تکنولوژی مهم

5 تکنولوژی مهم که توسط اوکراینی‌ها خلق شدند؛ از هلیکوپتر تا ترانزیستور

اوکراین همیشه با خلاقیت و نوآوری همراه بوده و در این مقاله قصد داریم چند تکنولوژی مهم که توسط مردمان این کشور ایجاد شده‌اند را معرفی کنیم.

با تهاجم روسیه به خاک اوکراین، توجه مردم دنیا به اوکراینی‌ها جلب شده است. این کشور همواره در توسعه تکنولوژی‌ها فعال بوده و گرچه این کشور در طول تاریخ با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اما در خود دانشمندان، مخترعان و مهندسانی داشته که توانستند سازنده بسیاری از محصولاتی که امروزه ما آن‌ها را دوست داریم باشند.

شاید کمتر کسی از نوآوری اوکراینی‌ها و کمکشان به پیشرفت تکنولوژی اطلاع داشته باشد. در همین راستا ما نیز قصد داریم از چند تکنولوژی مهم که توسط اوکراین ساخته شده‌اند را به شما عزیزان معرفی کنیم.

هارد درایو با ظرفیت بالا

تکنولوژی مهم

Lubomyr Romankiw در شهر Zhovkva متولد شد که در غرب اوکراین قرار دارد. او برای تحصیلاتش به آلبرتای کانادا رفته و مدرک Ph.D خود را از موسسه تکنولوژی ماساچوست دریافت کرد. سپس از همان‌جا به شرکت IBM رفته و 65 پتنت را ثبت کرد. بسیاری از این پتنت‌ها پایه و مبنای کامپیوترهای مدرن امروزی را ساختند.

از میان این پتنت‌ها، Romankiw یکی از آن‌ها را با همکاری David Thompson در سال 1979 ثبت کرد. این پتنت مربوط به سر مغناطیسی بوده که سبب می‌شد ظرفیت ذخیره‌سازی هارد درایوها افزایش پیدا کند و در عین حال سرعت خواندن و نوشتن بیشتر شود. از سوی دیگر IBM هارد درایوهایش را با تکنولوژی Romankiw تولید کرد و آن‌ها را به استیو وزنیاک تحویل داد. استیو وزنیاک و استیو جابز در آن زمان به دنبال تولید اولین کامیپوتر شخصی اپل بودند.

ترانزیستورها

تکنولوژی مهم

ترانزیستورها یکی از ارکان اساسی کامپیوترها و پردازش‌های مدرن امروزی به شمار می‌آیند. کمپانی‌ها در حال کوچک‌تر کردن ترانزیستورها هستند تا بتوانند قدرت پردازشی را در هر نسل از پردازنده‌هایشان افزایش بدهند. این پردازنده‌ها همه جا کارآمد هستند و از کامپیوترهای شخصی گرفته تا تلفن‌های هوشمند و وسایل خانگی را نیز شامل می‌شوند.

حق اختراع ترانزیستور به گروهی سه نفره از مهندسان آمریکایی رسیده اما در اصل این Julius Lilienfeld بود که اولین پتنت مربوط به ترانزیستورها را ثبت کرد. او در شهر Lviv اوکراین به دنیا آمده بود و تحصیلاتش را تحت نظر Max Planck فیزیکدان گذرانده بود. با این وجود در طول زیستش هیچ‌گاه تبدیل به فرد معروفی نشد و در مجموع شواهد کمی مبنی بر مهندسی فیزیکی ترانزیستورها توسط او وجود دارد. او به نوعی این کار را به آیندگان سپرده بود و تنها به ایجاد جرقه اولیه بسنده کرد.

موتورهای Piezo

تکنولوژی مهم

Viacheslav Lavrinenko فارغ‌التحصیل موسسه پلی تکنیک کیف اولین موتور Piezo تجربی خود را در سال 1964 ساخت. این موتورها می‌توانستند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند، آن هم با بازدهی 90 درصدی. این تکنولوژی مهم و پایه‌ای را امروزه در بسیاری از وسایل می‌بینیم. برای نمونه سیستم‌های فوکوس دوربین، قطعات موبایل، شتاب دهنده‌های اشیا و دیسک درایوهای کامپیوتر از این فناوری بهره می‌برند. به طور کلی هر جایی که فعالیت مکانیکی چرخشی لازم است، این موتورهای Piezo هستند که به کمک شما می‌آیند.

جوشکاری آرک

تکنولوژی مهم

در سال 1803، Vasily Petrov از خارکیف اوکراین امکان استفاده از آرک‌های الکتریکی را برای ایجاد روشنایی و همچنین جوش دادن وسایل به یکدیگر را کشف کرد. حدود صد سال بعد Nikolai Benardos از شهر Mostove اوکراین به این ادعا جامه عمل پوشاند و چیزی را ثبت کرد که امروزه برای کار با فولاد ضروری و حیاتی است.

سایر اوکراینی‌ها نیز در این زمینه به تحقیق و توسعه پرداختند و برای مثال Boris Paton استفاده از جوش الکتریکی را برای بافت‌های ارگانیک نرم توسعه داد. Cosmonauts Valeri Kubasov و Georgi Shonin نیز جوش آرک را به فضا بردند تا بتوانند تکنیک‌های مختلفی را روی آن امتحان کنند.

هلی‌کوپترها

تکنولوژی مهم

اوکراین سابقه درخشانی در صنعت هوایی دارد و بزرگترین هواپیمای دنیا تنها دلیل برای این ادعا نیست. هلی‌کوپتر Sikorsky R-4 که توسط Igor Sikorsky، پیشگام صنعت هوایی اوکراینی ساخته شد اولین هلی‌کوپتر با تولید انبوه در جهان شناخته می‌شود. از این هلی‌کوپتر توسط نیروی هوایی، نیروی دریایی و گشت ساحلی آمریکا استفاده شد و همچنین انگلستان برای نیروی هوایی و دریایی خود نیز از اوکراین هلی‌کوپتر خریداری کرد.

مفهوم هلی‌کوپتر از زمان داوینچی ایجاد شده بود و در طول تاریخ بشر چند بار این وسیله نقلیه به مرحله تست پرواز رسیده بود. این تکنولوژی مهم توانست پروژه هواپیماهای بدون بال را توسعه و تکمیل کند و بعدها پایه و اساس هلی‌کوپترهای مدرن امروزی را بسازد. اولین سازه هوایی Sikorsky همان VS-300 بود که پس از انجام تست‌ها و بررسی‌های لازم، به R-4 تغییر نام داده و به تولید انبوه رسید. Sikorsky ساخت اولین هواپیمای با مسافر، یعنی Ilya Muromets را نیز در کارنامه خود دارد.