تهاجم روسیه به اوکراین

تهاجم روسیه به اوکراین چه تاثیری بر صنعت تراشه‌سازی دارد؟

در روزهایی که دنیا با بحران کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند، آیا تهاجم روسیه به اوکراین نیز اثرات منفی بر این صنعت دارد؟

از آن جایی که کمپانی‌های بزرگ تولید کننده تراشه ذخیره زیادی از مواد اولیه دارند و زنجیره تامین مواد گسترده‌ای دارند، انتظار می‌رود بحران اوکراین که با تجاوز روسیه به خاک اوکراین بغرنج شد، تاثیر اندکی بر صنعت نیمه رسانا داشته باشد. با این حال نگرانی‌هایی از تاثیر و چشم اندازهای طولانی مدت این بحران نیز وجود دارد.

این بحران سبب افت ارزش سهام کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری و با حیطه کاری بین المللی شد. زیرا این ترس وجود دارد که مبادا جنگ روسیه با اوکراین سبب تشدید بحران کمبود تراشه شود.

اثرات مستقیم تهاجم روسیه به اوکراین بر صنعت نیمه رسانا محدودند

بر اساس گزارش‌ها اثرات مستقیم جنگ دو کشور بر صنعت نیمه رسانا بسیار ناچیز است. یک منبع آشنا با صنایع تراشه‌سازی ژاپن در این باره می‌گوید:

تراشه‌سازان تاکنون تاثیری فوری از این بحران را حس نکرده‌اند،‌ اما کمپانی‌های دیگری که تامین کننده مواد اولیه نظیر نئون و پالادیوم از اوکراین و روسیه برای تراشه‌سازان هستند، متوجه این تاثیر شده‌اند. تامین این مواد پیشتر نیز با سختی مواجه بود فشار وارده برای این تجارت خطرناک است. این موضوع ممکن است سبب افزایش قیمت مواد مورد نیاز و نتیجتا افزایش قیمت تراشه شود.

تهاجم روسیه به اوکراین

یک ماشین لیتوگرافی فرابنفش EUV

هرچند بحرا‌ن‌های اخیر جهانی سبب شد تا تولید کنندگان تراشه خود را برای مشکلات احتمالی تامین مواد آماده کرده باشند و هرچه سریع‌تر به بحران کمبود تراشه پایان دهند. برای مثال کمپانی هلندی ASML که تنها سازنده ماشین آلات لیتوگرافی از نوع EUV برای TSMC، سامسونگ و اینتل به شمار می‌رود اعلام کرده که به دنبال منبعی دیگر جهت تامین گاز نئون مورد نیاز خود است.

کمپانی اس کی هاینیکس از کره جنوبی که پس از سامسونگ دومین سازنده بزرگ حافظه رم در دنیا و همچنین پنجمین سازنده بزرگ حافظه دائم NAND است پیشتر اعلام داشت که ذخایر بسیار زیادی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید تراشه در اختیار دارد و جایی برای نگرانی نیست.

سامسونگ به عنوان بزرگ‌‌ترین تراشه‌ساز دنیا نیز اظهار داشت تهاجم روسیه به اوکراین تاثیر مستقیمی بر تولید تراشه ندارد. هرچند این کمپانی با دقت توسعه و پیشرفت خط تولیدش را تحت نظر دارد و اعلام کرد به دلیل داشتن چندین منبع تامین مواد اولیه، فرایند ساخت تراشه در این کمپانی طبق روال عادی پیش می‌رود.

اینتل نیز انتظار تاثیر و مشکل بابت جنگ را ندارد. دیگر هموطن تولید کننده تراشه آن یعنی گلوبال فاندریز اعلام کرد این درگیری رخ داده در اروپای شرقی خطر قریب الوقوعی برای کمپانی نیست و همچون سامسونگ به دلیل تامین مواد اولیه از کشورهایی جز روسیه و اوکراین، با مشکل مواجه نخواهد شد. یک تولید کننده تراشه تایوانی دیگر به نام UMC نیز وضعیت و نظری مشابه دارد.

تهاجم روسیه به اوکراین

و اما صنایع نیمه هادی تایوان موسوم به TSMC که بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه در دنیا است فعلا از اظهار نظر پیرامون این موضوع خودداری کرد. کمپانی تایوانی ASE که در زمینه آزمایش و بسته بندی تراشه‌ها فعالیت دارد گفت که تامین مواد اولیه فعلا با ثبات مانده است. وزارت اقتصاد کشور تایوان نیز اظهار داشت پس از بررسی صنایع نیمه رسانای کشورش به این نتیجه رسید که بحران اخیر تاثیری بر تامین مواد اولیه و تولید تراشه در این کشور ندارد.

کمپانی مالزیایی Unisem که مجددا در زمینه بسته بندی تراشه فعالیت دارد مدعی است از نظر تامین مواد اولیه با مشکلی روبرو نیست؛ زیرا تامین مواد اولیه این کمپانی از مبدا روسیه صورت نمی‌گیرد و عمده مواد مورد نیاز خود را از آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و تولید کنندگان بومی دریافت می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*