فیلم اوپنهایمر

فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان؛ داستان، بازیگران و هرآنچه می‌دانیم

فیلم اوپنهایمر – Oppenheimer پروژه‌ی بعدی کریستوفر نولان است که مدتی قبل رسما معرفی شد؛ در این مقاله می‌توانید تمامی اطلاعات منتشر شده از آن را مطالعه کنید.

تا اینجا، جزئیات و اطلاعات نسبی از فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان ‌در دسترس قرار گرفته است که آن‌ها را در این مطلب جمع‌آوری کرده‌ایم.

هر چند سال یک بار، کریستوفر نولان بازمی‌گردد تا یک فیلم بزرگ ارائه دهد. این فیلم‌ساز مولف، معمولا برای آثار بلاک‌باستری و پرهزینه‌اش شناخته می‌شود و با آثاری همچون «سرآغاز»، «تنت» و «میان‌ستاره‌ای»، نشان داده که مهارت بالایی در عرضه‌ی ایده‌های نوآورانه دارد. او با فیلم «دانکرک» ثابت کرد که در بازسازی اتفاقات و رویدادهای واقعی هم استعداد ویژه‌ای دارد.

نولان برای دوازدهمین فیلم کارنامه‌ی هنری‌اش، چالش تازه‌ای را آغاز خواهد کرد و برای اولین بار، می‌خواهد یک اثر زندگی‌نامه‌ای تولید کند که پیرامون فیزیکدان مشهور، «جی. رابرت اوپنهایمر» جریان خواهد داشت. این فیلم، فصل تازه‌ای برای نولان است و شاید سرانجام یک جایزه‌ی اسکار را برای او به ارمغان بیاورد.

فیلم اوپنهایمر در رابطه با چیست؟

فیلم، اقتباسی است از رمان «پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی جی. رابرت اوپنهایمر»، نوشته‌ی «کای بِرد» و «مارتین شروین». این کتاب زندگی‌نامه‌ای در سال 2005 منتشر شد و نگارش آن نزدیک به 25 سال به طول انجامید. کتاب مذکور جایزه‌ی پولیتزر را هم بدست آورد.

شرکت «یونیورسال» در توصیف فیلم گفته است: «یک تریلر حماسی که با دوربین‌های آی‌مکس فیلم‌برداری می‌شود و مخاطبان را با مردی مرموز آشنا می‌کند که در یک دوراهی چالش‌برانگیز قرار گرفته است، او باید خطر نابود شدن دنیا را به جان بخرد تا آن را نجات دهد».

فیلم اوپنهایمر

جی. رابرت اوپنهایمر به عنوان مسئول اصلی «پروژه‌ی منهتن» شناخته‌ می‌شود، همان تیمی که در جریان جنگ جهانی دوم، اولین بمب اتم را برای ایالات متحده تولید کردند. او بعدها، به عنوان رئیس «کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده آمریکا» انتخاب شد؛ کمیسیونی که مسئول کنترل، نظارت و توسعه‌ی انرژی هسته‌ای بود.

در سال 1954، به خاطر ارتباطاتش با گروه‌های مختلف، به اوپنهایمر برچسب «کمونیست» زدند و او از فعالیت در سازمان‌های دولتی محروم شد. این دانشمند، سال‌های بعدی عمرش را در قالب یک مدرس، به ترویج و توسعه‌ی دانش اختصاص داد و یک فیزیک‌دان جریان‌ساز بود. او بین سال‌های 1946 الی 1967، سه بار نامزد جایزه‌ی نوبل فیزیک شد اما آن را بدست نیاورد و سرانجام در سال 1967، چشم از جهان فروبست.

با اینکه جزئیات داستانی فیلم به‌صورت رسمی مشخص نشده است اما می‌توان انتظار داشت که بخش‌های مهم زندگی اوپنهایمر را شامل شود، یعنی دوره‌ای که رهبر پروژه‌ی منهتن بود تا زمانی که در کمیسیون انرژی اتمی فعالیت می‌کرد و سال‌های آخر عمرش که در انزوا سپری شد.

هنوز نمی‌دانیم که آیا نولان می‌خواهد فیلم را بصورت خطی روایت کند یا ساختار پیچیده‌تری را برایش در نظر می‌گیرد اما به نظر می‌رسد که ساختار کلی فیلم، به دانکرک نزدیک باشد.

