داماد اردوغان

داماد اردوغان بلای جان روس‌ها شده است

این روزها اوکراینی‌ها با پهپادهای بیرقدار TB2 ضربات سهمگینی بر ارتش روسیه وارد کرده‌اند. بد نیست بدانید داماد اردوغان سازنده این پهپاد است.

سلجوق بیرقدار یک مهندس هوافضا اهل ترکیه است که دو مدرک کارشناسی ارشد در زمینه ساخت هواگردهای بدون سرنشین از دانشگاه پنسیلوانیا و همچنین MIT دارد. وی که در ابتدای دهه چهارم زندگی خود به سر می‌برد، با سمیه اردوغان، دختر رییس جمهور فعلی ترکیه ازدواج کرده و هم اکنون در کنار دو برادر دیگر خود، هدایت کمپانی هوافضا و دفاعی بیرقدار را بر عهده دارد.

این کمپانی در سال 1984 توسط اوزدمیر بیرقدار که یک مهندس مکانیک بود تاسیس و تا به امروز صدها پهپاد در انواع مختلف را تحویل ارتش ترکیه و 10 کشور دیگر منجمله اوکراین داده است. و اما پهپاد بیرقدار TB2 را می‌توان معروف‌ترین محصول این کمپانی دانست که پس از دو پهپاد آمریکایی MQ-1 پریدیتور و MQ-9 ریپر، بیشترین تجربه جنگی را در بین پهپادهای رزمی دارد.

داماد اردوغان

پروژه ساخت این پهپاد مستقیما توسط سلجوق بیرقدار رهبری شد و عمده طراحی آن توسط وی صورت گرفت. سلجوق که در کمپانی خانوادگی خود دارای سمت مدیر ارشد فناوری است، کار ساخت هواپیمای بدون سرنشین رزمی خود را در دهه 2010 آغاز و نخستین بار آن را در سال 2014 به پرواز در آورد.

پهپاد TB2 ساخت داماد اردوغان در جنگ‌های زیادی شرکت کرده است. ارتش ترکیه از آن علیه نیروهای YGP و PPK و همچنین ارتش سوریه بهره برد. در جنگ ناگوره قره باغ که سال 2020 بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان صورت گرفت نیز ترک‌ها با این پهپادها ضربات سهمگینی به ارمنی‌ها وارد کرده و پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندهوایی ساخت روسیه که در اختیار ارمنستان بود را شکار کردند.

داماد اردوغان

پهپاد بیرقدار TB2 متعلق هب ارتش اوکراین و مسلح به بمب‌های کوچک MAM

اوکراین نیز تا پیش از تجاوز روسیه به خاک خود 12 فروند TB2 از ترکیه دریافت کرده و قصد خرید 24 فروند دیگر نیز داشت. همچنین قرار بود 12 فروند را به صورت تحت لیسانس در خاک خود تولید کند. البته به تازگی در روزی که گذشت رجب طیب اردوغان با تحویل سریع و اضطراری 10 فروند TB2 دیگر به ارتش اوکراین موافقت کرد.

دو سال پیش جنگنده‌های تهاجمی سوخوی Su-34 نیروی هوایی روسیه به پایگاه نظامیان ترکیه در استان ادلب سوریه حمله کرده و 36 نظامی این کشور را کشتند. در جنگ ناگوره قره باغ نیز ترکیه از آذربایجان و روسیه از ارمنستان حمایت می‌کرد و دو کشور به نوعی به صورت نیابتی با یکدیگر می‌جنگیدند. ترکیه طی چند سال اخیر قدرت زیادی کسب کرده و سعی دارد کرملین را متوجه سازد که دیگر تنها قدرت حاضر در منطقه قفقاز نیست.

به اعتقاد آنکارا مشکلات ترکیه با روسیه و انتقام سربازان ترکی که در سوریه کشته شدند، همگی با پهپاد ساخت داماد اردوغان که در اختیار اوکراینی‌ها گذاشته شده، گرفته می‌شود. اوکراین پیش از حمله روسیه از این پهپادها جهت عملیات شناسایی در منطقه دونباس واقع در شرق خاک خود که تحت کنترل جدایی طلبان نزدیک به مسکو است استفاده می‌کرد.

