بازی Elden Ring

راهنمای بازی Elden Ring برای تازه واردها

بازی Elden Ring – الدن رینگ از هر نظر چالش‌برانگیز است و تازه‌ واردها را شوکه می‌کند؛ این راهنما شاید باعث شود تا تجربه‌ی بهتری از این بازی سخت داشته باشید.

اگر قصد تجربه کردن بازی Elden Ring را دارید، در این راهنما به نکاتی پرداخته‌‎ایم که کمک می‌کنند تا با مکانیک‌ها و ویژگی‌های این بازی جذاب بهتر آشنا شوید.

اگر سری بازی‌های «دارک سولز» را تجربه کرده‌اید، احتمالا می‌دانید که در الدن رینگ چه چیزهایی انتظار شما را می‌کشد. حتی وقتی که با آگاهی و آمادگی کامل به سراغ این بازی بروید، باز هم شاید از میزان سختی آن غافل‌گیر شوید. اگر می‌خواهید در بازی به موفقیت برسید، باید آستانه‌ی صبر خود را بالا ببرید، نفس‌های عمیق بکشید و اشیای گران‌قیمت را از اطراف خود دور کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که به خاطر عصبانیت، به محیط اطراف خود صدمه بزنید.

راهنمای بازی Elden Ring

دشمنان بیش از اندازه قدرتمند هستند و یک غول‌آخر با یک ضربه می‌تواند کار شما را تمام کند. حتی اگر تجربه‌ی به اتمام رساندن دارک سولزها را دارید، باز هم چند ساعت اول الدن رینگ شما را به چالش می‌کشد. خوشبختانه استودیوی «فرام‌سافتور» مکانیک‌هایی را در بازی قرار داده تا کمی به شما کمک کنند، همانند احضار ارواح یا قابلیت مخفی‌کاری که گاهی شرایط را بهتر می‌کند؛ علاوه بر این‌ها، نکات زیر را هم توصیه می‌کنیم به خاطر بسپارید.

در جاخالی دادن حرفه‌ای شوید

بازی Elden Ring

کسانی که دارک سولز را بازی کرده‌اند، از اهمیت جاخالی دادن (Dodge rolling) آگاه هستند اما تازه واردها باید کمی روی آن تمرین کنند. برای دفع ضربات دشمن، امن‌ترین راه جاخالی دادن به‌واسطه‌ی غلت‌زدن روی زمین است، زیرا نه تنها از دشمن فاصله گرفته و فرصت ضدحمله دارید، در آن لحظات، شکست ‌ناپذیر هستید و حتی اگر ضربه‌ی دشمن به شما برخورد کند، باز هم میزان سلامتی شخصیت اصلی کم نمی‌شود.

به این شکست‌ ناپذیری لحظه‌ای، «آی‌فریم» (iFrame) می‌گویند، یعنی همان انیمیشنی که به نمایش درمی‌آید و شما را از ضربات در امان نگه می‌دارد. در این زمینه باید زمان‌بندی درستی هم داشته باشید، یعنی جاخالی دادن را دقیقا پیش از اینکه ضربه‌ی دشمن به شما برخورد کند، انجام دهید، در غیر این صورت، نه تنها عمل جاخالی دادن شما نیمه‌کاره باقی می‌ماند، ممکن است در ادامه یک ضربه‌ی دیگر هم دریافت کنید.

تقریبا همه‌ی حملات دشمن را می‌توان با جاخالی دادن خنثی کرد، بنابراین در آن حرفه‌ای شوید. در بازی «سکیرو»، انعطاف‌پذیری شخصیت اصلی کمی بیشتر بود و می‌توانستید با رقصاندن وی و ایجاد انحراف، گاهی ضربات را دفع کنید اما در الدن رینگ، همه چیز به روی زمین غلت زدن و دور شدن ختم می‌شود.

توجه داشته باشید که لباس شما هم در این زمینه تاثیرگذار است. یک لباس سنگین، شخصیت اصلی را کمی کند می‌کند و نمی‌توانید چابک باشید و واکنش‌های سریعی داشته باشید. از بخش آمار، می‌توانید ببینید که از 100 درصد، لباس شما تا چه اندازه سنگین است. توصیه ما این است که بیش از 70 درصد نباشد تا هم بتوانید به راحتی جاخالی دهید و هم بواسطه‌ی زره، به راحتی کشته نشوید.