چه کسانی در فیلم بازی می‌کنند؟

بازیگر محبوب سریال «پیکی بلایندر»، «کیلیان مورفی» نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند. مورفی تا پیش از این در سه‌گانه‌ی شوالیه تاریکی، سرآغاز و دانکرک با نولان همکاری داشته است و می‌توان انتظار داشت که بهترین نقش‌آفرینی عمرش را در این فیلم ارائه دهد.

فیلم اوپنهایمر

اوپنهایمر مرد پیچیده‌ای بود و هر بازیگری از پس این نقش به خوبی برنمی‌آید اما با توجه به سابقه‌ی مورفی، او احتمالا راضی‌کننده ظاهر خواهد شد.

«امیلی بلانت» که سال گذشته در کنار مورفی در فیلم «یک مکان ساکت 2» حضور پیدا کرد، دیگر بازیگر اصلی فیلم است و نقش «کاترین اوپنهایمر» را برعهده دارد. کاترین اوپنهایمر یک فعال اجتماعی، گیاه شناس، زیست شناس و یکی از اعضای حزب کمونیست ایالات متحده بود که در سال 1940 با جی رابرت اوپنهایمر ازدواج کرد.

«مت دیمون» نقش «لسلی گرووز» را بازی می‌کند که مسئول نظامی پروژه‌ی منهتن بود، او در ساخت‌وساز مقر فرماندهی وزارت دفاع آمریکا، «پنتاگون» نقش داشت.

حضور «رابرت داونی جونیور» در نقش «لوئیس اشتراوس» نیز تایید شده است. اشتراوس یکی از چهره‌های تاثیرگذار در تولید اسلحه‌های اتمی بوده است. او یکی از کسانی بود که باعث سقوط اوپنهایمر و برکنار شدن وی شد، از این جهت، شخصیتی که داونی جونیور بازی می‌کند را می‌توانیم شخصیت منفی فیلم هم بدانیم. در اواخر دهه‌ی 40 میلادی، اشتراوس همانند اوپنهایمر، بر صندلی ریاست کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده نشست.

فیلم اوپنهایمر

«فلورنس پیو» ستاره‌ی نوظهور سینما نقش «جین تاتلاک» را برعهده دارد. این روان‌پزشک آمریکایی، یکی دیگر از خطوط ارتباطی اوپنهایمر با کمونیسم است. تاتلاک یکی از اعضای حذب کمونیست آمریکا بود و در طول سال‌ها، با اوپنهایمر روابط عاشقانه‌ی مخفی داشت. او که به افسردگی شدید دچار بود، در نهایت در سال 1944 دست به خودکشی زد.

در کنار چهره‌های سرشناس فوق، حضور «رامی مالک» در نقش یک دانشمند و «بنی سفدی» در نقش «ادوارد تلر» تایید شده است. تلر، یکی دیگر از اعضای پروژه‌ی منهتن و پایه‌گذار «آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور» است. برخی او را «پدر بمب هیدروژنی» می‌دانند. آخرین بازیگر تاییده شده‌ی فیلم، «جاش هارتنت» است که هنوز نمی‌دانیم چه نقشی را بازی می‌کند.

همسر کریستوفر نولان، «اِما توماس» یکی از تهیه‌کنندگان اصلی فیلم است. همچنین پس از همکاری موفق این فیلمساز با «لودویگ گورانسون» در فیلم تنت، این آهنگساز، موسیقی متن فیلم اوپنهایمر را خواهد ساخت. «جنیفر لیم» همانند تنت، وظیفه‌ی تدوین این فیلم را برعهده دارد.

تاریخ اکران فیلم و حواشی دیگر

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، فیلم جدید کریستوفر نولان برای اولین بار بدون کمک شرکت «برادران وارنر» ساخته می‌شود و بودجه‌ی نجومی 100 میلیون دلاری آن را شرکت یونیورسال تامین خواهد کرد.

این فیلم قرار است در تاریخ «21 ژوئیه 2023» (30 تیر 1402) اکران شود و با توجه به قرارداد نولان با یونیورسال، به نظر نمی‌رسد تاخیری رخ دهد و این تاریخ قطعی است. ناگفته نماند که فیلم قرار است فقط در سالن‌های سینمایی به نمایش درآید و خبری از اکران دیجیتالی فیلم نخواهد بود.

