درخواست کمک اوکراین

ایلان ماسک چگونه به درخواست کمک اوکراین پاسخ داد؟

درخواست کمک اوکراین در اوضاع نابه‌سامان و جنگ با روسیه انجام شد و ایلان ماسک با ورود به موقع خود برای کمک به اوکراینی‌ها اقدام کرد.

در بحران فعلی اوکراین اخبار با سرعت بسیار بالایی پخش و منتشر می‌شوند اما یک اتفاق باعث شد تا نام ایلان ماسک نیز در کنار این جنگ اروپایی بر سر زبان‌ها بیفتد. تامین اتصال اینترنت برای دولت اوکراین از اهمیت بالایی برخوردار بود و به دلیل تهاجم روسیه به این کشور، وجود اینترنت برای هماهنگی نیروهای مقاومت به امری حیاتی تبدیل شده بود.

نخست وزیر اوکراین، آقای میخائیلو فدروف که همزمان در سمت وزیر ارتباطات دیجیتال نیز فعالیت می‌کند اقدام پیشگیرانه‌ای انجام داده بود تا در صورتی که روسیه به زیرساخت‌های سنتی اینترنت این کشور حمله کند، همچنان امکان وصل شدن به اینترنت وجود داشته باشد. او از ایلان ماسک درخواست کرد تا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین فعال شود. حدود 48 ساعت بعد اینترنت استارلینک با سرعت شگفت‌آوری در این کشور برقرار شد اما آیا ارتباط با ایلان ماسک به سادگی جلب کردن توجه او در توییتر است؟ از این گذشته آیا این نوع اتصال به اینترنت برای مناطقی که در روزها و هفته‌های آینده درگیری‌های بیشتری را متحمل می‌شوند مناسب خواهد بود؟

درخواست کمک اوکراین و فعالسازی اینترنت استارلینک

درخواست کمک اوکراین

در روز شنبه، 26 فوریه فدروف در توییتر خطاب به مدیرعامل سازمان SpaceX و تسلا، ایلان ماسک نوشت:

هنگامی که تو سعی می‌کنی چند نمونه دیگر از مریخ بسازی، روسیه در حال تلاش برای تصرف اوکراین است. در حالی که راکت‌های تو با موفقیت از فضا برمی‌خیزند، راکت‌های روسی مردم شهرنشین اوکراینی را هدف می‌گیرند. ما از تو می‌خواهیم که با ایستگاه‌های استارلینک به اوکراین اینترنت ارائه کنی تا بتوانیم روس‌های دیوانه را سر جای خودشان نگه داریم.

حدود 10 ساعت بعد، ماسک در پاسخ به درخواست کمک اوکراین بیان کرد سرویس استارلینک در اوکراین فعال شده و تجهیزات دریافت آن نیز در حال ارسال به این کشور هستند. روز دوشنبه فدروف تصویری از محموله تجهیزات استارلینک که به اوکراین رسیده بودند را توییت کرد و نوشت: «استارلینک اینجاست. ممنون ایلان ماسک» و در ادامه ایلان ماسک نیز به سادگی پاسخ داد: «خواهش می‌کنم».

مدت زمان درخواست اوکراین تا دریافت کمک از سوی ایلان ماسک بسیار سریع بوده و کمی عجیب است. مسافت و مدت زمانی که حامل‌های تجهیزات استارلینک طی کرده‌اند بیشتر از 48 ساعت طول می‌کشد و حتی مقصد دقیق این تجهیزات در اوکراین برای عموم مشخص نیست. احتمالا این تجهیزات به سایت‌های زیرساخت اینترنت اوکراین منتقل خواهند شد که مکان آن‌ها کاملا سری بوده و کسی از آن‌ها اطلاعی ندارد.

درخواست کمک اوکراین

همکاری ایلان ماسک و سرعت عمل او برای پاسخ به درخواست کمک اوکراین قابل تحسین است؛ به خصوص اگر بدانیم ماسک برای ارائه اینترنت به اوکراین، برنامه‌های استارلینک را جابه‌جا کرده تا اینترنت ماهواره‌ای با سرعت بیشتری به این کشور برسد. طبق گزارش Fortune، استارلینک حداقل تا سال 2023 برنامه‌ای جهت اضافه کردن اوکراین به لیست کشورهای تحت پوشش نداشته و هنوز ساختار کلی استارلینک جهت تحت پوشش قرار دادن تمامی کشورها کامل نشده است.

The Atlantic می‌گوید ترمینال‌های استارلینک به اوکراین نه تنها باید به دست کاربران برسد، بلکه این ترمینال‌ها بایستی در محدوده ایستگاه‌های زمینی استارلینک قرار بگیرند تا بتوانند به اینترنت متصل شوند. از آنجایی که اوکراین هنوز یک سال تا پشتیبانی از اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک فاصله دارد، طبیعتا هیچ ایستگاه زمینی‌ای در این کشور برپا نشده که بتواند اتصال اینترنت را برقرار کند. البته یکی از مسئولان استارلینک می‌گوید ایستگاه‌های زمینی که در کشورهای اطراف اوکراین کار گذاشته شده برای پوشش‌دهی بدون مشکل تمام اوکراین کافی خواهند بود.

اما ایستگاه‌ها تنها یک سوی این معادله هستند و سوی دیگر آن پایدار نگه داشتن آن‌هاست. اگر این ایستگاه‌ها بخواهند مردم اوکراین را به اینترنت متصل نگه دارند بایستی به آن‌ها رسیدگی شود و حتی موقعیت مکانی‌شان درست باشد. بدین ترتیب مشکلات احتمالی برای اتصال اینترنت وجود خواهد داشت از جمله سد شدن امواج ماهواره‌ای توسط ساختمان‌های بلند.

Tim Farar، مشاور اتصالات ماهواره‌ای به رویترز گفت ترمینال‌ها باید روی سقف ساختمان‌های بلند قرار بگیرند تا بتوانند با ایستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. این موضوع می‌تواند آن‌ها را به اهداف حملات هوایی روسیه تبدیل کند.

درخواست کمک اوکراین

علی‌رغم اجرای زودهنگام پروژه استارلینک در اوکراین اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم برای عملی کردن استفاده از اینترنت ماهواره‌ای فراهم است. ماسک در پاسخ به درخواست کمک اوکراین ترمینال‌هایش را به این کشور ارسال کرده و محموله‌های بیشتری را هم در آینده نزدیک خواهد فرستاد تا وضعیت اینترنت اوکراین بهبود پیدا کند، اما میزان این بهبودی مشخص نبوده و هنوز مسائل مبهم زیادی وجود دارند که ممکن است ماسک و دولت اوکراین با آن مواجه شوند.

متخصصان حوزه اینترنت ماهواره‌ای می‌گویند پروژه استارلینک احتمالا نمی‌تواند جایگزین کاملی برای سرویس اینترنت سنتی شود. Farrar در مصاحبه‌اش ب رویترز اشاره کرد «این سرویس نمی‌تواند برای ابعاد بزرگی در سطح یک کشور پاسخگو باشد». با این وجود اوکراینی‌ها می‌توانند با استفاده از استارلینک با عزیزانشان در تماس باشند و از گروه‌های مقاومت اطلاعات کسب کنند. این موضوع قطعا کمک حال مردم اوکراین خواهد بود، همانطور که کمک‌های سریع ایلان ماسک به این کشور توانست به آن‌ها روحیه بدهد.