بررسی ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

ام وی ام X22 پرو IE ؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات ایکس 22 جدید

پس از معرفی ام وی ام ایکس 22 پرو آپشنال اکنون نوبت به رونمایی و فروش ام وی ام X22 پرو IE رسیده است. در ادامه مشخصات این خودرو را بخوانید.

ایکس ۲۲ پرو یکی از محصولات ارزان‌تر کنونی مدیران خودرو است. در ادامه به معرفی و بررسی کامل مشخصات فنی، امکانات و طراحی MVM X22 Pro می‌پردازیم. در کنار این موضوع، در ادامه مطلب بررسی ایکس ۲۲ پرو، به تفاوت x22 pro اکسلنت و ie می‌پردازیم؛ همراه با ما بمانید.

شرکت مدیران خودرو اواسط دهه 90 کراس اوور جمع و جور جدیدی با نام ام وی ام ایکس ۲۲ را به بازار معرفی کرد که در بازارهای دیگر به‌عنوان تیگو ۲ یا تیگو ۳x شناخته می‌شد. این خودروساز بخش خصوصی سپس در سال ۱۴۰۰ اقدام به عرضه نسخه جدید همین کراس اوور با نام ایکس ۲۲ پرو (۳x پلاس) کرد؛ ابتدا در تیپ اکسلنت و از سال گذشته در تیپ IE اتوماتیک. در ادامه به بررسی ایکس 22 پرو IE در زمینه مشخصات فنی، طراحی، امکانات و تجهیزات و قیمت می‌پردازیم.

در ادامه می‌خوانید:

معرفی و بررسی ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

ام وی ام ایکس ۲۲ یا در اصل تیگو 3x بر اساس هاچ بک چری A13 یا فولوین 2 که در ایران به نام ام وی ام ۳۱۵ می‌شناسیم توسعه پیدا کرده است و به‌عنوان نسخه کراس اوور بلوغ یافته ام وی ام ۳۱۵ در نظر گرفته می‌شود.

حال ایکس ۲۲ پرو یا تیگو 3x پلاس نسخه فیس لیفت 3x با جلوپنجره‌ای کاملاً متفاوت است که در سال 2020 به بازار معرفی شد و مدتی بعد به واسطه مدیران خودرو مثل نسخه قبلی خود به ایران راه پیدا کرد تا به‌عنوان یک کراس اوور جمع و جور شهری نسبتاً مقرون به صرفه شانس خود را در بازار کشور امتحان کند.

طراحی نمای بیرونی

نمای جلو ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

کراس اوور X22 Pro در دسته محصولات اقتصادی قرار می‌گیرد که بایستی در انتظارات از طراحی به آن توجه داشت. با این حال، این خودرو کماکان طراحی هیجان‌انگیزی دارد که کمتر از یک محصول در رده آن انتظار می‌رود. در واقع ایکس 22 پرو هم مشابه خیلی از محصولات چینی دیگر، علی‌رغم قیمت نسبتاً پایین، دارای شکل و شمایلی پر زرق و برق است که به مذاق خیلی از ایرانی‌ها خوش می‌آید.

نمای کناری ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

بیشتر که وارد جزئیات طراحی شویم، اول از همه در نمای جلو جلوپنجره بزرگ کهکشانی با چینش چراغ‌ها باعث جلب توجه‌اند. در دماغه این شاسی بلند همان جلوپنجره اصطلاحاً کهکشانی چری به چشم می‌خورد که به اشکال مختلف در محصولات امروزی آن مثل تیگو 8 پرو و فونیکس اف ایکس پیاده‌سازی شده است. چراغ‌ها هم به‌شکل دو قسمته طراحی شده‌اند؛ بخش بالایی را دی‌لایت‌های باریک به خود اختصاص داده‌اند و بخش پایینی را چراغ‌های اصلی. این سبک و سیاق طراحی را از کراس اوورهایی مثل جک/سهول K7 که در ایران با نام کی ام سی کی 7 عرضه می‌شود دیده‌ایم.

