موزه آینده دبی

همزمان با تصویب طرح صیانت در ایران، موزه آینده دبی افتتاح شد

موزه آینده دبی (Dubai’s Museum of the Future) با نورپردازی خیره کننده در حالی در کشور امارات متحده عربی افتتاح شد که نصف دنیا در آستانه جنگ و برخی دیگر مشغول محدودسازی اینترنت هستند.

کشور امارات در سال‌های گذشته در زمینه‌های زیادی به تنهایی وظیفه پیشرفت منطقه خاورمیانه را به دوش کشیده است. اخیرا موزه آینده در شهر دبی به صورت رسمی افتتاح شد که جدا از ظاهر بسیار آینده نگرانه و زیبای خود، جوایز بین المللی زیادی را هم دریافت کرده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در روزهای گذشته بحث محدودسازی اینترنت در قالب طرح صیانت به تیتر یک رسانه‌های ایرانی تبدیل شده و شایعات محدود کردن اینترنت و قطع ارتباط با دنیا، فکر مردم ایران را آشفته کرده است.

موزه آینده دبی؛ انگشتر طلایی عربی در خلیج فارس

معماری موزه آینده دبی، جدا از الهام گرفتن از عناصر عربی مثل نوشته‌ها و حالت انگشتر مانند خود، یکی از پیچیده‌ترین معماری‌های حال حاضر جهان هم محسوب می‌شود. این موزه در 7 طبقه و به ارتفاع 80 متر در زمینی با وسعت 30 هزار متر مربع بنا شده. اما نکته جالب اینجاست که در معماری آن، هیچ ستونی دیده نمی‌شود. همچنین ساختمان آن بر روی تپه‌ای بلند در کنار بزرگراه «شیخ زاید» ساخته شده که همین موضوع، درخشش آن را چند برابر می‌کند و واقعا یک منظره خیره کننده را بوجود می‌آورد. همچنین ساخت این بنای باشکوه، 9 سال به طول انجامیده است.

معماری اعجاز انگیز زیباترین موزه خاورمیانه

موزه آینده دبی

بنای مجموعه، حالتی آینده نگرانه دارد و از ترکیب فولاد ضد زنگ و شیشه ساخته شده. همچنین نوشته‌های روی آن حدود 14 هزار متر طول دارند و تماما توسط استاد متار بن لاهج (Mattar bin Lahej)، استاد برجسته خوشنویسی عربی، طراحی شده‌اند. این موضوع، موزه آینده دبی را به اولین ساختمان جهان تبدیل می‌کند که در سراسر نمای آن از هنر خوشنویسی استفاده شده است و به نوعی روح عربی هم در آن جریان دارد.

موزه آینده دبی

پنل‌های اختصاصی نمای موزه آینده دبی

نمای بیرونی این موزه از 1024 صفحه تشکیل شده که تماما توسط ربات‌ها ساخته و نصب شده‌اند. همچنین هر کدام از این صفحات، از 4 لایه مختلف تشکیل شده‌اند که هر کدام از لایه‌ها، 16 مرحله تست و ارزیابی را پشت سر گذاشته‌اند. به طور حتم بیشترین وقت و انرژی این پروژه صرف طراحی این صفحات شده و پروسه طراحی، تولید و مونتاژ آن‌ها، بیش از 2 سال زمان برده است. این پنل‌ها به گونه‌ای با خطوط خوش نویسی ترکیب شده‌اند که بیشترین نور روز را به داخل مجموعه راه دهند. همچنین این میزان نور با دمای هوا و گرمایش روز مشکلی ندارند و تبادل گرمایی پایینی دارند.

فضاهای توخالی این بنا، با ورود نور خورشید، ترکیب زیبایی از درخشش وهم انگیزی را ایجاد می‌کنند که در سراسر این موزه قابل دیدن است. بازدید کنندگان با پرداخت 145 درهم امارات (معادل 170 هزار تومان)، می‌توانند از نمای داخلی آن و برنامه‌های در حال برگزاری، دیدن کنند.

