار است.

نمونه‌های رویت شده از این سیستم، ابعادی در حد یک بیسکوییت بزرگ بیضی شکل داشتند و از ضخامتی یکسان برخوردار بودند. آنها در یک قاب پلاستیکی دو تکه بسیار سبک با شبکه‌ای به شکل لانه زنبور برای محافظت از غشای بسیار مهم و مجموعه کوچکی از اتصال دهنده‌ها در یک گوشه قرار گرفته‌اند.

اگرچه اسپیکرهای الکترواستاتیک زمانی‌که این فناوری برای اولین بار در حدود 70 سال پیش کشف شد، بسیار شکننده بودند؛ اما Warwick بر این باور است که سادگی و طراحی قدرتمند محصولاتش، آنها را در برابر تغییرات دما و رطوبت غیرقابل نفوذ، عملکرد و کیفیت صدا در طول زمان، پایدار و بسیار بادوام ساخته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*