نمای عقب ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

در این فیس لیفت صرفاً نمای جلو تغییر محسوسی را تجربه کرده و نمای کناری و عقب همچنان دست‌نخورده مانده‌اند. هرچند از یک فیس لیفت نمی‌توان توقع ایجاد تغییری اساسی در طراحی داشت، طراحی ناحیه عقب این شاسی بلند چینی به نوعی ناهماهنگ با ناحیه جلو به نظر می‌رسد و حداقل نیاز به بازنگری‌هایی جزئی در آن وجود دارد.

در نمای کناری، مطابق با رویکرد نسخه قبل از فیس لیفت در طراحی، چند خط ساده با پنل‌های مشکی دور گلگیرها و قسمت رکاب قابل مشاهده‌اند. در ناحیه عقب هم همان چراغ‌های 5 ضلعی نسخه پیش از فیس لیفت قرار گرفته‌اند که یک نوار آن‌ها را به هم متصل می‌کند؛ اینکه آیا این نوار به خوبی با چراغ‌ها ادغام شده یا خیر، خود جای بحث دارد.

طراحی فضای داخلی

کابین ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

در فضای داخلی هم تلاش شده است طراحی به به‌روزترین شکلی که مقدور است باشد. وسط داشبورد این خودرو یک نمایشگر لمسی کوچک 9 اینچی در پنلی با تریم مشکی پیانویی جا گرفته و موقعیت آن متمایل به راننده است تا رانندگانی که امکان دارد کار با سیستم مولتی‌مدیا حین رانندگی حواسشان را پرت کند، دیگر از این بابت نگرانی نداشته باشند.

کابین ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

پشت فرمان هم که طبق انتظار فرم دی‌کات دارد، صفحه آمپر ترکیبی متشکل از دو صفحه گرد آنالوگ با یک نمایشگر عمودی کوچک میانی در اختیار راننده قرار می‌گیرد؛ ترکیبی که هرچند به‌روزترین نیست، انتظار عده بسیاری را که ترکیبی از فناوری روز و همچنین امکانات جا افتاده قدیمی‌تر می‌خواهند برآورده می‌کند.

کابین ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

روی داشبورد و پنل‌های درب‌ها هم نوعی تریم شبیه به فیبر کربن به کار رفته است. چنین تریمی را بی‌شک خیلی از مشتریان به خاطر جلوه زرق و برق‌دار می‌پسندند، اما شاید حس نه چندان جالبی که به‌خاطر مصنوعی بودن آن به فرد القا می‌شود به ظاهرش بچربد. برای صندلی‌ها و پنل‌های درب‌ها هم تریم مشکی و نارنجی انتخاب شده است که فضای داخلی را از یکنواختی در می‌آورد؛ ضمن اینکه احتمالاً بتواند رضایت خیلی از رانندگان جوان‌تر را جلب کند.

از جزئیات طراحی که بگذریم، نوبت به فضای موجود در کابین ایکس ۲۲ پرو می‌رسد. این محصول مونتاژی مدیران خودرو یک کراس اوور ساب کامپکت است که فضایی فوق‌العاده جمع و جور را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. البته سه سرنشین بزرگسال به خوبی در صندلی عقب آن جا می‌گیرند، اما به‌وضوح به‌خاطر محدود بودن فضای سر در این ناحیه افراد قدبلند به هیچ وجه تجربه راحتی از نشستن داخل کابین این خودرو نخواهند داشت. در واقع، فضای ناچیز سر یکی از نقاط ضعف کابین آن است.

مشخصات فنی ایکس ۲۲ پرو

کراس اوور چینی MVM X22 Pro

ام وی ام ایکس 22 نسخه پرو از یک پیشرانه کم‌حجم 1 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ برای تامین قوای محرکه خود بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر را دارد که نیرو محرکه تولیدشده توسط آن به واسطه یک گیربکس متغیر پیوسته یا سی وی تی 9 سرعته (مصنوعی) به محور جلو ارسال می‌شود. پیش از این، در ایکس 22 یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی به کار رفته بود که 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

این شاسی بلند مدیران خودرو برای شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 14.2 ثانیه زمان نیاز دارد؛ رقمی که با توجه به خروجی پیشرانه و به‌صورت کلی ماهیت روزمره این محصول قابل پیش‌بینی است. همچنین این خودرو در یک سیکل ترکیبی 8.5 لیتر سوخت به ازای هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند تا دست کم روی کاغذ وعده مقرون به صرفه بودن را برآورده کند. برای تعلیق هم در نواحی جلو و عقب به ترتیب سیستم مک فرسون و میله پیچشی استفاده شده است.

