رنو ال 90 مدل 2022

رنو ال 90 مدل 2022 با طراحی جذاب و امکانات مناسب معرفی شد + ویدئو

رنو ال 90 مدل مدل 2022 به تازگی به عنوان مدل جدید سدان اقتصادی جذاب گروه رنو – داچیا معرفی شده است. در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم و به امکانات ال نود جدید نگاهی می‌اندازیم.

سدان مستحکم و به اصطلاح جان سخت رنو ال 90 که در بازار اروپای شرقی با نام داچیا لوگان هم شناخته می‌شود، از سال 2004 روی خط تولید بوده و نسل اول آن تا 8 سال هیچ تغییری نداشت. نسل دوم این خودرو در سال 2012 در حالی معرفی شد که به جز چند مورد جزئی، بهبودهای خاصی را در آن شاهد نکردیم. البته نسل دوم ال 90 در بازار ایران خوش درخشید و هنوز هم پرطرفدار است. اما نسل سوم ال 90 که به تازگی رونمایی شده، تغییرات بسیار زیادی داشته و نمرات ایمنی قابل پذیرشی هم کسب کرده. ساندرو، داستر و ال 90 از مهم‌ترین محصولات مشترک رنو و شرکت خودروسازی داچیا هستند اما نسخه جدید L90 شاید انقلابی‌ترین محصول این شرکت باشد.

بررسی رنو ال 90 مدل 2022

خداحافظی با پیشرانه 1.6 لیتری و ورود مدل‌های هیبرید کم مصرف

مهم‌ترین قسمت تغییرات ال 90 مدل 2022، پیشرانه هیبرید آن است. البته به طور کلی چهار نسخه از پیشرانه‌های 3 سیلندر 1 لیتری، با نام‌های TCe ،SCe و ECO-G و TCe-CVT  برای این خودرو معرفی شده‌. این موتورها به ترتیب 67، 91، 101 و 91 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. هرچند هنوز مشخص نیست که پیشرانه هیبرید روی کدام یک از این نسخه‌ها نصب خواهد شد. همچنین نسخه ECO-G به طور مخصوص برای کار با سوخت گاز LPG طراحی شده.

رنو ال 90 مدل 2022

مصرف سوخت این پیشرانه‌ها به صورت ترکیبی بین 4.7 تا 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است و آن‌ها استاندارد سوخت یورو 6 را هم کسب کرده‌اند. گیربکس 5 دنده دستی برای تمام موتورها معرفی شده اما گیربکس اتوماتیک را فقط می‌توانید با مدل TCe داشته باشید. در ادامه لیست کامل پیشرانه‌های ال 90 مدل 2022 را خواهیم دید.

  • مدل SCe با 67 اسب بخار و آرایش 3 سیلندر خطی تنفس طبیعی با حجم 1 لیتر، هماهنگ با گیربکس 5 سرعته دستی
  • مدل TCe با 91 اسب بخار و آرایش 3 سیلندر خطی توربو شارژ با حجم 1 لیتر، هماهنگ با گیربکس 6 سرعته دستی یا CVT اتوماتیک
  • مدل ECO-G با 101 اسب بخار و آرایش 3 سیلندر خطی توربو شارژ با حجم 1 لیتر  و  مختص سوخت LPG، هماهنگ با گیربکس 6 سرعته دستی

مزیت نسخه سازگار با سوخت LPG

پیشرانه ECO-G علاوه بر قدرت بیشتر، تا 11 درصد نسبت به مدل‌های بنزینی، آلایندگی کمتری تولید می‌کند و با دو بار پر کردن کپسول آن می‌توانید 1500 کیلومتر سفر کنید. ظرفیت باک و کپسول LPG ال 90 مدل 2022 تقریبا برابر است و هر دو 50 لیتر گنجایش دارند. مهم تر از همه، پیشرانه 1.6 لیتری سابق ال 90 از نوع بلوک چدن بود و همین مسئله وزن کلی خودرو را غیر منطقی می‌کرد اما موتور مدل 2022 با بلوک آلیاژ آلومینیوم تعویض شده. هرچند که احتمالا باتری‌های مدل هیبرید وزن زیادی داشته باشند اما نسخه جدید L90 لاغرتر شده و فقط 1.1 تن وزن دارد.

بالاترین سطح ایمنی در سه نسل رنو ال 90

رنو ال 90 مدل 2022

پلتفرم جدید گروه رنو – داچیا با نام «CMF»، کمک زیادی به افزایش سطح ایمنی خودروهای این شرکت کرده. ال 90 مدل 2022 هم روی همین پلتفرم ساخته شده و در بخش حفاظت از جان سرنشینان خود پیشرفت بسیار خوبی داشته. هرچند که L90 همیشه یک خودرو اقتصادی بوده اما در نسل سوم آن می‌توانید ایربگ اصلی و کناری راننده و سرنشین جلو و ایربگ بالای سر را برای تمام سرنشینان مشاهده کنید. همچنین تمام کمربندهای ایمنی آن از نوع پیش کشنده و محدود کننده نیرو هستند. علاوه بر آن، صندلی‌های عقب هم از سیستم ایزوفیکس بهره می‌برند. پشت سری‌های صندلی‌های کابین هم به سیستم عکس العمل در برابر واکنش‌های شلاقی مجهز هستند و از سر و گردن سرنشینان محافظت می‌کنند. در ویدئو زیر می‌توانید عملکرد این سیستم را مشاهده کنید.

