مزایا و معایب جک S5

مزایا و معایب جک S5 ؛ شاسی بلند چینی محبوب بازار ایران

در این مطلب به بررسی مزایا و معایب جک S5 می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف این کراس اوور چینی محبوب در بازار ایران را مرور می‌کنیم.

جک S5 یکی از پرفروش‌ترین کراس اوورهای بازار ایران است که در دو نسخه دنده دستی و دنده اتوماتیک پا به خیابان‌های ایران می‌گذارد. از این رو، متقاضیان این خودرو قطعا به دنبال آگاهی بیشتر از نقاط قوت و نقاط ضعف آن هستند. در صورتی که شما نیز قصد خرید این اتومبیل را دارید،‌ در ادامه با ما همراه باشید تا از مزایا و معایب این محصول کرمان موتور آگاه شوید.

با مزایا و معایب جک S5 آشنا شوید

جک s5

توان فنی نسبتا مطلوب

شرکت چینی جک این کراس اوور را به یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ مجهز کرده است که توانی برابر با ۱۷۴ اسب بخار را به همراه گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه بر عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه گذاشته شده است. با توجه به این مشخصات می‌توان گفت که با یک اتومبیل چابک مواجه هستیم.

جک S5 اتوماتیک در حدود ۱۱.۷ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد،‌ اما صفر تا صد نسخه ۲ لیتری دنده‌ای یک ثانیه زودتر رقم می‌خورد. این خودرو می‌تواند نهایتا تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و مجموعا می‌توان گفت یکی از نقاط قوت جک S5 همین عملکرد فنی سرحال و پرنشاط بخش فنی است که باعث شده اکثر خریداران این خودرو از عملکرد آن رضایت داشته باشند.

امکانات رفاهی قابل قبول نسخه اتوماتیک

جک S5 با وجود قیمت نه چندان بالا به امکانات قابل قبولی مجهز شده است که این موضوع نیز یکی دیگر از نقاط قوت کراس اوور جک S5 محسوب می‌شود. برای نمونه‌ای از امکانات در نظر گرفته شده برای این کراس اوور چینی می‌توان به استارت دکمه‌ای،‌ سیستم کنترل پایداری،‌ پشت سری فعال،‌ روکش صندلی چرمی،‌ ترمز پارک برقی،‌ تهویه مطبوع دو کاناله،‌ پورت ۱۲ ولت صندوق عقب، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، چهار کیسه هوا،‌ سنسور فشار باد تایر، سامانه کنترل سرعت در سرپایینی،‌ سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی،‌ نمایشگر داشبورد، کرنرلایت، فرمان برقی حساس به سرعت، ورود بدون کلید،‌ ۶ عدد اسپیکر، سنسور باران، تنظیم برقی ارتفاع نور، گرم‌کن صندلی و صندلی ۶ حالته برقی  اشاره کرد.

بازار خرید و فروش داغ نسخه‌های کارکرده

جک S5 پس از ورود به بازار کشور به دلایل مختلفی از جمله ظاهر زیبا، قیمت اقتصادی، خدمات پس از فروش گسترده و همچنین عملکرد فنی مناسب، با استقبال گرمی از سوی مردم مواجه شد و توانست جایگاه خوبی را برای خود در بازار پیدا کند. هم‌اکنون نیز بازار خرید و فروش این خودرو همچنان داغ است و مالکان می‌توانند در صورت دلخواه در سریع‌ترین زمان ممکن اتومبیل خود را با قیمت مناسب بفروشند. این موضوع نیز یکی دیگر از نقاط قوت این کراس اوور چینی محسوب می‌شود.

با معایب جک اس ۵ آشنا شوید

جک s5

حساسیت بیشتر موتور توربوشارژ

پیشرانه‌های توربوشارژ در مقایسه با انواع تنفس طبیعی حساس‌تر هستند و هزینه نگهداری بالاتری نیز دارند. این موضوع در خصوص پیشرانه جک اس ۵ نیز صدق می‌کند و باید برای جلوگیری از خرابی زودتر از موعد آن از بنزین و روغن با کیفیت استفاده کرد. به طور کلی پیشرانه‌های توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین حساس‌تر هستند و دردسرهای بیشتری از لحاظ کیفیت روغن و همچنین نشت روغن از سیستم توربو و… برای مالک به وجود می‌آورند.

بنابراین می‌توان گفت که این موضوع یکی از معایب جک اس ۵ است. اگرچه هم‌اکنون اکثر خودروسازان جهان در حال استفاده از این نوع پیشرانه‌ها روی محصولات خود هستند،‌ اما به دلیل کیفیت پایین بنزین و روغن‌های موجود در بازار ایران می‌توان گفت هنوز شرایط مناسب برای نگهداری آسان از خودروهای توربوشارژ در کشور ما فراهم نشده است.

هزینه نگهداری بالا

جک اس ۵ به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ و همچنین گیربکس دو کلاچه، انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به رانندگی‌های پرشتاب به نظر می‌رسد. این در صورتی است که اکثر رقبای این کراس اوور به پیشرانه کم حجم‌تر یا تنفس طبیعی مجهز شده‌اند.

این ترکیب فنی با وجود تمام مزایایی که دارد، می‌تواند پس از گذشت مدتی مالک خودرو را ناچار به پرداخت هزینه‌های زیادی کند؛ چرا که استهلاک گیربکس‌های دو کلاچه نسبت به سایر مدل‌های گیربکس‌های اتوماتیک به ویژه در جاده‌های کوهستانی و ترافیک‌ها بالاتر است و در طولانی‌مدت در صورت نگهداری نامناسب هزینه نگهداری بیشتر و عمر کوتاه‌تری نسبت به نمونه‌های AT خواهند داشت.

علاوه بر این همانگونه که در بالا اشاره کردیم، هزینه نگهداری از موتورهای توربوشارژ بالا است و استهلاک آن‌ها نیز در مقایسه با انواع تنفس طبیعی بیشتر است که این مسائل در کنار هم می‌توانند در طولانی‌مدت منجر به افزایش چشم‌گیر هزینه‌های سرویس، نگهداری و تعمیران جک اس ۵ شوند.

عدم تعبیه دی لایت و کروز کنترل

جک s5

با وجود این که یکی از نقاط قوت جک S5 بهره‌مندی از امکانات متنوع است،‌ اما آپشن‌های مهمی نظیر دی‌لایت و کروز کنترل برای این خودرو در نظر گرفته نشده است که این موضوع یکی از معایب این کراس اوور چینی محسوب می‌شود؛ زیرا امروزه اکثر اتومبیل‌های بازار از این دو آپشن بهره‌مند هستند، اما اس ۵ بویی از آن‌ها نبرده که این موضوع انتقاد بسیاری از مشتریان را به همراه داشته است.

در انتها باید عنوان کنیم که اگرچه مصرف سوخت بالا و همچنین تک دیفرانسیل بودن جک اس ۵ می‌توانند جزو معایب این خودرو باشند،‌ اما باید به این نکته نیز توجه کرده که اکثر رقبای این کراس اوور به این مشکلات دچار هستند و تنها محصول کرمان موتور از این مشکلات رنج نمی‌برد.

اکنون و در شرایطی که با نقاط قوت و ضعف جک S5 آشنا شدید می‌توانید بسنجید که آیا این کراس اوور چینی ارزش خرید دارد یا خیر.