مقایسه رانا پلاس با 206 صندوقدار

مقایسه رانا پلاس با 206 صندوقدار ؛ تفاوت در چیست؟

دو مورد از بهترین خودروهای ایران خودرو رانا پلاس و 206 صندوقدار هستند. در این مطلب به مقایسه رانا پلاس با 206 صندوقدار می‌پردازیم.

یکی از پرطرفدارترین کلاس خودروهای اقتصادی خصوصا در بازار ایران سدان است، چرا که هم ویژگی مهم قیمت مناسب را با خود به همراه دارند و هم دسترسی آسانی برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورند.

مقایسه رانا پلاس با 206 صندوقدار

در اوایل سال 1385 بود که ایران خودرو تصمیم به تولید پژو 206 اس دی گرفت. در واقع زمانی که هاچ بک جمع و جور و پرطرفدار 206 وارد بازار شد، نظر علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرد و پس از آن بود که تقاضا برای سدان جمع و جوری با طرح و نقش این خودرو افزایش یافت.

رانا پلاس

در نتیجه این اتفاقات خوشایند برای گروه خودروسازی ایران خودرو، شرکای این کمپانی تصمیم گرفتند با همکاری پژو هاچ بک قبلی را تبدیل به یک سدان اقتصادی کنند. پس از 4 سال این خودروساز ملی تصمیم گرفت تا خودروی جمع و جور دیگری به نام رانا را به سبد محصولات خود اضافه کند. تنها تفاوت رانا با پژو 206 اس دی در این بود که رانا با قیمت مناسب‌تری در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت.

بعد از گذشت یک دهه رانا پلاس در سال 1399 راهی بازار شد. شرکت ایران خودرو تغییرات زیادی روی رانا پیاده کرد و نام خودرویی که از دل این تغییر و تحولات بیرون آمده بود را رانا پلاس گذاشت. اکنون نمی‌توان گفت که رانا پلاس خودرویی مقرون‌به‌صرفه‌تر از پژو 206 صندوقدار است، چرا که قیمت هر دو خودرو تقریبا شما را با چالش مواجه خواهند کرد. در ادامه مطلب به مقایسه رانا پلاس با 206 صندوقدار می پردازیم.

مقایسه رانا پلاس با 206 صندوقدار از لحاظ طراحی ظاهری

در خصوص ظاهر این دو خودرو نمی‌توان نظر قطعی داد، چرا که همه چیز به سلیقه و نگاه مشتری بستگی دارد. رانای معمولی که در سال 1389 تولید شد در واقع فیس لیفتی از پژو 206 صندوقدار محسوب می‌شود. هر دوی این خودروها بر روی پلتفرم ایکس 12 سوار شده‌اند و شباهت‌های بسیاری بین آنها دیده می‌شود. مثلا ستون‌ها، سقف و طراحی درب‌ها در هر دو سدان یکی است.

206 صندوقدار

رانا پلاس با تغییراتی در چراغ‌ها، آیینه‌ها و سپرها راهی بازار شده است. گفتنی است که طراحی و ظاهر پژو 206 صندوقدار به قدری محبوب و ماندگار است که پس از گذشت تقریبا دو دهه از ساخت آن همچنان پرطرفدار محسوب می‌شود. البته عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست معتقدند که صندوق عقب این خودرو چندان مورد پسند نیست و انتقادات فراوانی به آن شده است.

اگر بخواهیم ابعاد این دو خودرو را مقایسه کنیم باید بگوییم که رانا پلاس 10 سانتی‌متر بیشتر از رقیب خود طول دارد. این مقدار طول بیشتر به خاطر طراحی جدید سپر جلو و کشیده‌تر شدن دماغه آن است. از طرفی رانا پلاس در عرض هم 3 سانتی‌متر بزرگتر است و این فزونی عرض مربوط به طراحی جدید آینه‌های جانبی می‌شود. به لحاظ ارتفاع تفاوتی میان آنها دیده نمی‌شود. یکی از برتری‌های 206 اس دی در مقایسه با رانا پلاس، فضای صندوق عقب است. رانا پلاس 400 لیتر حجم و پژو 206 صندوقدار 450 لیتر ظرفیت دارد.

مقایسه 206 صندوقدار با رانا پلاس از لحاظ مشخصات فنی

ایران خودرو پس از آن که خانواده پژوها را با پیشرانه TU5 روانه بازار کرد، تصمیم گرفت رانا را با همین پیشرانه تولید کند. در حال حاضر نیز یکی از پیشرانه‌های محبوب و پرطرفدار ایران خودرو تی یو فایو است و می‌توان در اکثر خودروهای تولیدی این شرکت رد و اثری از آن یافت.

رانا پلاس

این پیشرانه می‌تواند حداکثر قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت این پیشرانه توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. بنابراین همان‌طور که گفتیم تفاوتی میان این دو محصول تا اینجای کار دیده نمی‌شود، اما در رانا پلاس ماجرا کمی متفاوت است.

ایران خودرو برای مدل پلاس این خودرو از پیشرانه TU5+ خود بهره گرفته است. از طرف دیگر گیربکس این خودرو نیمه اتوماتیک (AMT) است. البته این مشخصات برای رانا پلاس سقف شیشه‌ای است و باید عملکرد رانا پلاس سقف فلزی را همچون پژو 206 اس دی دانست.