داماد اردوغان

سامانه پدافندی بوک از دید دوربین TB2؛ لحظاتی پیش از برخورد بمب به آن

حوالی ماه آبان، اوکراینی‌ها با این پهپاد نخستین حمله خود علیه جدایی طلبان شرق خاک خود را انجام دادند. این روزها نیز پهپادهای داماد اردوغان در خط مقدم هستند علی رغم جنگ الکترونیک و حضور گسترده سامانه‌های پدافند هوایی متحرک روسیه، حملات سهمگینی متعددی علیه ارتش متجاوز داشته و تا به اینجای کار حتی یک مورد از آن‌ها نیز شکار پدافند روس‌ها نشد.

پهپاد بیرقدار شکار انواع سامانه‌های پدافند هوایی روسی شامل تور ام 2، اوسا، استرلا، پنتسیر اس 1 که همگی کوتاه برد و مخصوص مقابله با اهدافی نظیر پهپاد هستند را در کارنامه درخشان خود دارد. همچنین سامانه‌های میان برد روسی نظیر بوک و دست کم 6 سامانه‌ دوربرد S-300 نیز همگی توسط TB2 نابود شدند. این سامانه‌ها یا متعلق به ارمنستان بوده یا در خدمت خود ارتش روسیه بودند.

طی این چند روز که روسیه به اوکراین حمله کرد، فیلم‌های متعددی از حمله پهپادهای اوکراینی به ارتش روسیه منتشر شده و همانطور که اشاره شد، ارتش روسیه علی رغم جنگ الکترونیک و حضور گسترده سامانه‌های پدافندی خود، نتوانست مانع حملات آن‌ها شده و یا شکارشان کند. در یکی از مقالات پیشین وبسایت گجت نیوز درباره پهپاد بیرقدار، چند نمونه از این ویدیوها به اشتراک گذاشته شدند.

داماد اردوغان

پهپاد بیرقدار TB2

و اما بد نیست در پایان نگاهی به مشخصات پهپاد داماد اردوغان داشته باشیم. یک پهپاد TB2 دارای دهانه بالی به ابعاد 12 متر است و 6.5 متر طول دارد. بیشینه وزن آن هنگام برخاستن 650 کیلوگرم است که از این مقدار 150 کیلوگرمش بار قابل توسط هواپیما اعم از سنسورهای مختلف یا تسلیحات هواپرتاب است.

ظرفیت مخزن سوخت این پهپاد 300 لیتر است که موتور 100 اسب بخاری آن را برای پرواز تا 27 ساعت تامین می‌کند. حداکثر سرعت آن 220 کیلومتر بر ساعت و سرعت پروازش هنگام عملیات یا گشت زنی حدود 130 کیلومتر بر ساعت است. سقف پروازی آن 8200 متر و ارتفاع پرواز عملیاتی‌اش نیز 5500 متر است.

این پهپاد همچنین به سیستم‌های الکترواپتیکال (دوربین تلویزیونی) و تصویرساز فروسرخ برای دید در شب و شرایط مه‌-دود-غبار آلود و در کنار فاصله‌یاب و نشانه‌گذار لیزری و همچنین سنسورهای هدف‌یابی مجهز است. برخلاف دیگر پهپادهای رزمی که توسط کشورهای پیشرو استفاده شده و از طریق ماهواره هدایت می‌شوند، TB2 ارتباط مستقیم با آنتن زمینی دارد و بدین‌ترتیب بردش به 150 کیلومتر محدود می‌شود.

همانطور که گفته شد پهپاد تا 150 کیلوگرم بار اعم از مهمات حمل می‌کند. زیر بدنه آن 4 آویزگاه قرار دارد که برای حمل تسلیحات هواپرتاب لیزری شامل موشک‌های ضدتانک اومتاس، میکرومهمات (بمب‌های کوچک) هوشمند MAM، موشک‌های چندمنظوره کریت و بوزاک، خمپاره‌های هواپرتاب توگان و بمب‌های هدایتی کوزگان است. ناگفته نماند صنایع دفاعی بیرقدار تاکنون حدود 300 فروند پهپاد TB2 تولید کرده و این پهپادها تا به این‌جای کار جملگی بیش از 300 هزار ساعت پرواز انجام داده‌اند.

آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین