نسل سوم آيفون SE

مقایسه نسل سوم آيفون SE با آیفون 13 مینی و آیفون 11

اپل شب گذشته از نسل سوم آيفون SE به عنوان ارزان‌ترین گوشی 5G خود رونمایی کرد. در ادامه می‌خواهیم به مقایسه آيفون SE 2022 با آيفون 13 مینی و آيفون 11 بپردازیم.

اپل در مراسمی از نسل سوم آيفون SE به عنوان جانشین iPhone SE 2020 پرده‌برداری کرد. این گوشی 5G اگرچه از نظر مشخصات فنی پایین‌تر از سری آيفون 13 است؛ اما از برخی ویژگی‌های سری پرچمدار اپل بهره می‌برد. با گجت نیوز همراه باشید تا به مقایسه آيفون SE 2022 با آیفون 13 مینی و آيفون 11 بپردازیم.

نسل سوم آيفون SE در برابر iPhone 13 mini و iPhone 11

طراحی

نسل سوم آيفون SE / آیفون 13 مینی

  • آيفون SE (نسل سوم): ۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر، ۱۴۴ گرم
  • آیفون 13 مینی: ۱۳۱.۵ در ۶۴.۲ در ۷.۶۵ میلی‌متر، ۱۴۱ گرم
  • آیفون 11: ۱۵۰.۹ در ۷۵.۷ در ۸.۳ میلی‌متر، ۱۹۴ گرم

اپل در ساخت بدنه آیفون اس ای 2022 از شیشه و فلز استفاده کرده است. در بدنه پشتی گوشی تنها یک دوربین دیده می‌شود و در بدنه جلویی نیز نمایشگر با حاشیه‌های زیاد در بالا و پایین قرار دارد. کوپرتینویی‌ها در حاشیه پایینی نمایشگر نیز دکمه هوم را به همراه حسگر اثر انگشت جا داده‌اند.

نسل جدید آيفون SE توانسته گواهی IP67 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار به دست آورد و در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز روانه بازار خواهد شد. فریم آيفون اس ای جدید همانند آیفون 11 خمیده است؛ اما شیشه استفاده شده در بدنه این گوشی مثل سری آيفون 13 مقاومت بالایی دارد.

نسل سوم آيفون SE / آیفون 11

آیفون 11

آيفون 13 مینی کوچکتر از نسل سوم آيفون SE است؛ اما به لطف حاشیه‌های کمتر، نمایشگر بزرگتری را در خود جا داده است. این گوشی همچنین توانسته گواهی IP68 را به دست آورد که نسبت به آيفون اس ای یک رده بالاتر است.

از طرفی آیفون 11 بزرگتر از آيفون SE مدل 2022 است. این گوشی برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار گواهی IP67 را به دست آورده و شیشه استفاده شده در بدنه جلویی و پشتی آن نیز در حد آيفون 13 مینی و آيفون SE جدید مقاوم نیست.

آيفون 13 مینی و آيفون 11 هر دو به فیس آیدی مجهز شده‌اند که سبب می‌شود کاربر از حداکثر اندازه نمایشگر (به استثنای ناچ) بهره گیرد. هرچند که آيفون 13 مینی ناچ کوچکتری دارد و ترکیب دوربین آن نیز اندکی متفاوت است. دیگر تفاوت مربوط به تعداد دوربین است. آيفون 13 مینی و آيفون 11 از دو دوربین بهره می‌برند؛ اما آيفون SE 3 تنها یک دوربین دارد.

نسل سوم آيفون SE / آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی

همچنین اپل آيفون 11 را در رنگ‌های زرد، سبز، مشکی، سفید، قرمز و بنفش روانه بازار کرده و آيفون 13 مینی در رنگ‌های صورتی، آبی، مشکی، سفید، قرمز و سبز (جدید) در اختیار کاربران قرار گرفته است.

صفحه نمایش

  • آيفون SE (نسل سوم): ۴.۷ اینچ، LCD، رزولوشن ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل، تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ
  • آيفون 13 مینی: ۵.۴ اینچ، اولد، رزولوشن ۱۷۹۲ در ۸۲۸ پیکسل، تراکم ۴۷۶ پیکسل در اینچ
  • آيفون 11: ۶.۱ اینچ، LCD، رزولوشن ۱۷۹۲ در ۸۲۸ پیکسل، تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ

نسل سوم آيفون SE اپل از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی Liquid Retina HD بهره می‌برد که یعنی به همان فناوری استفاده شده در آیفون 11 مجهز شده است و نسبت به نمایشگر سوپر رتینا XDR آيفون 13 مینی در جایگاه پایین‌تری قرار دارد. از طرفی آیفون اس ای 2022 کوچکترین نمایشگر را در این مقایسه دارد؛ زیرا آيفون 13 مینی دارای یک نمایشگر ۵.۴ اینچی است و آیفون 11 نیز با یک نمایشگر ۶.۱ اینچی همراه شده است.

نسل سوم آيفون SE

نسل سوم آيفون SE

از نظر رزولوشن، آيفون SE نسل سوم با ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. آيفون 11 نیز دارای رزولوشن ۱۷۹۲ در ۸۲۸ پیکسل است که یعنی همان تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ را ارائه می‌کند. در این میان iPhone 13 mini دارای رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و می‌تواند با تراکم ۴۷۶ پیکسل در اینچ تصاویر را واضح‌تر نشان دهد.

