بهمن فیدلیتی

مقایسه بهمن فیدلیتی با فردا T۵ ؛ کدام چینی و چرا؟

اگر قصد خرید بهمن فیدلیتی یا فردا T5 را دارید، با مقایسه این خودروها همراه ما باشید تا با طراحی، مشخصات و امکانات این دو شاسی بلند شهری بیشتر آشنا شوید.

به دنبال تحریم صنعت خودرو کشور شرکت‌های خودروسازی اروپایی، کره‌ای و ژاپنی تصمیم به ترک ایران گرفتند. در چنین شرایطی خودروسازان داخلی برای این که بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند و ضررهای وارد شده را جبران کنند، به سراغ شرکت‌های چینی رفتند و محصولات آن‌ها را روانه بازار ایران کردند. از جمله این شرکت‌های چینی، دانگ فنگ و چری هستند که فعالیت گسترده‌ای را در کشور ما کلید زده‌اند. شرکت چری تا پیش از این با مدیران خودرو همکاری می‌کرد، اما به تازگی بهمن موتور نیز  تولید یکی از محصولات این کمپانی به نام جتور ایکس ۷۰ اس را شروع کرده است که تحت عنوان فیدلیتی روانه بازار ایران می‌شود. علاوه بر این، بهمن موتور کراس اوور دیگنیتی را نیز که محصول شرکت دانگ فنگ است به تولید می‌رساند.

بهمن فیدلیتی

در آن طرف میدان شرکت فردا موتورز نیز طی دو سه سال اخیر مونتاژ محصولات سواری چینی را در کشور آغاز کرده است. این شرکت تا پیش از این دو محصول چینی را با نام‌های  SX5 و فردا ۵۱۱ روانه بازار کشور می‌کرد،‌ اما به تازگی یک محصول دیگر نیز تحت عنوان فردا T5 به سبد محصولات این شرکت اضافه شده است. لازم به ذکر است که این خودرو از تولیدات شرکت دانگ فنگ محسوب می‌شود.

بهمن فیدلیتی

فردا T5 و بهمن فیدلیتی از نظر کلاس بدنه و قیمت بسیار به هم نزدیک هستند و به همین خاطر ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به مقایسه این دو شاسی بلند شهری بپردازیم تا ببینیم کدام‌یک از آن‌ها ارزش خرید بیشتری دارند.

بررسی طراحی فردا T5 و بهمن فیدلیتی

فردا T5 و بهمن فیدلیتی هر دو محصول سال ۲۰۱۸ میلادی هستند و از لحاظ فرم بدنه استایلی نزدیک به هم دارند. اما با وجود این، بدنه آن‌ها با المان‌های متفاوتی طراحی شده است که ظاهر آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرده‌ است. این تفاوت در قسمت جلوی دو محصول مذکور بیشتر به چشم می‌خورد. جلوپنجره فردا T5 بزرگ‌تر بوده و مه‌شکن‌های آن نیز به صورت عمودی در کناره‌های سپر قرار گرفته‌اند. فیدلیتی به یک جلوپنجره کوچک‌تر مجهز شده است و قاب‌های مه‌شکن نیز به هم پیوسته و به صورت افقی هستند.

بهمن فیدلیتی

در قسمت عقب نیز فردا T5 به چراغ‌های سراسری و خاص مجهز شده است، اما چراغ‌های عقب فیدلیتی از هم جدا بوده و به صورت کلاسیک طراحی شده‌اند. به طور کلی می‌توان عنوان کرد که هر دو شاسی بلند از نظر ظاهری زیبا، عضلانی و خوش‌فرم طراحی شده‌اند، اما در این میان فردا تی ۵ کمی مدرن‌تر و مجلل‌تر به نظر می‌رسد و قسمت عقب این خودرو به خوبی نمایان‌گر این موضوع است.

بهمن فیدلیتی

در قسمت کابین نیز هر دو خودرو بسیار مدرن طراحی شده‌اند که با توجه به داشبورد و رودری‌های آن‌ها می‌توان به خوبی متوجه این قضیه شد. اما با وجود این، فیدلیتی در این قسمت نیز همانند نمای بیرون از رقیب خود کمی ساده و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

بهمن فیدلیتی

قسمت داخلی فردا T5 شبیه به اتومبیل‌های مدرن و لوکس طراحی شده است و سادگی چندانی در آن دیده نمی‌شود. وجود نمایشگر بزرگ عمودی در قسمت میانی داشبورد و طراحی کنسول میانی به سبک اصطلاحا خلبانی، شاخصه‌های کابین این شاسی بلند شهری محسوب می‌شوند. غربیلک فرمان این خودرو نیز از طراحی خاصی بهره می‌برد که زشتی یا زیبایی آن به سلیقه مشتری بستگی دارد.

بهمن فیدلیتی

همچنین به دلیل فاصله محوری یکسان فردا تی ۵ و فیدلیتی، شاهد کابینی نسبتا جادار در هر دو خودرو هستیم که قطعا راحتی بیشتر سرنشینان را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که صندوق عقب فیدلتی با ظرفیتی در حدود ۱۶۸۰ لیتر، بسیار وسیع به نظر می‌رسد که در نتیجه دغدغه‌ای را برای کاربران باقی نخواهد گذاشت. اما در آن طرف میدان، صندوق عقب محصول فردا موتور تنها ۵۱۵ لیتر ظرفیت دارد و نمی‌تواند به نیاز خانواده‌های پرجمعیت پاسخ مناسبی دهد.