گفتنی است که رانا پلاس حدود 50 کیلوگرم نسبت به 206 صندوقدار اضافه وزن دارد و همین باعث می‌شود تا شتاب این خودرو به همتای خود نرسد؛ البته این اختلاف چندان بزرگ نیست. اختلاف مصرف سوخت این دو خودرو نیز آن‌طور که خود ایران خودرو اعلام کرده تنها 0.3 درصد است و ناچیز محسوب می‌شود.

206 صندوقدار

شاسی رانا پلاس و پژو 206 اس دی مشترک است. پیش‌تر در محور عقب 206 شاهد سیستم ترمز دیسکی بودیم که البته هم‌اکنون فناوری سیستم ترمز خودروها در یک درجه قرار دارند و دیگر اشتراکات این دو سدان شامل مکانیزم تعلیق مک فرسون در جلو و میل پیچشی در عقب، سیستم‌های کنترل پایداری مانند سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز می‌شود.

هم رانا پلاس و هم 206 صندوقدار مجهز به ایربگ یا 2 عدد کیسه هوا هستند و تنها نکته ایمنی متفاوت این دو خودرو را می‌توان در 50 کیلوگرم اضافه وزن رانا دانست. در پایان این بخش باید از شباهت‌های بسیار این دو خودرو صحبت کنیم، چرا که به لحاظ مشخصات فنی و ایمنی نیز تفاوت فاحشی دیده نمی‌شود.

مقایسه رانا پلاس با 206 صندوقدار از لحاظ امکانات رفاهی

پیش از آن که رانا پلاس وارد میدان شود، رانای معمولی چیز زیادی برای عرضه کردن نداشت و چون محصولی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌تر از پژو 206 محسوب می‌شد، امکانات و آپشن‌هایی نظیر سیستم تهویه مطبوع دیجیتال اتوماتیک، کلیدهای تنظیم سیستم صوتی از پشت فرمان و پشت سری‌های تنظیم شونده ردیف دوم صندلی‌ها را نداشت.

206 صندوقدار

هم اکنون رانا پلاس که دیگر خودرویی اقتصادی محسوب نمی‌شود دارای امکانات گسترده‌تری در مقایسه با برادر کوچکتر خود است و آپشن‌هایی نظیر دی لایت، کروز کنترل، چراغ‌های راهنمای روی آینه و کلیدهای کنترل سیستم صوتی دارد. از طرفی تمام آنچه روی 206 صندوقدار بوده هم اکنون در رانا پلاس وجود دارد. اولین و آخرین نقطه ضعف رانا پلاس در برابر رقیب خود، عدم برخورداری از تهویه مطبوع اتوماتیک است.

مقایسه 206 صندوقدار با رانا پلاس از لحاظ هزینه‌های نگهداری

همان‌طور که در بخش مشخصات فنی مشاهده کردید، اکثر مشخصات فنی آنها جز چند مورد جزئی شبیه به یکدیگر است. بنابراین در زمینه هزینه‌های نگهداری نیز شباهت‌ها بسیار است. البته به تازگی برخی از قطعات تزئینی رانا پلاس در بدنه آن بازطراحی شده و چون فناوری به کار رفته در آن بالارده و توسعه آن محدود است، قیمت بیشتری خواهند داشت.

قیمت‌ها در این زمینه به قدری بالاست که باید برای خرید یک چراغ رانا پلاس حدودا 2 تا 3 برابر پژو 206 صندوقدار هزینه کنید. همین موضوع را می‌توان در برخی از قطعات دیگر مثل سپرها و آینه‌های جانبی دید. بنابراین اگر خدایی ناکرده با رانا پلاس تصادف کنید، باید برای آن هزینه‌های بیشتری انجام دهید.

رانا پلاس

سخن پایانی

در طول این مقاله دیدیم که ایران خودرو دست به تولید دو محصولی زده که از لحاظ مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی در یک سطح قرار دارند. نمی‌توان حتی در متریال به کار رفته یا برخی از مولفه‌های ظاهری بین هر دو خودرو تفاوتی نشان داد. پس خرید هر یک از دو خودرو بستگی کاملی به سلیقه افراد دارد.

در خصوص تفاوت‌ها باید خاطرنشان کنیم که رانا پلاس امکانات بهتری را در اختیار مشتری قرار می‌دهد، اما نقطه ضعف آن طراحی نازیبایی است که در مقایسه با 206 اس دی دارد. بازار پژو 206 همچنان پس از سال‌ها پر رونق است و به نظر می‌رسد هر خودرویی را بتواند شکست دهد.

در کل تعصبات را کنار بگذاریم و به مزایای کلی پژو 206 صندوقدار بپردازیم. این سدان جذاب هم نما و طراحی زیباتری نسبت به رانا پلاس دارد و هم هزینه‌های نگهداری آن کمتر خواهد بود و بازار خرید و فروش روان‌تری خواهد داشت. از طرفی در مبحث ایمنی رانا پلاس عملکرد بهتری دارد. در کل پیشنهاد ما به عنوان یک سدان جذاب و جمع و جور پژو 206 صندوقدار خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*