قیمت پراید

علت افزایش قیمت مدام پراید چیست؟

یکی از اصلی‌ترین سوال‌هایی که ذهن اغلب مشتریان را درگیر کرده، این است که چرا پراید با وجود توقف تولید همچنان افزایش قیمت را تجربه می‌کند؟

پراید که یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار کشور به شمار می‌رود حدود یک سال پیش از خط تولید شرکت سایپا خداحافظی کرد. اما با این وجود قیمت این خودرو پرطرفدار همچنان افزایش پیدا می‌کند. این مسئله باعث شده تا این سوال در ذهن مشتریان مطرح شود که پراید به چه دلیلی همچنان گران می‌شود؟

از اواسط دهه ۸۰ نهاد‌های مربوطه از جمله استاندارد، پلیس راهنمایی رانندگی و محیط زیست و همچنین مردم فشارهای زیادی را به منظور توقف تولید پراید بر شرکت سازنده وارد آوردند،‌ اما با این وجود دولت‌های وقت و خودروساز در مقابل این فشارها ایستادگی کردند و در نتیجه تولید پراید همچنان ادامه پیدا کرد.

گروه خودروسازی سایپا سرانجام در سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفت که تولید این محصول را برای همیشه متوقف کند. از آنجایی که این خودرو در مدل‌های مختلفی روانه بازار می‌شد، پروسه توقف تولید آن چند ماه طول کشید و نهایتا در مرداد همان سال آخرین دستگاه از این خودرو تولید و عرضه شد.

البته با خروج پراید از خط تولید سایپا، پرونده این خودرو به صورت کامل بسته نشد؛ چرا که از آن زمان تاکنون قیمت این خودرو همواره به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. کارشناسان در ارتباط با چرایی این افزایش قیمت،‌ دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پراید همچنان پرطرفدار است

پراید

شاید در رسانه‌ها و فضای مجازی انتقادات شدیدی بر این خودرو وارد شود، اما با این وجود پراید همچنان طرفداران زیادی دارد. دلیل اصلی این موضوع مشخص است؛ قیمت پراید ۱۳۲ در بازار امروز حدود ۱۶۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۱۷۴ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ حدود ۱۹۰ میلیون تومان است. شاید این اعداد نشان دهد که پراید طی یکی دو سال گذشته افزایش قیمت چشم‌گیری را تجربه کرده است، اما با این وجود این خودرو همچنان یکی از ارزان‌ترین خودروهای صفر کیلومتری است که می‌توان اقدام به خرید آن کرد.

از طرفی دیگر دلیل گران شدن نسخه صفر کیلومتر پراید، تقاضای بالا برای خرید نسخه‌های کارکرده این خودرو است. طبیعی است که افرادی که در آمد چندان بالایی ندارید و افرادی که به دنبال خرید خودروی دوم هستند، به سراغ پرایدی می‌روند که همچنان مدل‌های کارکرد کمتر از یک سال آن در بازار پیدا می شود.

توقف تولید بدون انتخاب جانشین

پراید

پلیس راهور در سال ۹۹ به شرکت سایپا اعلام کرد که دیگر برای پراید مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد کرد. با وجود این اتفاق و از آنجایی که حذف پراید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، گروه خودروسازی سایپا به فکر جانشینی برای این خودرو نبود. البته این در صورتی بود که تولید خودرویی با قیمتی نزدیک به پراید عملا امکان‌پذیر نبود. اصلی‌ترین گزینه‌ای که می‌توانست نقش جانشین پراید را بازی کند تیبا بود که آن نیز به دلیل اختلاف قیمت زیاد با پراید نتوانست از عهده این نقش بربیاید.

در نتیجه این اتفاقات،‌ پراید در صورتی که همچنان متقاضیان بسیار زیادی داشت،‌ با خط تولید سایپا خداحافظی کرد و به نیاز مشتریان آن پاسخی داده نشد. در تمام کشور‌های دنیا خروج یک اتومبیل از خط تولید فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد و با الزامات فراوان همراه است. اگر اتومبیلی به دلایل اقتصادی از خط تولید خارج شود، مشخص می‌شود که تقاضا برای آن وجود ندارد، اما اگر این اتفاق در شرایطی بیفتد که همچنان اتومبیل در بازار تقاضا داشته باشد، شرکت سازنده باید محصولی را جایگزین کرده یا نسل جدید آن را معرفی کند. دو گزینه‌ای که در خصوص پراید شاهد آن نبودیم و با توقف تولید آن، تقاضاهای بسیاری بدون پاسخ ماند.

پراید با وجود توقف تولید همچنان پیدا می‌شود

پراید

اگرچه گاهی اوقات این سوال مطرح می‌شود که چرا نسخه‌های صفر کیلومتر پراید با وجود خداحافظی آن از خط تولید همچنان پیدا می‌شود، اما اصل ماجرا این است که از سال ۹۹ و به دنبال انتشار اخباری در پیرامون توقف تولید پراید،‌ تعداد زیادی از واسطه‌ها با توجه به خلا قوانین و دستورالعمل‌های وقت، به سراغ خرید چندین دستگاه پراید رفتند. در حقیقت کاملا مشخص بود که پراید با گذشت زمان کوتاهی افزایش قیمت چشم‌گیری را تجربه می‌کند که در نهایت نیز شاهد این اتفاق بودیم.

هم‌اکنون نیز تعداد چشم‌گیری از نسخه‌های صفرکیلومتر پراید به منظور افزایش قیمت و سودآوری در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند. حتی خریداران خرد این محصول نیز ترجیح می‌دهند به سراغ شماره‌گذاری و استفاده از خودرو خود نروند. نکته قابل توجه این است که دلالان از این طرق آنچنان سود می‌کنند که به ابطال گارانتی هیچ توجهی نمی‌کنند.

افزایش قیمت پراید تا کی ادامه دارد؟

حلقه نهایی بازار خودرو همیشه به ساماندهی قیمت‌گذاری می‌رسد. این زنجیره چندان پیچیده نیست. در صورتی که خودروهای بالادستی پراید از جمله ساینا و تیبا با قیمت دستوری به فروش نرسند، از قیمت آن‌ها در بازار آزاد کاسته می‌شود و به قیمت کارخانه‌ای می‌رسد. در صورتی که قیمت بازار کاهشی شود، آن وقت سرمایه‌گذاری روی محصولی به نام پراید دیگر منطقی نخواهد بود. در چنین شرایطی دلالان پراید‌های دپو شده را برای این که بیش از این ضرر نکنند، روانه بازار می‌کنند. نهایتا با ورود تعداد چشم‌گیری از این محصول به بازار، قیمت آن روند نزولی پیدا می‌کند.