بررسی فردا تی ۵ و بهمن فیدلیتی از نظر مشخصات فنی

بهمن فیدلیتی

فردا تی ۵ و بهمن فیدلیتی هر دو از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برند. پیشرانه فیدلیتی می‌تواند حداکثر قدرت ۱۵۵ اسب بخار را به تولید برساند و حداکثر نیروی پیشرانه فردا تی ۵ نیز معادل ۱۵۶ اسب بخار است. برای انتقال قدرت پیشرانه هر دو خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شده است،‌ با این تفاوت که گیربکس فیدلیتی از نوع دو کلاچه خشک است، اما فردا تی ۵ از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک متعارف بهره می‌برد. علاوه بر این دو خودرو وزن  یکسانی نیز معادل با ۱۵۷۵ کیلوگرم دارند. با توجه به این مسائل می‌توان عنوان کرد که فردا T5 و بهمن فیدلیتی از نظر چابکی و عملکرد فنی بسیار نزدیک به هم هستند.

بهمن فیدلیتی

البته گیربکس‌های دو کلاچه عملکرد تند و تیزتری دارند و به همین دلیل به احتمال زیاد بهمن فیدلیتی در مقایسه با فردا T5 عملکرد بهتر و اسپرت‌تری در زمینه شتاب و دقت تعویض دنده‌ها ارائه می‌دهد، اما این تفاوت خیلی هم محسوس و چشمگیر نیست. هر دو خودرو از سیستم تعلیق نسبتا اسپرت برخوردار هستند و به همین دلیل از نظر کیفیت سواری، کمی خشک خواهند بود که در این بین فردا T5 تا حدودی بهتر عمل می‌کند و سواری بهتر و نرم‌تری را در مقایسه با حریف خود به همراه دارد.

طبق اعلام فردا موتورز، شاسی بلند T5 به ازای هر صد کیلومتر برابر با ۷.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند، این در صورتی است که محصول بهمن موتور در هر صد کیلومتر ۸.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند.

بررسی دو کراس اوور از نظر امکانات رفاهی

شرکت‌های بهمن و فردا سعی کرده‌اند برای جلب رضایت مشتریان، این دو محصول را با بیشترین امکانات رفاهی و ایمنی روانه بازار کنند. بر این اساس بهمن فیدلیتی به امکانات قابل قبولی مجهز شده است که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد:

سیستم کروز کنترل، سنسور باران، حسگر فشار باد تایرها TPMS، استارت دکمه‌ای، تنظیمات برقی به همراه گرمکن صندلی‌های جلو، اتوهلد و ترمز پارک برقی، رادار تغییر لاین، سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه بالابر، سیستم کنترل توقف خودرو در سراشیبی، سیستم کنترل کشش و پایداری، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به علاوه بلوتوث، کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن، روشن شدن اتومات چراغ‌ها، دوربین ۳۶۰، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع با دریچه عقب، بلندگو، شارژر بی سیم، ورود بدون کلید، حسگر پارک جلو و عقب، جک هیدرولیکی درب موتور، سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک در صندوق توسط پا، دی لایت، استارت دکمه‌ای، شارژر وایرلس، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، رادار هشدار نقاط کور و فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل.

در آن طرف میدان، فردا T5 نیز به امکانات ایمنی و رفاهی متنوعی مجهز شده است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم‌ هشدار رانندگی بین خطوط، سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم هشدار فاصله ایمنی از جلو، سنسور فشار باد تایرها، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، ورود و استارت بدون کلید، ۶ کیسه هوا سرنشینان جلو و پرده ای و جانبی جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، کروز کنترل، سیستم تصفیه هوا، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم ۸ حالته، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک دو کاناله، کامپیوتر سفری ۷ اینچی با امکان شخصی‌سازی صفحه آمپر، نورپردازی داخل کابین، دی لایت، اتولایت، چراغ هدایت مسیر،‌ سقف پانوراما با قابلیت تنظیم برقی، سامانه مالتی مدیا مجهز به نمایشگر ۱۲ اینچ لمسی، ریموت سانروف و شیشه‌ها، قابلیت اتصال وای فای، مسیریاب ماهواره‌ای، دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، ترمز پارک برقی، درب صندوق عقب برقی با امکان تنظیم زاویه، چراغ مشایعت و نقطه کور.

با توجه به موارد بالا مشخص می‌شود که هر دو اتومبیل مورد بحث از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت چندانی با هم ندارند.

نتیجه‌گیری

برای نتیجه‌گیری می‌توان عنوان کرد که هیچ‌یک از دو محصول مذکور برتری خاصی نسبت به رقیب خود ندارند و هر دوی آن‌ها به امکانات مناسبی مجهز شده‌اند، ظاهر زیبایی دارند و از نظر فنی نیز عملکرد نسبتا مشابهی دارند. بنابراین انتخاب میان آن‌ها بستگی به سلیقه مشتری دارد. البته قیمت کارخانه‌ای فردا تی ۵ در مقایسه با رقیب حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان کمتر است که این یک مزیت بزرگ برای محصول فردا موتورز محسوب می‌شود.