خانواده گلکسی نوت

سامسونگ برای نجات سری S، خانواده گلکسی نوت را به کام مرگ کشاند

سامسونگ با توقف تولید خانواده گلکسی نوت، کاربران بیشتری را به سوی سری اس سوق داد تا محبوبیت این سری همچنان پابرجا باقی بماند.

سامسونگ برای سال‌ها از یک استراتژی مشخص در بازار تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کرد. در سالیان نه چندان دور در ابتدای سال میلادی نسل جدید سری اس معرفی می‌شدند و حدود شش ماه بعد از نسل جدید سری گلکسی نوت پرده‌برداری می‌شد. گرچه این دو گوشی مشخصات فنی تقریبا یکسانی داشتند اما این موضوع مانع از محبوبیت جداگانه این دو سری نشد و هر کدام طرفداران پر و پا قرص خودشان را داشتند.

اس پن همان چیزی بود که کاربران را به خود مجذوب می‌کرد. خانواده گلکسی نوت تنها سری پرچمدار در بازار تلفن‌های هوشمند بود که یک استایلوس را با خود به همراه داشت. بسیاری از افراد اصلا اهمیتی برای ویژگی‌های جدید سری اس قائل نمی‌شدند و تنها منتظر معرفی و عرضه سری جدید نوت می‌نشستند. با این وجود خانواده نوت گرچه هواداران وفادار زیادی داشت اما به کار خود پایان داد.

خانواده گلکسی نوت

همه چیز از زمانی شروع شد که سامسونگ اعلام کرد در سال 2021 خبری از سری جدید گلکسی نوت نخواهد بود. این اعلامیه زمانی منتشر شد که گلکسی اس 21 اولترا – Galaxy S21 Ultra در بازار به فروش می‌رسید و این گوشی از قلم اس پن پشتیبانی می‌کرد. اس پن به همراه اس 21 اولترا به فروش نمی‌رسید و از همه مهم‌تر، امکان قرار دادن قلم درون گوشی وجود نداشت و اصلا نمی‌شد این گوشی را جایگزین سری نوت تلقی کرد؛ اما این موضوع تنها مقدمه‌ای برای اتفاقات آتی بود.

گزارش‌ها و شایعات زیادی مبنی بر توقف تولید خانواده گلکسی نوت منتشر می‌شدند و در عین حال پشتیبانی از اس پن به گلکسی زد فولد 3 – Galaxy Z Fold 3 نیز رسیده بود. طرفداران سری نوت اصلا از این اتفاقات خوشحال نبودند و حتی یک نامه جهت درخواست از سامسونگ جهت ادامه روند تولید گلکسی نوت نوشتند که بیش از 40 هزار امضای الکترونیکی روی آن درج شد.

در هر صورت تصمیم گرفته شده بود و یک خط تولید باید به کنار می‌رفت. سامسونگ سری گلکسی اس را برای نیمه اول سال و سری گلکسی زد انعطاف‌پذیر را برای نیمه دوم سال برنامه‌ریزی کرده بود و دیگر جایی برای گلکسی نوت باقی نماند. همچنین ریسک پخش شدن فروش سری اس و نوت نیز بالاتر رفته بود.

خانواده گلکسی نوت

آنچه که طرفداران متوجهش نشدند این بود که سامسونگ با یک مشکل دیگری در حال دست و پنجه نرم کردن بود. سری گلکسی اس این کمپانی در بازار با مشکلات فروش زیادی همراه شده بود و با وجود فروش خوب گلکسی اس 20 اولترا، در مجموع میزان فروش سری اس 20 ناامیدکننده بودند. از آن بدتر اینکه سری اس 21 حتی از سری اس 20 نیز فروش بدتری را تجربه کرده بود.

بدین ترتیب مشخص شد که علاقه بازار به سری اس در حال نابود شدن است. حتی در مدل‌های اولترا که آپگریدهای قدرتمندی در زمینه دوربین دریافت کردند هم نتوانستند باد را به بادبان‌های کشتی سری گلکسی اس برگردانند. اما حالا اگر نحوه مدیریت سامسونگ برای برگرداندن محبوبیت به سری اس را در اس 22 ببینیم، متوجه نقشه هوشمندانه کره‌ای‌ها خواهیم شد.

خانواده گلکسی نوت

گلکسی اس 22 – Galaxy S22 و نسخه پلاسش پرچمدارانی با مشخصات فنی مشابه هستند. این دو گوشی طراحی ظاهری نسبتا مشابهی با نسل پیشین دارند اما سخت افزار به کار رفته در آن‌ها بهترین بوده است. با ثابت نگه داشتن قیمت، این دو گوشی انتخاب‌های بسیار مناسبی برای کاربران به شمار می‌روند و برای خریدشان نیازی به دستبرد زدن به بانک نخواهد بود.