از خاکسترهای جنگ (Ashes Of War) استفاده کنید

بازی Elden Ring

خاکسترهای جنگ، قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که می‌توانید روی اسلحه‌ها قرار دهید. از حملات قدرتمند تا طلسم‌ها، بنابراین تفاوتی ندارد چه نوع شخصیتی ساخته‌اید، باید آن‌ها را استفاده کنید. خاکسترهای جنگ، قدرت اسلحه‌ها را هم افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید در «محل بخشش» (Site of Grace)، خاکستر جنگِ یک اسلحه را تغییر دهید، برای مثال به یک شمشیر، نوع متفاوتی از آسیب یا همان دمج (Damage) را اضافه کنید (هنگام برخورد شمشیر به دشمن، یخ تولید شود یا جرقه بزند).

بعضی از دشمنان نسبت به یک نوع خاص از خاکستر جنگ، آسیب‌پذیرتر هستند، خصوصا غول‌آخرها، بنابراین آن‌ها را تغییر دهید. ناگفته نماند که این تغییرات، رایگان است و هزینه‌ای برای شما ندارد.

نکاتی که هنگام گشت‌وگذار باید به یاد داشته باشید

بازی Elden Ring

برخلاف بازی‌های قبلی استودیوی فرام سافتور، الدن رینگ جهان باز است، در نتیجه گشت‌وگذار اهمیت ویژه‌ای دارد. شما می‌توانید با پیدا کردن مناطق مخفی و همچنین مناطق استقرار دشمنان و نابود کردنشان، شخصیت خود را ارتقا دهید و تجهیزات بهتری پیدا کنید. نکات زیر در حالت کلی، جستجوهای شما را آسان‌تر می‌کنند:

  • برای پیدا کردن مناطق زیرزمینی یا همان «دانجن‌ها» (Dungeon)، به گوشه‌های نقشه و پرتگاه‌ها توجه داشته باشید.
  • از کنار مناطق استقرار دشمن عبور نکنید، آنجا اسلحه‌ها، کتاب‌های آشپزی و آیتم‌های کارآمدی را پیدا خواهید کرد.
  • گیاهان و دیگر چیزهایی که در زمین کاشته شده‌اند را بردارید، آن‌ها برای تولید آیتم‌های مصرفی ضروری هستند.
  • با کشتن تعداد زیادی از دشمنان، «فلسک چارج» (Flask charge) بدست می‌آورید.
  • برای سریع پیاده شدن از اسب، همان دکمه‌ی «کراچ» (Crouch) را فشار دهید.
  • اگر با دکمه‌ی کراچ پیاده شوید و همزمان دکمه‌ی ضربه زدن را فشار دهید، یک «جامپ اتک» (Jump attack) خواهید داشت.

پریدن، شرایط را بهبود می‌بخشد

بازی Elden Ring

برخلاف دارک سولزها، بازی Elden Ring یک دکمه‌ی مخصوص برای پریدن دارد که می‌تواند تاثیر زیادی در گیم‌پلی و سبک مبارزه‌ی شما داشته باشد. جامپ اتک‌ها خوب طراحی شده‌اند و بسیار قدرتمند هستند. اگر از اسلحه‌های سنگین (دو دست / Two-handing) در کنار جامپ اتک استفاده کنید، ضربه‌های دیوانه‌واری به دشمنان وارد می‌کنید، این تکنیک حتی در برابر بعضی غول‌آخرها جواب می‌دهد. البته کمی تمرین کنید تا در این زمینه بهتر شوید.

افزون بر این، بخش‌های مخفی متعددی وجود دارد که تنها با پریدن می‌توانید به آن‌ها برسید. برای رسیدن به بعضی از دانجن‌ها، تنها کافی است روی یک تکه سنگ بپرید و با کمترین زحمت، محلی تازه را کشف کنید.

اگر جایی وجود دارد که به نظر می‌رسد می‌شود با پریدن به آن رسید، به احتمال زیاد قادر به انجامش هستید. در رابطه با «سقوط» هم شرایط در مقایسه با دارک سولز متفاوت است، شما می‌توانید برای فواصل بیشتری سقوط کنید و کشته نشوید.

