خطر سقوط ایستگاه فضایی

خطر سقوط ایستگاه فضایی روی اروپا و آمریکا

ایستگاه فضایی بین المللی از جمله سازه های غول پیکر ساخته دست بشر است. روسیه در واکنش به تحریم های جو بایدن، خطر سقوط ایستگاه فضایی را به آمریکا و اروپا گوشزد کرد.

درگیری‌های روسیه با اوکراین و تهاجمی که علیه دیگر کشورهای جهان از جمله آمریکا و اروپا نشان می‌دهد در نگاهی عمیق‌تر می‌تواند جدی و آغازگر نبردی فضایی و سخت باشد. به تازگی مدیر آژانس فضایی روسیه تهدید کرده که در صورت ادامه اوضاع تحریمی علیه روسیه، در حفظ و نگهداری ایستگاه فضایی بین المللی همکاری نخواهد کرد.

خطر سقوط ایستگاه فضایی؛ تهدید جدید روسیه

پس از آن که دو روز پیش روسیه نبرد خود علیه اوکراین را آغاز کرد، جو بایدن و روسای جمهور برخی از کشورهای اروپایی اقدام روسیه را تجاوزکارانه خطاب کردند و ایالات متحده نیز علیه این کشور تحریم‌های جدید و سنگین‌تری اعمال کرد. مدیر آژانس فضایی روسیه، آقای روگوزین در واکنش به اقدامات بایدن، رشته توییت‌های جنجالی را به اشتراک گذاشت.

خطر سقوط ایستگاه فضایی

به گفته روگوزین اگر کشورهای مذکور همکاری خود را به طور کلی با روسیه قطع کنند، کسی نمی‌تواند سازه 500 تنی ایستگاه فضایی بین المللی را از خطر سقوط روی آمریکا و اروپا حفظ کند. وی در توییت خود گفته است:

آیا قصد دارید همکاری ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی را نابود کنید؟ اگر چنین اتفاقی بیفتد، چه کسی از خروج ایستگاه فضایی از مدار و سقوط کنترل نشده‌ی آن بر ایالات متحده یا اروپا جلوگیری خواهد کرد؟ امکان سقوط این سازه ۵۰۰ تنی بر چین و هند نیز وجود دارد. آیا می‌خواهید آنها را با چنین چشم‌اندازی تهدید کنید؟ ایستگاه فضایی از فراز روسیه عبور نمی‌کند بنابراین همه‌ی خطرها متوجه شماست. برای این خطرها آماده‌اید؟

خطر سقوط ایستگاه فضایی

مدیر آژانس فضایی روسیه با کنایه به ایلان ماسک و آمریکا اعلام کرده هم اکنون با نوابغی که در آمریکا دارید، تقریبا جای سالمی برای مدار زمین نگذاشته‌اید و ماهواره‌های اینترنتی در هر قدم از مدار وجود دارند و این ما هستیم که ماهواره‌هایمان را طوری هدایت می‌کنیم که به آنها برخورد نکند. وی در ادامه خاطرنشان ساخت:

می‌دانم که رئیس جمهور آمریکا، بایدن توی باغ نیست ولی بد نیست به او بفهمانید که اگر فضانوردان ما نباشند، چه کسی می‌تواند مدار حرکت ایستگاه فضایی بین المللی را اصلاح کند تا به زباله‌های خودتان برخورد نکند؟

روگوزین با لحن تندی به حملات توییتری خود نسبت به جو بایدن ادامه داد و در پایان در توییت دیگری این‌گونه بیان کرد که بهتر است به هنگام تنظیم بسته‌های تحریمی علیه روسیه، ابتدا صلاحیت کسی که در حال نوشتن آن است را بررسی کنید زیرا ممکن است عاقبت این تحریم‌ها به ضرر خودتان تمام شود.