بازجویی ایلان ماسک

ایلان ماسک و برادرش به جرم فساد مالی تحت بازجویی هستند

ایلان ماسک، بنیان‌گذار، مدیرعامل و مهندس ارشد کمپانی اسپیس ایکس، و برادرش کیمبال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تحت بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا فروش سهام که اخیراً توسط ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا موترز و برادرش کیمبال ماسک انجام شده، قوانین مبادلات داخلی را نقض کرده است یا خیر.

به گزارش ژورنال، این تحقیقات اواخر سال گذشته پس از اینکه ایلان ماسک و برادرش 108 میلیون دلار سهام تسلا را فروختند، آغاز گردید. این فروش سهام یک روز قبل از اینکه ایلان ماسک از فالوورهای توییتر خود در یک نظرسنجی در مورد اینکه آیا باید 10 درصد از سهام خود را بفروشد صورت گرفت. وی قول داده بود که از نتایج نظرسنجی پیروی کند.

ایلان ماسک دلیل فروش سهام شرکت تسلا موتورز را راهی برای پرداخت مالیات جدیدی که کنگره برای سود تحقق نیافته اعمال کرده بود، توصیف کرد. پس از پایان نظرسنجی که با مشارکت بیش از سه و نیم میلیون نفر همراه بود، 57.9 درصد با فروش سهام موافق و 42.1 با فروش سهام مخالف بودند. در نتیجه این نظرسنجی، قیمت سهام تسلا به شدت کاهش یافته بود.

به گزارش ژورنال، کیمبال ماسک، برادر ایلان ماسک که او نیز عضو هیئت مدیره کمپانی تسلا موتورز بوده، یک روز قبل از اینکه برادرش نظرسنجی را در توییتر  انجام دهد، تعداد 88500 سهم از سهام خود را فروخته بود. به این موضوع باید توجه داشته باشید که قوانین مبادلات داخلی، کارمندان و اعضای هیئت مدیره را از معامله بر اساس اطلاعاتی که عمومی نشده است منع می‌کند.

کارمندان و اعضای هیئت مدیره می‌توانند با معامله در زمان‌های از پیش تعیین شده به عنوان بخشی از روش کار موسوم به 10b5-1 از اتهامات مبادلات داخلی جلوگیری کنند. به گزارش ژورنال، کیمبال ماسک در گذشته از این روش کار استفاده کرده و این ژورنال از سال 2011 تاکنون چهل افشاگری منتشر کرده مبنی بر اینکه کیمبال ماسک سهم‌هایی را تحت برنامه 10b5-1 معامله کرده است؛ اما افشایی که در تاریخ 5 نوامبر 2021 در مورد سهامی که او قبل از نظرسنجی توییتر برادرش فروخته بود صورت گرفت، نشانی از استفاده او از روش کار 10b5-1 گفته شده نداشت.

ژورنال، به نقل از کارشناسان قانون اوراق بهادار، گزارش داده که نهاد نظارتی احتمالاً این امر را مورد بررسی قرار خواهد داد که آیا ایلان ماسک قبل از اینکه برادرش فروش سهام را در تاریخ 5 نوامبر انجام دهد درمورد نظرسنجی خود به وی چیزی گفته یا اینکه کیمبال از طریق دیگر از نظرسنجی مطلع شده و فروش سهام را انجام داده است.

سخنگوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از اظهار نظر راجع به این موضوع خودداری کرده و کمپانی تسلا موتورز نیز بخش روابط رسانه‌ای خود را در سال 2019 منحل کرد و از آن زمان تاکنون به سوالات خبرنگاران پاسخ نداده است.

ایلان ماسک در هفته‌های اخیر با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درگیر جنگ بوده و این آژانس را متهم کرده که او و شرکتش را تحت تحقیقات بی‌پایان و بی‌اساس قرار داده است. او همچنین مدعی شد که آژانس تعهد خود را برای توزیع 40 میلیون دلار پول جریمه بین سهامداران تسلا، طبق توافقنامه سال 2018 نادیده می‌گیرد و ادعا کرد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اطلاعات مربوط به تحقیقات فدرال را فاش می‌کند، بدون اینکه مدرک خاصی برای حمایت از ادعای خود ارائه کند.

این اختلاف به زمانی برمی‌گردد که ایلان ماسک در سال 2018 توییتی درباره قصد خود برای خصوصی کردن کمپانی تسلا موتورز منتشر کرده بود و به بدنامی اعلام کرد که سرمایه لازم تأمین شده است. پس از ارسال توییت ایلان ماسک، کمیسیون کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تحقیقاتی را آغاز کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که ماسک سرمایه‌ گذاران را درباره برنامه‌اش برای خصوصی کردن تسلا گمراه کرده است.

یک سال بعد، تسلا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا توافق کردند که توییت‌های ماسک در مورد تسلا باید تحت نظارت بیشتری قرار گیرد و یک وکیل شرکت تعیین شده بود تا توییت‌های او را درباره سلامت مالی تسلا، اعداد فروش یا تحویل محصولات تسلا و همچنین سایر موضوعات خاص از قبل تأیید کند.

در فوریه 2019، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از یک قاضی فدرال خواست تا ایلان ماسک را به دلیل ارسال یک توییت نادرست با استدلال اینکه این کمیسیون مفاد توافقنامه را نقض می‌کند، به جرم اهانت به دادگاه بکشاند. ماسک مدعی شد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در تلاش برای غصب قدرت غیرقانونی بوده و آژانس گفت که مدیر عامل تسلا نقض آشکار توافقنامه را انجام داده است. در نهایت، یک قاضی فدرال به دو طرف دستور داد تا مسائل را بین خودشان حل کنند.

ایلان ماسک روز پنجشنبه در توییتر گفت که در حال پرونده سازی علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا است و اعلام کرد: «من مبارزه را شروع نکردم، اما آن را به پایان خواهم رساند».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*