سامسونگ قصد داشت مطمئن شود تا طرفداران خانواده گلکسی نوت به اس 22 روی خوش نشان می‌دهند. به همین دلیل مهندسان کره‌ای گلکسی اس 22 اولترا را دستخوش تغییرات ظاهری اساسی کردند تا هیچ چیز آن شبیه به اس 21 اولترا نباشد. طراحی دیوایس به شمای کلی گلکسی نوت شباهت دارد و انگار روح سری نوت در آن دمیده شده است. همچنین این اولین مدل از سری گلکسی اس محسوب می‌شود که با قلم اس پن فروخته می‌شود، آن هم با قابلیت قرار دادن قلم درون دیوایس.

اس 22 اولترا به نوعی نظریه تناسخ برای گلکسی نوت را اثبات می‌کند. این دیوایس توسط همان کمپانی سازنده تولید شده تا وفاداران به خانواده گلکسی نوت بتوانند همچنان احساس خوبی نسبت به محصولات سامسونگی داشته باشند. این برنامه احتمالا جواب خواهد داد.

خانواده گلکسی نوت

با این تغییر استراتژی، سامسونگ شاهد تقاضای شگفت‌انگیز برای نسل جدید سری اس شد، به خصوص برای گلکسی اس 22 اولترا. تقاضا برای سری اس 22 رکورد پیش‌سفارش را در سراسر جهان شکست و در کره جنوبی تنها در یک روز، بیش از 300 هزار دستگاه فروخته شد. بیش از 1.02 مییلیون پیش‌سفارش در مجموع دریافت شد و رکورد پیشین که متعلق به گلکسی اس 8 بود را جابه‌جا کرد. گرچه گلکسی اس 22 اولترا گران‌قیمت‌ترین گوشی حاضر در این سری محسوب می‌شود اما بیشتر از 60 درصد از سفارش‌های کره جنوبی را به خود اختصاص داده است.

این وضعیت برای کشورهای دیگر نیز مشابه بوده و سامسونگ به طور رسمی تایید کرد که پیش‌سفارش‌های دریافت شده برای سری اس 22 بیشتر از هر نسل سری اس تا به امروز بوده است. همچنین اس 22 اولترا بیشترین خواهان را در میان پیش‌سفارش‌ها داشته و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

گلکسی اس 22 و مدل پلاس آن به تنهایی نمی‌توانستند این موفقیت را کسب کنند. مدل اولترا نیز بدون DNA خانواده گلکسی نوت نیز نمی‌توانست حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. سامسونگ به چیزی بزرگ نیاز داشت تا بتواند سری گلکسی اس را نجات بدهد و آن، ادغام سری نوت در سری اس بود.

بدین ترتیب افرادی که هر سال مدل جدید گلکسی نوت را خریداری می‌کردند حالا به سراغ سری گلکسی اس خواهند رفت. این موضوع باعث می‌شود تا فروش این دو سری باهم به نام سری اس بخورد و در نهایت سامسونگ بتواند محبوبیت سری پرچمدار خود را دوباره افزایش بدهد.

خانواده گلکسی نوت

هنگامی که عدم تولید خانواده گلکسی نوت اعلام شد، هیچ چیزی نمی‌توانست عصبانیت طرفداران این سری را تسکین بدهد. این موضوع به قدری جدی شد که این کاربران دیگر علاقه‌ای به خرید گوشی‌های سامسونگی نداشتند و برای آن‌ها هیچ موبایلی نمی‌توانست حتی شبیه به خانواده گلکسی نوت باشد.

طبعا سامسونگ مشتریان وفادارش را به حال خودشان رها نمی‌کرد، آن هم بدون معرفی یک جایگزین برای سری نوت. این کار حتی به تجارت سامسونگ نیز آسیب وارد می‌کرد و ناخودآگاه بخشی از خریداران سامسونگ به سوی برندهای دیگر سوق داده می‌شدند. اما این چیزی نیست که سامسونگ به دنبال آن باشد و در سری اس 22 توانست توجه آن دسته از کاربران را نیز جلب کند.

خانواده گلکسی نوت

دو سال طول کشید تا سامسونگ بتواند تکه‌های پازل را کنار هم بگذارد. در ابتدا با پشتیبانی گلکسی اس 21 اولترا از اس پن آغاز شد و کره‌ای‌ها سعی کردند تا کاربران را به سوی هدف اصلی هدایت کنند. به محض آنکه سامسونگ متوجه شد این ایده عملی است، سری جدید خانواده گلکسی نوت را با نام جدیدی روانه بازار کرد.

گلکسی اس 22 اولترا تمام هرآنچه که یک گلکسی نوت با خود به همراه داشت را در خود جای داده است. این محصول گل سر سبد سری اس 22 بوده و بدین معناست که مجهز به بهترین‌ها شده است. بهترین دوربین‌ها، بهترین مشخصات فنی و بهترین طراحی همه و همه در گلکسی اس 22 اولترا جمع شده‌اند. سامسونگ جهت نجات سری اس دست به نقشه‌ای گسترده و هوشمندانه زد و در نهایت موفق شد تا علاوه بر برگرداندن طرفداران نوت، محبوبیت سری اس خود را نیز افزایش بدهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. زنده باد سامسونگ…زنده باد مهندسان نابغه ای برند عزیز