اگرچه با یک کراس اوور به‌شدت فشرده مواجه‌ایم، کماکان موتور X22 Pro توانی که باید را برای به حرکت در آوردن وزن 1.2 تنی آن ندارد. سیستم تعلیق هم در برخی از مواقع در دفع یا کاهش شدت تکان‌هایی که به کابین وارد می‌شود ناتوان است؛ این خصوصاً در ناحیه عقب به چشم می‌آید. در مجموع باید این‌طور نتیجه‌گیری کرد که نباید از این ماشین انتظار سواری نرم و روانی داشته باشید. البته این خشکی سواری، اتفاق جدیدی بین کراس اوورهای چینی بازار ایران نیست.

ام وی ام X22 پرو IE

لازم به ذکر است که مجموعه مدیران خودرو طرح فروش خودروهای مونتاژی جدیدش را به دو صورت نقد و اقساط برگزار می‌کند و متقاضیان ثبت نام می‌توانند به پایگاه اینترنتی این شرکت مراجعه نمایند.

مشخصات فنی این خودرو شامل یک پیشرانه 998 سی سی توربوشارژ به همراه جعبه دنده سی وی تی است و قدرت موتور به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. پیشرانه مذکور تحت مهندسی موسوم به AVL ساخته شده و سه سیلندری است و می‌تواند حداکثر قدرت 101 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر را تولید کند. جعبه دنده ام وی ام X22 پرو IE نسل جدید جعبه دنده‌های گروه چری است و دو قابلیت تیپ ترونیک و تعویض دنده مصنوعی تا 9 سرعته دارد.

ام وی ام X22 پرو IE

تفاوت این خودرو با تیپ اکسلنت خود در امکانات رفاهی آنهاست. از جمله امکانات و آپشن‌هایی که می‌توان برای کراس اوور جمع و جور مدیران خودرو ذکر کرد به شرح ذیل است:

تهویه الکتریکی دستی، دوربین و سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، سانروف، سامانه کنترل در سربالایی و سراشیبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد، تریم داخلی چرم و فرمان کمکی برقی.

.

امکانات و آپشن های MVM X22 Pro

کراس اوور چینی MVM X22 Pro

امروزه با تورم شدید حاکم بر بازار، مفهوم کلمه‌هایی مثل «مقرون به صرفه»، «اقتصادی» و… کمی مبهم شده است. خودرو MVM X22 Pro هم در اصل جزو کراس اوورهای مقرون به صرفه‌تر قرار می‌گیرد، اما در حال حاضر قیمت کارخانه نسخه دنده اتوماتیک آن به حدود 900 میلیون تومان می‌رسد. همه این‌ها گفته شد تا در نهایت به این نکته برسیم که اگر این کراس اوور مدیران خودرو را یک محصول اقتصادی در نظر بگیرید، سطح امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی آن باید رضایت‌بخش باشد.

در ادامه می‌توانید لیست آپشن های ماشین ایکس 22 پرو تیپ آی ای را مشاهده کنید:

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • توزیع الکترونیکی نیرو ترمز
  • ترمز کمکی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • کروز کنترل
  • کنترل حرکت در سربالایی
  • سنسور باد تایر
  • سنسور عقب
  • دوربین عقب
  • ایربگ راننده و سرنشین جلو
  • نمایشگر لمسی 9 اینچی مولتی‌مدیا
  • سیستم صوتی با 4 اسپیکر
  • ورود و استارت بدون کلید
  • تهویه دستی
  • صندلی عقب تاشو
  • گرمکن صندلی جلو
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • ایزوفیکس صندلی
  • آینه بغل تاشو برقی با گرمکن
  • سانروف
  • رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی

تفاوت x22 pro تیپ اکسلنت و ie 

همان‌طور که اشاره شد، مدیران خودرو در سال 1401 تیپ جدیدی با نام IE را جایگزین تیپ اکسلنت قبلی کرد و یکی از سوالات متداول درباره این کراس اوور به همین تفاوت های بین تیپ اکسلنت و ie بر می‌گردد. تیپ جدید IE در زمینه طراحی یا مشخصات فنی تفاوتی با تیپ قبلی ندارد و صرفاً امکانات بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است. گرمکن صندلی جلو، ورود و استارت بدون کلید و آینه‌های بغل تاشو برقی که پیش‌تر در لیست امکانات مشاهده کردید، امکانات اضافه شده به تیپ IE ایکس 22 پرو هستند.