همچنین در سیستم نورپردازی‌های نمای بیرونی این موزه، از آخرین تجهیزات روز استفاده شده و قرار است نور پردازی‌های سه بعدی را شاهد باشیم. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، بازدیدکنندگان می‌توانند از پارک و فضای سبز اختصاصی این موزه هم بازدید کنند. این پارک از 100 گونه گیاهی مختلف تشکیل شده و سیستم آبیاری و نگه‌داری آن کاملا هوشمند است. در فیلم زیر می‌توانید نمای داخلی این موزه را مشاهده کنید.

مراسم افتتاحیه و سخنرانی حاکم دبی

موزه آینده دبی

این مراسم با مدیریت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات و حاکم دبی به همراه فرزند خود شیخ حمدان و معاون او همراه بود. آن‌ها مراسم افتتاحیه یکی از زیباترین موزه‌های جهان را برگزار کردند. او نمای بیرونی این موزه را یک اثر هنری دانست و تاکید داشت که همه می‌توانند از دیدن آن لذت ببرند. حاکم امارات در این مراسم گفت:

موزه آینده دبی، نماد امید و پیشرفت علم و تجسم باور این شهر خواهد بود. به زودی دانشمندان و متفکران بزرگ جهان، در این موزه گرد هم خواهند آمد و بزرگترین مراسم‌های علمی دنیا، در دبی برگزار خواهند شد. همچنین این موزه، نقشه راه کشور امارات و شهر دبی را ترسیم می‌کند و به یک آزمایشگاه فکری شباهت دارد. البته هدف اصلی موزه آینده دبی، ترسیم دورنمای سال 2071 این شهر خواهد بود.

اما زیباترین بخش مراسم افتتاحیه وقتی بود که سخنان حاکم دبی با نور پردازی نمای این موزه، به نمایش درآمد او عنوان کرده بود که:

آینده متعلق به کسانی است که می‌توانند خیال آن را تصور کنند و جسارت طراحی و اجرای آن را داشته باشند.

افتخارات موزه آینده دبی

موزه آینده دبی

موزه آینده دبی، انرژی روشنایی، گرمایش و سرمایش خود را از نیروگاه 4 هزار مگاواتی خورشیدی خود می‌گیرد. این نیروگاه با هدف تامین برق این موزه ساخته شد اما حالا برای افزایش ظرفیت و گسترش خود آماده می‌شود. همچنین یک ایستگاه مترو اختصاصی هم برای دسترسی راحت‌تر به آن ساخته شده.

موزه آینده دبی تا اینجای کار جوایز زیادی را کسب کرده. این موزه از طرف نشنال جئوگرافیک، به عنوان یکی از 14 موزه زیبای جهان انتخاب شده است. همچنین بنای آن از طرف موسسه بین المللی Tikla، به عنوان یکی از منحصر به فردترین معماری‌های عصر جدید، برگزیده شده. علاوه بر آن، تیم نرم افزاری Autodesk در پیامی مخصوص، از حاکم شهر دبی برای انتخاب این نرم افزار جهت طراحی موزه جدید امارات تشکر کردند و آن را یکی از مبتکرانه‌ترین طرح‌های چند سال اخیر خواندند.

موزه آینده دبی

اما این تمام ماجرا نیست. ساختمان موزه آینده دبی توانسته برای اولین بار در سطح خاورمیانه، گواهینامه رسمی پلاتینیوم را دریافت کند. این گواهینامه به سازه‌هایی داده می‌شود که برای ساخت و اداره آن‌ها، میزان بسیار کمی کربن آزاد شود. در ادامه می‌توانید ویدئو زیبایی از موزه آینده دبی را تماشا کنید و از نورپردازی و طراحی حیرت انگیز آن لذت ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*