روی نقشه علامت‌گذاری کنید

بازی Elden Ring

برخلاف دیگر بازی‌های جهان باز که معمولا جهت‌یابی در آن‌ها آسان است، نقشه و قطب‌نمای الدن رینگ، همه چیز را برای شما فراهم نمی‌کنند. اگر در جستجوی یک دانجن هستید، باید خودتان آن را پیدا کنید. خوشبختانه، قابلیت علامت‌گذاری در نقشه وجود دارد تا لوکیشن‌های مهم را مشخص کنید.

بازی به شما اجازه می‌دهد تا 100 نقطه را به طور همزمان علامت‌گذاری کنید و البته 5 نقطه را هم با «بیکن» (Beacon) علامت‌گذاری کنید. بیکن بدین معنا است که نقطه‌ی موردنظر در محیط با نور آبی به شما نشان داده می‌شود.

در سوی دیگر، آن‌هایی را که به‌صورت معمولی علامت‌گذاری کرده‌اید، تنها در قطب‌نما مشخص خواهند بود. ناگفته نماند که مارکرهای مختلفی در اختیار دارید تا دچار سردرگمی نشوید، برای مثال می‌توانید دانجن‌ها را با علامت «گنج» (Treasure icon) علامت‌گذاری کنید. استفاده از مارکرها، کمک می‌کند تا در دنیای بزرگ بازی، چیزی را از دست ندهید. قابلیت سفر سریع (Fast Travel) را هم فراموش نکنید.

ارواح را در اولین فرصت احضار کنید

بازی Elden Ring

اگر از سوی دشمنان محاصره شدید، شرایط سخت شد و در نزدیکی یک «مقبره‌ی تولد دوباره» (Rebirth Monument) قرار داشتید، می‌توانید ارواح قدرتمندی را احضار کنید تا در کنار شما بجنگند. این ارواح، دشمنان را به سوی خود می‌کشانند و فرصت خوبی دارید تا ضربات اساسی به آن‌ها وارد کنید. هرگاه در گوشه‌ی چپ صفحه نمایش، علامت یک سنگ قبر ظاهر شد، بدین معناست که می‌توانید ارواح را باخبر سازید؛ البته که این کار رایگان نیست و باید «خاکستر روح» (Spirit Ash) خود را مصرف کنید.

شما اولین خاکستر روح خود را اوایل بازی پیدا می‌کنید، در بخش زیر شما را راهنمایی کرده‌ایم اما بخش‌های کوچکی از داستان هم فاش می‌شود که اگر برای شما اهمیت دارد، پاراگراف زیر را نخوانید:

پس از اینکه «ملینا»، به شما قابلیت احضار «تورنت» (اسب) را اهدا کرد، به «کلیسا» (Church of Elleh) بازگردید. آنجا، «رِنای جادوگر» روی یک دیوار نسبتا تخریب‌شده، ظاهر می‌شود. با او صحبت کنید تا «زنگ باخبرسازی ارواح» (Spirit Calling Bell) و «خاکستر گرگ تنها» را دریافت کنید. از آن به بعد، می‌توانید در نزدیکی مقبره‌های تولد دوباره، گروهی از گرگ‌ها را نیز احضار کنید. شما در طول مراحل، خاکسترهای روح بیشتری پیدا می‌کنید و با پیشرفت در بازی، می‌توانید قدرت این ارواح را نیز افزایش دهید.

مهمات و تجهیزات بسازید

بازی Elden Ring

ساخت‌و‌ساز یک مکانیک کوچک اما معنادار در بازی Elden Ring است که همه‌ی بازیکنان باید از آن استفاده کنند. با کشتن دشمنان و جمع‌آوری منابع از محیط، می‌توانید آیتم‌های مصرفی قدرتمند، مهمات برای تیرکمان و حتی مواد انفجاری تولید کنید.

«اگزالتد فِلِش» (Exalted Flesh)، «پیکِلد تِرتِل نِک» (Pickled Turtle Neck) و «بمب‌های انفجاری» (Fire Bombs)، آیتم‌های خوبی هستند که قابلیت ساخت آن‌ها را دارید. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه، به اینجا مراجعه کنید.

مخفی‌کاری گاهی شما را نجات می‌دهد

بازی Elden Ring

اِلمان‌های مخفی‌کاری بازی سکیرو، در الدن رینگ هم وجود دارند و بی‌گمان گاهی شرایط را آسان‌تر می‌کنند. با فشردن دکمه‌ی کِراچ، شخصیت شما صدای کمتری ایجاد می‌کند و دشمنان هم به راحتی او را رویت نمی‌کنند. در حالت کراچ، اگر درون بوته‌ها قرار بگیرید، به کلی نامرئی هستید و دشمنان از حضورتان آگاه نخواهند شد.