 

مقایسه ام وی ام X22 معمولی و X22 پرو MT

مقایسه ام وی ام X22 معمولی و X22 پرو MT

به هر حال جاده‌های کشورمان پر شده از کراس اوورهای چینی که قیمت‌های مناسب و امکانات جذابی دارند. یکی از جذاب‌ترین خودروهایی که هم‌اکنون می‌توان از برند چری نام برد، ام وی ام X22 است که در خود چین و بسیاری از کشورهای همسایه با نام چری تیگو 3 یا چری تیگو 2 شناخته می‌شود.

کراس اوور مذکور از سال 2016 میلادی به بازارهای جهانی معرفی و سپس عرضه شد و به ایران آمد. چهره و ظاهر ایکس 22 معمولی نسبت به خودروهای داخلی به‌روزتر و مدرن‌تر بود و همین مورد باعث شد استقبال زیادی از آن شود. از طرف دیگر مدیران خودرو سعی کرد با حربه شرایط اقساطی، این ماشین را به مشتریان خود بفروشد و موفق هم شد.

مدیران خودرو تا به امروز مدل‌ها و فیس لیفت‌های مختلفی از MVM X22 عرضه کرده و همگی آنها در بازار کشورمان حضور دارند. از جمله مدل‌های مختلف این کراس اوور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه ام وی ام X22 معمولی و X22 پرو MT

  • ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت
  • ام وی ام X22 دنده ای
  • ام وی ام X22 پرو اتوماتیک
  • ام وی ام X22 پرو MT

ام وی ام X22 پرو دنده‌ای چه مشخصات فنی دارد؟

چینی‌ها فیس لیفت‌های جذابی راهی بازار می‌کنند و تغییرات محصولات آنها در این زمینه محدود به اضافه شدن چند آپشن ساده یا چراغ‌های جلو و عقب خودرو نمی‌شود. ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای به لحاظ نسل قبلی خود و از نظر فنی دچار دگرگونی‌های بسیاری شده است.

در حال حاضر این کراس اوور زیر کاپوت خود یک پیشرانه 1 لیتری توربوشارژ دارد که قادر است حداکثر 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس CVT دنده دستی به محور جلو منتقل می‌شود. این مشخصات در حالی است که مدل MT این کراس اوور تغییراتی در قسمت فنی پذیرفته است!

مقایسه ام وی ام X22 معمولی و X22 پرو MT

نسخه جدید دنده دستی ام وی ام X22 پرو مجهز به پیشرانه‌ای 1.5 لیتری تنفس طبیعی شده که می‌تواند نهایتاً 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته به محور جلو منتقل می‌شود و دیگر خبری از گیربکس ضریب متغیر یا سی وی تی نیست.

از نظر مشخصات فنی، این ام وی ام ایکس 22 ام تی است که پیروز میدان خواهد شد؛ چرا که مجهز به پیشرانه‌ای کم‌استهلاک است و حجم بیشتری نیز دارد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی ام وی ام X22 پرو دنده‌ای چیست؟

مقایسه ام وی ام X22 معمولی و X22 پرو MT

ام وی ام ایکس 22 معمولی در مقایسه با نسخه پرو، کم‌آپشن محسوب می‌شود. از جمله امکاناتی که نسخه پرو دارد می‌توان به گرم‌کن صندلی، آینه‌های جانبی تاشونده، سیستم فرمان برقی، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، سنسور نور، صفحه نمایش بزرگتر، نورپردازی زیر درها، تنظیم برقی جهت تهویه مطبوع و تصفیه هوای داخل کابین اشاره کرد.

