کوچک ترین باتری جهان

کوچک ترین باتری جهان در ابعاد یک دانه گرد و غبار معرفی شد؛ منتظر استفاده در گوشی ها باشیم؟

محققین آلمانی، به تازگی از کوچک ترین باتری جهان که ابعادی به اندازه یک ریزدانه گرد و غبار دارد، رونمایی کردند.

محققین دانشگاه صنعتی شمنیتز (Chemnitz) آلمان، به تازگی از نمونه اولیه کوچک ترین باتری جهان تا به امروز رونمایی کردند. به گفته این محققین، این باتری‌ها عملکرد امیدوار کننده ای را در ذخیره سازی انرژی در ابعاد کمتر از میلی متر مربع ارائه می‌دهند.

این باتری‌ها که اندازه ای به کوچکی یک دانه غبار دارند، در حال حاضر موفق به تامین انرژی کوچک‌ترین پردازنده‌های کامپیوتری دنیا به مدت 10 ساعت شده‌ است. این پردازنده، برای سنجش پیوسته دمای محیطی تحت شرایط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گرفت.

جزئیات عملکرد کوچک ترین باتری جهان

تا به امروز، میکرو باتری‌ها به دلایلی نظیر توان خروجی بسیار پایین، محدودیت‌های محیط استفاده و یا اندازه بیش از حد بزرگشان عموما مورد اقبال چندانی قرار نداشتند. با این وجود، باتری‌های جدید پژوهشگران دانشگاه شمنیتز می‌توانند این محدودیت‌ها را از میان بردارند.

برای ساخت یک باتری در این ابعاد، محققین از همان روشی که تسلا برای تولید باتری‌های با ابعاد بزرگ‌تر برای خودروهای برقی به کار می‌برد، استفاده کرده‌اند. این روش، از فرآیند میکرو اوریگامی برای تولید باتری‌ها استفاده می‌کند که می‌تواند ضمن تطابق کامل با تکنولوژی‌های کنونی تولید چیپست‌ها، توان خروجی بالایی را تولید کند.

کوچک ترین باتری جهان

به طور خاص، ابعاد این باتری‌های جدید کمتر از یک میلیمتر مربع بوده و حداقل چگالی انرژی آن‌ها برابر با 100 میکرو وات ساعت بر سانتیمتر مربع است. در عین حال، امکان پیوست این باتری‌ها به یک چیپست نیز فراهم است.

مطمئنا طراحان این باتری، آن را با هدف استفاده از اسمارتفون‌ها رونمایی نکرده اند. بنابراین، نمی‌توان نسخه بعدی آیفون را مجهز به کوچک ترین باتری جهان تصور کرد. با این وجود، محققان در صدد هستند که از این باتری‌ها در میکرو و نانوحسگرهای مورد استفاده در زمینه‌های مختلف استفاده کنند.

برخی زمینه های مهم حوزه استفاده از این باتری‌ها عبارتند از:

  • اینترنت اشیا؛
  • ایمپلنت های پزشکی بسیار کوچک؛
  • سیستم‌های میکرو رباتیک؛
  • دستگاه‌های الکترونیکی بسیار منعطف

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*