رنو ال 90 مدل 2022

همچنین این خودرو در بخش ایمنی سرنشین بزرگسال، سرنشینان خردسال، عابرین پیاده و تجهیزات دستیار ایمنی به ترتیب امتیازات 70 درصد، 72 درصد، 41 درصد و 42 درصد را کسب کرده است. هرچند که موسسه Euroncap، ال 90 مدل 2022 را فقط لایق کسب 2 ستاره ایمنی دانسته اما تست‌های تصادف آن شاید نتایج بهتری را نشان دهند. عمده بهبودهای ایمنی L90 جدید در ستون‌های کناری و درب‌ها رخ داده است و شتاب‌ سنج‌های تعبیه شده در این قسمت‌ها می‌توانند با تشخیص ضربه، ایربگ‌های پرده‌ای را به سرعت باز کنند. همچنین دکمه تماس اضطراری درخواست کمک (SOS) هم در کنار چراغ سقفی جای گرفته.

طراحی کابین، ابعاد و فضای بزرگ‌تر رنو ال 90 مدل 2022 نسبت به نسل‌های قبلی

رنو ال 90 مدل 2022

شاید فضای داخلی این خودرو از نظر حجم و ابعاد، تغییرات خاصی نداشته باشد اما مطمئنا طراحان سعی کرده‌اند تا بهینه‌ترین حالت را به وجود بیاورند. خودروهای رنو همیشه از نبود تجهیزاتی مثل کنسول وسط یا کمبود وسایل مشابه رنج می‌برند. این موضوع تا جایی پیش می‌رود که در ساندرو نسل دوم، حتی فضایی برای قرار دادن گوشی تلفن همراه هم تعبیه نشده بود. اما این ایراد در ال 90 مدل 2022 کاملا رفع شده است. در کابین این خودرو به غیر از داشبورد، چندین فضای مختلف با حجم کلی 21 لیتر برای قرار دادن وسایل مختلف تعبیه شده و کنسول وسط آن 1.4 لیتر ظرفیت دارد..

رنو ال 90 مدل 2022

همچنین صندوق عقب آن با حجم 528 لیتر، بزرگ‌ترین صندوق عقب در تمام نسل‌های L90 محسوب می‌شود. گروه داچیا – رنو تا جای ممکن سعی کرده است تا ظاهر پلاستیکی داشبورد را از بین ببرد. به همین علت است که می‌توانید تریم دو رنگ با طرح فیبر کربن را در طراحی کابین ببینید. این خودرو با 4,396 میلی متر طول، 1,848 میلی متر  عرض، 1,501 میلی متر ارتفاع، 135 میلی متر ارتفاع از سطح زمین و صندوق عقبی به گنجایش 528 لیتر، کاملا نیازهای یک خانواده 4 نفره را بر طرف می‌کند. هرچند که به عقیده بسیاری از کاشناسان، طراحی زیبای داشبودر این نسل، شاید بزرگ‌ترین تغییر L90 مدل 2022 باشد. به هر حال نسل‌های گذشته این سدان، هر چقدر هم که از نظر استهلاک کم و سواری معقول، خوش درخشیده باشند، امکان ندارد که بتوانیم ضعف طراحی داخلی کسل کننده و بی روح آن‌ها را فراموش کنیم.

سایر امکانات رفاهی، تجهیزات جدید و سیستم مولتی مدیا

رنو ال 90 مدل 2022

علاوه بر تمامی موارد، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی و سیستم تهویه هوای اتوماتیک برای اولین بار به ال 90 آمده است. این نمایشگر 8 اینچی از نوع TFT است و با سنسورهای پارک عقب و سنسورهای جلو هماهنگ شده و با دستیارهای صوتی گوگل، سیری و اپل کار پلی ارتباط خوبی دارد. علاوه بر آن برای حداکثر هماهنگی، شما می‌توانید گوشی خود را از طریق برنامه مخصوص «Dacia Media Control app» با سیستم مولتی مدیا، سینک کنید. سیستم ناوبری اندروید آن هم به نظر بدون ایراد و بدون لگ کار می‌کند و از تاخیرهای اذیت کننده خبری نیست.