با نزدیک شدن مخفیانه به دشمنان، از پشت به آن‌ها خنجر می‌زنید تا آسیب شدیدی به این افراد وارد شود؛ بعضی‌ها با یک ضربه می‌میرند (خصوصا اگر شخصیت خود را ارتقا دهید)، بعضی دیگر به زمین می‌افتند و این فرصت را دارید که سریعا کارشان را تمام کنید. برای پاک‌سازی اردوگاه‌ها، مخفی‌کاری یک تصمیم منطقی است و حتی اگر دشمنان از حضور شما مطلع شوند، می‌توانید سریعا در میان بوته‌ها پنهان شوید و آن‌ها پس از چند ثانیه، دست از تعقیب برمی‌دارند.

این استراتژی موفق، در رویارویی با غول‌آخرها جواب نمی‌دهد. الدن رینگ را نمی‌توان به طور کامل، به صورت مخفی‌کارانه به پایان رساند و گاهی باید با شلوغ‌کاری، مسیر را باز کنید.

با توجه به سبک بازی خود، کلاس درست را انتخاب کنید

بازی Elden Ring

برخلاف ساخته‌های قبلی استودیوی فرام‌سافتور، «کاتالیست‌ها» در اوایل بازی به ندرت پیدا می‌‎شوند. «گلینت‌استون‌ اِستَف‌ها» (Glintstone staffs) از هر دشمنی به زمین نمی‌افتد و تا زمانی که اولین غول‌آخر بازی را شکست ندهید، به «فینگِر سی‌یِل» (Finger seal) دسترسی نخواهید داشت. اگر به استفاده از طلسم‌ها علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم بازی را با یک کلاس اِسپِل‌کَستِر (Spellcaster) یا به اصطلاح جادوگر آغاز کنید (همانند «استرالجر»). حتی اگر به جادو اهمیتی نمی‌دهید، در این بازی گاهی شرایط را آسان‌تر می‌کنند و دست شما را کمی باز می‌گذارند.

اگر می‌خواهید گاهی مبارزات نزدیک و گاهی مبارزات دور داشته باشید، به سراغ کلاس «سامورائی» بروید یا اگر مخفی‌کاری برای شما اولویت بیشتری دارد، شخصیت «کانفسر» (Confessor) می‌تواند بهتر باشد. برای کسانی که تازه وارد هستند و نمی‌خواهند از جادوگری استفاده کنند، «وَگِباند» (Vagabond) یک گزینه‌ی ایده‌آل است. بازیکنان قدیمی و کارکشته‌‌ی دارک سولز هم می‌توانند به سراغ کلاس زندانی یا همان «پِریزِنِر» بروند.

اسب شما می‌تواند در مبارزات نقشی کلیدی داشته باشد

بازی Elden Ring

تورنت تنها وسیله‌ای برای رفت‌وآمد نیست، شما می‌توانید از این اسب دوست‌داشتنی در مبارزات استفاده کنید و عنصر سرعت، گاهی نبردهای بسیار سخت را آسان می‌کند. شما می‌توانید به دشمن آسیب وارد کرده و فورا از او دور شوید، بدون اینکه حتی یک خراش بردارید.

برای بهتر شدن، به کمی تمرین نیاز دارید اما هنگامی که احساس راحتی کردید و کنترل بهتری روی حملات داشتید، نابود کردن گروه‌های دشمنان دیگر چالشی برای شما ایجاد نمی‌کند. از تورنت تا آنجا که ممکن است استفاده کنید، حتی در مبارزه با بعضی از غول‌آخرها.

بازی تا اینجا فوق‌العاده ظاهر شده و امتیازات خیره‌کننده‌ای از سوی منتقدان دریافت کرده است تا حتی طرفدارانش را غافل‌گیر کند. همه انتظار داشتند که الدن رینگ بازی خوبی باشد اما کسی انتظار نداشت سریعا به یکی از بهترین‌های تاریخ تبدیل شود. منتقدان، آن را «شاهکار» توصیف کرده‌اند و میانگین امتیاز 97 از 100 (نسخه‌ی پلی استیشن)، نشان می‌دهد که هیچکس نباید این بازی را از دست بدهد.

این بازی هم‌اکنون بر روی رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، سری اس، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد.

آیا بازی Elden Ring را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.