تابلوی کامینز

شرکت بزرگ آمریکایی کامینز، موتوری ساخته که با تمام سوخت‌های جهان کار می‌کند

کامینز در تلاش برای نجات موتورهای درون‌سوز در دوره گسترش بازار خودروهای برقی، موتوری را توسعه داده است که با انواع سوخت‌ها کار می‌کند.

موتورهای درون‌سوز دوران اوج خود را داشتند، ولی حالا با گسترش روزافزون بازار خودروهای برقی به پایان راه خود نزدیک می‌شوند. از زمانی که این موضوع مثل روز روشن شده، بازیگران صنعت خودرو و غول‌های نفتی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا موتورهای احتراق داخلی و هرچه را که به آن‌ها مربوط می‌شود، نجات بدهند. شرکت بزرگ آمریکایی «کامینز» (Cummins) نیز در این راستا از یک موتور درون‌سوز رونمایی کرده است که اساساً با هر نوع سوختی کار می‌کند.

موتور X15N کامینز

علی‌رغم بدیهیات و موج کنونی خودروهای الکتریکی، همچنان بعضی از افراد روی این موضوع پافشاری می‌کنند که خودروهای تمام الکتریکی بر خلاف تصور عموم بهترین راهکار جهت حفاظت از محیط زیست نیستند. البته این موضوع از برخی جهات کاملاً صحیح است، اما باید توجه داشت که در حال حاضر جایگزین بهتری موجود نیست. با وجود این، تولیدکنندگان عمده موتور در تلاش هستند تا حداقل راهکاری موقت جهت تداوم استفاده از موتورهای درون‌سوز ارائه بدهند یا از آلایندگی‌های دی‌اکسید کربن حاصل از این موتورها بکاهند. نتیجه، معماری‌های بهتر موتورها، اما همچنین استفاده از سوخت‌های پایدار و سازگار با محیط زیست نظیر سوخت‌های مصنوعی یا هیدروژن است.

کامینز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده موتورهای احتراق داخلی به شمار می‌رود و اخیراً از برنامه خود برای بهره‌گیری از هیدروژن خبر داده است. البته به دلیل اینکه شیوه سوختن هیدروژن با سایر سوخت‌ها متفاوت است، چالش‌هایی پیش روی این شرکت قرار دارد. کامینز به همین دلیل اخیراً یک محفظه احتراق بهینه را برای ترکیب سوخت، اعمال حرکت و تولید توربولانس (Turbulence Generation) طراحی کرده بود.

موتورهای درون‌سوز کامینز

با این حال، کامینز حتی فراتر رفته و موتوری را معرفی کرده است که می‌تواند هر سوختی را بسوزاند، البته نه به‌صورت همزمان. در واقع اساس موتور صرف نظر از اینکه از چه سوختی استفاده می‌کند، یکسان است ولی برای سازگاری با هر نوع سوخت دستخوش تغییراتی جزئی خواهد شد. این موتور منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه توسعه می‌شود و یک محصول چندکاره خواهد بود که نیازهای مشتریان کالینز را برطرف خواهد کرد.

این موتورها صرف نظر از نوع سوخت، دارای پایه مشترکی زیر واشر سر سیلندر هستند، ولی بالای آن بسته به نوع سوخت تفاوت پیدا می‌کند. این مطابقت با ویژگی‌های انواع سوخت‌ها، برای سوزش بهینه و افزایش بازدهی ضروری است. کامینز این طراحی را برای موتورهای سری B ،L و X خود به کار خواهد گرفت که با گازوئیل، گاز طبیعی و هیدروژن کار خواهند کرد.

موتور 15L کامینز

این موتورهای کامینز بسته به نوع سوخت آلایندگی کمتر یا بیشتری تولید می‌کنند. با این حال، کاملاً آشکار است که تمامی موتورهای درون‌سوز با انتشار اکسید نیتروژن و سایر ذرات مضر، به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند و همچنین اساساً بازدهی پایینی دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*