از دیگر امکاناتی که این کراس اوور بدان مجهز است می‌توان به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم صوتی با نمایشگر 9 اینچی و قابلیت اندروید میرورلینک، تعداد 4 بلندگو داخل کابین و بلوتوث اشاره کرد. سیستم ترمز و پایداری نیز مجهز به ABS ، EBD و EBA هستند.

مقایسه ام وی ام X22 معمولی و X22 پرو MT

رینگ 16 اینچی آلومینیومی، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، کروز کنترل، سنسور باران، روکش چرمی صندلی‌ها دو رنگ، فرمان برقی دی‌کات، روکش چرمی فرمان، سانروف، گرم‌کن آینه‌های کناری از دیگر امکانات رفاهی ام وی ام ایکس 22 پرو به‌حساب می‌آیند. در ادامه، جدول تفاوت‌های ام وی ام ایکس 22 دنده‌ای با ام وی ام ایکس 22 پرو ام تی را خواهید دید:

تفاوت‌هاام وی ام X22 دنده‌ایام وی ام X22 پرو MT
حداکثر قدرت موتور105 اسب بخار116 اسب بخار
حداکثر گشتاور135 نیوتن‌متر143 نیوتن‌متر
گرم‌کن صندلیندارددارد
آینه‌های جانبی تاشوندهندارددارد
سیستم فرمانهیدرولیکبرقی
سنسور نورندارددارد
صفحه نمایش8 اینچی9 اینچی
نورپردازی زیر درهاندارددارد
تنظیم جهت تهویه مطبوعدستیبرقی
تصفیه هوای داخل کابینندارددارد

.

قیمت ایکس ۲۲ پرو مدیران خودرو

کراس اوور چینی MVM X22 Pro

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو تیپ IE اتوماتیک در مقطع کنونی با قیمت 870 میلیون تومان از درب کارخانه به مشتریان ارائه می‌شود. در این محدوده قیمتی، یکی از معدود رقبای صفرکیلومتر این خودرو را باید جک S3 کرمان موتور دانست که با کمی اختلاف رسماً 910 میلیون تومان قیمت خورده است. این کراس اوور مدیران خودرو برای کسانی که به دنبال یک کراس اوور در این محدوده قیمتی با امکانات قابل قبول، چهره جدیدتر و مصرف بهینه سوخت هستند می‌تواند گزینه‌ای راضی‌کننده باشد.

شرکت مدیران خودرو سرانجام نخستین سری از شاسی بلند ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای را به دست مشتریان رساند. در همین راستا فعالان بازار در آگهی‌های فروش خود، قیمت این خودرو را در بازار نیز تعیین کردند. در ادامه ضمن بررسی اختلاف قیمت MVM X22 Pro MT در بازار و کارخانه، با مشخصات فنی و امکانات آن نیز آشنا خواهیم شد.

 

تفاوت‌هاام وی ام X22 دنده‌ایام وی ام X22 پرو MT
حداکثر قدرت موتور105 اسب بخار116 اسب بخار
حداکثر گشتاور135 نیوتن‌متر143 نیوتن‌متر
گرم‌کن صندلیندارددارد
آینه‌های جانبی تاشوندهندارددارد
سیستم فرمانهیدرولیکبرقی
سنسور نورندارددارد
صفحه نمایش8 اینچی9 اینچی
نورپردازی زیر درهاندارددارد
تنظیم جهت تهویه مطبوعدستیبرقی
تصفیه هوای داخل کابینندارددارد

تعیین قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای در بازار

قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو

طبق آگهی‌هایی که برای فروش ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای در فضای مجازی منتشر شده، این شاسی بلند در بازار ایران حدود 800 میلیون تومان قیمت دارد. گفتنی است قیمت کارخانه این خودرو 706 میلیون و 700 هزار تومان بوده که نشان می‌دهد بین قیمت بازار و کارخانه این خودرو اختلاف 93 میلیون و 300 هزار تومانی وجود دارد. چنین اختلاف قیمتی حاکی از آن است که مالکان این خودرو بر خلاف گذشته برای آن قیمت‌های نجومی را تعیین نکردند.