سیستم‌ صوتی، صندلی‌ها و سنسورهای نور و باران

رنو ال 90 مدل 2022

سیستم صوتی استاندارد خودرو با 4 اسپیکر  معرفی شده که کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌دهد. به علاوه نسخه 6 اسپیکر هم به صورت انتخابی در دسترس است. همچنین نگه دارنده گوشی تلفن همراهِ جداشونده هم در تمامی تریم‌های آن دیده می‌شود و منو اختصاصی رنو برای کنترل «سیستم های پیشرفته کمک راننده» (ADAS)، به نمایشگر اضافه شده. صندلی‌های ردیف جلو به گرمکن مجهز هستند و می‌توانید نسخه برقی آن‌ها را هم به صورت سفارشی انتخاب کنید.

تمام خودروهای نسل جدید گروه رنو – داچیا در نسخه پایه از سنسور باران و سنسور نور بهره مند هستند و این دو آپشن در ال 90 مدل 2022 هم وجود دارد. همچنین ترمز دستی هم جای خود را به ترمز پارک برقی داده است. علاوه بر موارد دیگر، دکمه‌های کنترل مولتی مدیا و تنظیمات کروز کنترل به روی فرمان منتقل شده تا تمام تمرکز راننده بر روی مسیر خود باشد.

سیستم دستیار کمک راننده (ADAS) در نسل جدید L90

گروه رنو – داچیا سعی کرده تا تجهیزاتی مثل کروز کنترل، ترمز اضطراری و ESP را در تمام خودروهای نسل جدید خود داشته باشد. در ادامه تمام سیستم‌های دستیار راننده رنو ال 90 مدل 2022  را بررسی می‌کنیم.

ترمز اضطراری

سنسور جلو خودرو در هماهنگی با ترمز اضطراری، می‌تواند در سرعت‌های بین 7 تا 170 کیلومتر بر ساعت، مانع از برخورد شما با خودرو مقابل شود. در سیستم ترمز اضطراری، اگر فاصله شما کمتر از حد معین باشد، ابتدا با صدای بوق به شما هشدار می‌دهد و زمانی که احتمال وقوع برخورد پیش بیاید، با توقف کامل مانع تصادف می‌شود. حتی اگر میزان فشار شما بر روی پدال ترمز به اندازه کافی نباشد، این سیستم می‌تواند اندازه‌ی نیروی ترمز لازم را محاسبه کند و سرعت خودرو را تا میزان لازم کم کند یا به صفر برساند. همچنین به نظر می‌رسد که سیستم ترمز هر چهار چرخ از نوع دیسکی باشد.

رادار نقطه کور

سیستم رادار نقطه کور از 4 سنسور (2 سنسور در عقب و 2 سنسور در جلو) تشکیل شده. این سیستم می‌تواند در سرعت‌های بین 30 تا 140 کیلومتر بر ساعت، خودروها، موتورسیکلت‌ها و عابرینی که در نقاط کور خودرو هستند را تشخیص دهد. اگر خطر برخورد وجود داشته باشد، چراغ‌های LED نصب شده بر روی آینه‌های بغل، همراه با صدای بوق به راننده اخطار می‌دهند

دستیار پارک و کنترل خودرو در شیب

سنسورهای پارک عقب و سنسورهای تعیین فاصله جلو به همراه دوربین عقب، در پارک کردن خودرو به راننده کمک می‌کنند. همچنین سیستم کنترل در شیب هم در تمامی نسخه‌ها وجود دارد. اما عملکرد آن در گیربکس‌های دستی، فقط به گرفتن ترمز محدود می‌شود.

سیستم روشنایی تمام LED

رنو ال 90 مدل 2022

به جز چراغ‌های مه شکن، تمامی چراغ‌های رنو ال 90 مدل 2022 از نوع LED و با طرح زیبای Y شکل هستند. این طراحی را می‌توانید در داستر و ساندرو مدل 2022 هم ببینید و به نوعی امضای این سازنده محسوب می‌شود. چراغ‌های LED جلو می‌توانند مسافتی به طول 110 متر و عرض 24 متر  را روشن کنند. این اعداد در مقایسه با نسل قبلی به ترتیب 37 درصد و 24 درصد بهبود پیدا کرده‌اند.

تاریخ عرضه، قیمت و شایعات صادرات L90 مدل 2022 به ایران

رنو ال 90 مدل 2022

اولین زمزه‌های تولید ال 90 مدل 2022 در نمایشگاه پاریس 2021 شنیده شده بود. اما بحران کمبود تراشه، داچیا را در زمان ‌بندی رونمایی اصلی، دچار مشکل کرده و فعلا فروش رسمی این خودرو در ابعاد جهانی آغاز نشده اما پیش فروش آن با قیمت 22 هزار یورو در حال انجام است. همه می‌دانیم که بازار خودرو ایران بیش از 4 سال است که از دیدن ماشین‌های جدید محروم است. اما امیدوار هستیم با پر رنگ شدن شایعات توافقات بین المللی، واردات و حتی مونتاژ ال 90 مدل 2022 را در ایران ببینیم.

در فیلم زیر می‌توانید چهره کامل سدان رنو ال 90 مدل 2022 و کابین آن را مشاهده کنید.