با شروع کرونا ویروس و تعطیلی سینماها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ، استراتژی‌های خود را تغییر دادند و فیلم‌ها را بصورت آنلاین منتشر کردند. کریستوفر نولان از فیلمسازانی بود که با این مسئله مخالفت کرد و علاقه‌ای به آن نشان نداد. هنگامی که در سال 2020 سینماها بسته بودند و تنت تاخیر خورد، نولان بر روی اکران تابستانی فیلم پافشاری کرد و آن را در ماه اوت 2020، در اوج فراگیری کرونا ویروس، روی پرده فرستاد.

فیلم اوپنهایمر

این فیلم که با بودجه‌ی 200 میلیون دلاری ساخته شده بود، در نهایت به فروش 363 میلیون دلاری رسید تا در بهترین حالت، 90 درصد بودجه‌اش را بازگرداند. تنت را نمی‌توانیم یک شکست تجاری مطلق بدانیم اما کمترین فروش را در میان ساخته‌های نولان از زمان فیلم «پرستیژ» داشت. مسلما اگر شرایط جهان عادی بود، این فیلم می‌توانست به راحتی به فروش بالای 700 میلیون دلار برسد.

شرکت برادران وارنر که از ضررهای احتمالی اکران تنت در تابستان آگاه بود، آن را به طور همزمان، در سرویس «اچ‌بی‌او مکس» قرار داد. این حرکت وارنر، نولان را آزرده کرد و او حتی به اچ‌بی‌او مکس لقب «بدترین سرویس استریم» را داد. او همچنین در رابطه با رویکرد برادران وارنر برای اکران آنلاین آثارشان گفت:

آن‌ها به هیچکس نگفتند [که می‌خواهند این کار را انجام دهند]. در سال 2021، وارنر تعدادی از بهترین فیلمسازان دنیا را دارد، بزرگترین ستارگان سینما را دارد که برای سال‌ها کار کرده‌اند. سازندگان، این آثار را با عشق ساخته‌اند و آن‌ها باید روی پرده‌ی سینما تجربه شوند. آن‌ها باید برای اکثریت مخاطبان به نمایش گذاشته شوند اما حالا برای جلب مشتری، در یک سرویس استریم قرار گرفته‌اند، یک سرویس استریم تازه تأسیس، آن‌هم بدون مشورت.

پس از این مصاحبه‌ها، نولان پس از سال‌ها از وارنر جدا شد و شرکت‌های مختلف تلاش‌های فراوانی کردند تا نظر او را جلب کنند. حتی «نتفلیکس» که خود یک سرویس استریم است، سعی کرد نولان را متقاعد به همکاری کند اما او در نهایت با شرکت یونیورسال به توافق رسید. قرارداد آن‌ها این گونه است که فیلم به مدت 100 روز در سینماها به نمایش گذاشته شود و به مدت شش هفته، هیچ فیلم بزرگ دیگری از یونیورسال، روی پرده نرود.

فیلم اوپنهایمر

شاید فیلم شاخص دیگری از یونیورسال مزاحمت ایجاد نکند اما اوپنهایمر با رقبای بزرگی روبرو خواهد شد. «ماموریت غیرممکن 7» در تاریخ 14 ژوئیه و «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» از دنیای سینمایی مارول در تاریخ 28 ژوئیه روی پرده خواهد رفت. شرایط در ادامه آسان‌تر نخواهد بود زیرا چند روز بعد، قسمت جدید «لاکپشت‌های نینجا» اکران می‌شود.

رئیس استودیوی یونیورسال در مورد این همکاری گفته است: «کریستوفر نولان و اِما توماس، محدودیت‌های ناشی از داستان‌گویی سینمایی را کنار زده‌اند. ما بسیار خوشحال هستیم که در کنار آن‌ها روی این پروژه‌ی استثنایی و فوق‌العاده کار می‌کنیم و از آن‌ها متشکریم که علاقه‌ی شدیدی به اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینما دارند».

فیلم اوپنهایمر در روز جمعه، 30 تیر 1402 به نمایش در می‌آید و باید دید تا چه اندازه موفق خواهد بود. در صورت انتشار اخبار مرتبط با این اثر، آن‌ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آیا منتظر اکران فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*