شبح کیف

با شبح کیف آشنا شوید؛ خلبان جسور اوکراینی که 6 جنگنده روسی شکار کرد

در نخستین روز تجاوز روسیه به خاک اوکراین یک خلبان مدافع موفق شد با شکار چندین هواگرد روسی،‌ لقب شبح کیف را دریافت کند.

شبح کیف نامی است که کاربران تویتر به یک خلبان جنگنده میگ 29 نیروی هوایی اوکراین اطلاق کرده‌اند. گفته می‌شود وی در روز اول جنگ موفق به شکار 6 جنگنده روسی شده و به مقام تکخال (ACE) رسیده است.

با توجه به ادعای کاربران، شبح کیف در روز اول موفق شد دو فروند جنگنده نسل 4.5 سوخوی Su-35s، یک فروند SU-27، یک میگ 29 و دو جنگنده تهاجمی سوخوی Su-25 از نیروی هوایی روسیه را شکار کند.

تکخال به خلبانی گفته می‌شود که حداقل 5 هواپیمای دشمن را شکار کرده باشد و شبح کیف موفق شد تنها در یک روز 6 شکار به نام خود ثبت کند. اما آیا این فرد حقیقی است؟ تا اینجای کار نامی از وی اعلام نشده و وزارت دفاع اوکراین تنها اعلام داشت که 7 جنگنده روس را سرنگون کرده‌اند.

نمی‌توان با قطعیت گفت این شخص وجود خارجی دارد یا خیر، اما هرچه که است شبح کیف به سمبلی از مقاومت اوکراین در مقابل ارتش قدرتمند روسیه تبدیل شده و در این روزهای سخت یک قهرمان برای مردم اوکراین محسوب می‌شود که آن‌ها به او باور دارند.

علاوه بر این پدافند هوایی اوکراین مدعی شکار چندین هلیکوپتر روسی به ویژه 4 فروند هلیکوپتر تهاجمی کاموف Ka-52 ملقب به تمساح شد و فیلم یکی از آن‌ها را منتشر کرد که در آن می‌بینیم هلیکوپتر به دلیل آسیب شدیدی که از جانب پدافند به آن وارد گردید، مجبور به فرود اضطراری شد و دو خلبان آن بدون اینکه حتی هلیکوپتر را تخریب کنند، از مهلکه گریختند.

در فیلم منتشر شده دیده می‌شود که حتی مانیتور هلیکوپتر همچنان روشن است. ناگفته نماند کاموف Ka-52 پیشرفته‌ترین هلیکوپتر ساخته شده توسط روسیه است و به سیستم الکترونیکی متعددی مجهز است که برخی از آن‌ها برای جنگ الکترونیک و دفاع از خود هستند؛ از این رو شکار آن توسط پدافند اوکراین برگ زرینی در کارنامه مدافعان به شمار می‌رود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اینا جوک هس
    یک کلیپ که میگ29 اکراین سوخو 35 روس میزنه با نرم افزار شبیه ساز کار کردن

  2. یادتون نره کدوم کشورها اوکراین را به این وضع دچار کردند و الان تو سوراخ موش هستند!