همچنین iPhone 13 mini حداکثر روشنایی بیشتری دارد و به یک نمایشگر اولد مجهز شده است ؛ اما دو مدل دیگر از پنل LCD بهره می‌برد. از ویژگی‌های مشترک بین نمایشگر این سه گوشی هم می‌توان به فناوری True Tone اپل، Haptic Touch و گستره رنگی P3 اشاره کرد.

سخت افزار

  • آيفون SE (نسل سوم): تراشه A15 Bionic، حافظه داخلی ۶۴ / ۱۲۸ / ۲۵۶ گیگابایتی، پشتیبانی از 5G
  • آيفون 13 مینی: راشه A15 Bionic، حافظه داخلی ۱۲۸ / ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایتی، پشتیبانی از 5G
  • آيفون 11: تراشه A13 Bionic، حافظه ۶۴ / ۱۲۸ گیگابایتی، پشتیبانی از 4G

نسل سوم آيفون SE از همان تراشه قدرتمند آيفون 13 مینی یعنی A15 Bionic بهره می‌برد. در واقع آیفون اس ای جدید نه تنها از نظر قدرت پردازشی نسبت به اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قوی‌تر است، بلکه از شبکه 5G نیز پشتیبانی می‌کند. مجهز شدن آيفون 11 به تراشه A13 و پشتیبانی از شبکه 4G آن را پایین‌تر از دو گوشی دیگر قرار می‌دهد.

نسل سوم آيفون SE / آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی

اپل نسل سوم آيفون SE را در سه نسخه مختلف با حافظه‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی روانه بازار خواهد کرد. این در حالی است که آيفون 11 در دو نسخه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی در دسترس کاربران قرار گرفته و آيفون 13 مینی نیز دارای سه نسخه با حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ است.

نسل سوم آيفون SE / آیفون 11

آیفون 11

اپل ادعا می‌کند که باتری آيفون SE 2022 می‌تواند با یک بار شارژ از پس ۱۵ ساعت استفاده متوسط برآيد. این میزان برای آيفون 11 و آيفون 13 مینی ۱۷ ساعت عنوان شده بود. هر سه دستگاه از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند؛ اما تنها آيفون 13 مینی با مگ‌ سیف سازگار است.

دوربین

  • آيفون SE (نسل سوم): دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسل، دوربین جلو ۷ مگاپیکسل
  • آیفون 13 مینی: دوربین عقب دوگانه (۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل)، دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل
  • آيفون 11: دوربین عقب دوگانه (۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل)، دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل

اپل در بدنه پشتی آيفون اس ای جدید از تنها یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال استفاده کرده؛ اما در بخش نرم‌افزاری آن را به برخی از ویژگی‌های آيفون 13 مثل Deep Fusion، حالت پرتره، Portrait Lightning، Photographic Styles و اسمارت HDR 4 مجهز کرده است.

نسل سوم آيفون SE

نسل سوم آيفون SE

در بدنه پشتی آيفون 11، یک دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/.4 دیده می‌شود. آیفون 11 از حالت شب پشتیبانی می‌کند (آيفون SE فاقد این قابلیت است)، ولی نمی‌تواند Photographic Styles را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

نسل سوم آيفون SE / آیفون 11

آیفون 11

آيفون 13 مینی هم دو دوربین در بدنه پشتی خود دارد؛ اما این دوربین‌ها با آنچه در آيفون 11 دیده‌ایم، اندکی فرق دارند. اپل یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عریض با دیافراگم f/1.6 و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.4 را برای این گوشی در نظر گرفته است. آيفون 13 مینی می‌تواند علاوه بر قابلیت‌های دو گوشی دیگر، مواردی همچون سنسور شیفت و اسمارت HDR 4 را هم ارائه کند.

نسل سوم آيفون SE / آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی

آيفون SE نسل سوم به یک دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی مجهز شده است؛ اما آيفون 11 و آيفون 13 مینی دارای دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی هستند. البته دوربین سلفی آيفون اس ای جدید بر خلاف آيفون 11 از Photographic Styles پشتیبانی می‌کند. در این میان بهترین گزینه دوربین سلفی آيفون 13 مینی است که می‌تواند قابلیت‌های دیگری همچون حالت سینمایی را در اختیار کاربران قرار دهد.

نتیجه‌گیری

نسل سوم آيفون SE نسبت به آيفون 13 مینی و آيفون 11 ارزان‌تر است. البته با خرید آيفون 13 مینی شما می‌توانید از یک نمایشگر بزرگتر در بدنه‌ای کوچکتر در کنار یک پنل اولد به جای LCD و سیستم فیس آيدی به جای تاچ آيدی بهره ببرید. از قابلیت‌های متنوع دوربین هم نباید غافل شد.

آيفون اس ای جدیداز نظر قدرت پردازشی نسبت به آيفون 11 برتری کاملا محسوسی دارد و از برخی قابلیت‌های دوربین آيفون 13 مینی و همچنین شبکه 5G پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از 5G می‌تواند آيفون SE را به گزینه آينده نگرانه‌تری تبدیل کند.

نسل سوم آيفون SE

نسل سوم آيفون SE

انتخاب بین این سه گوشی تا حدی به بودجه شما و البته ویژگی‌هایی که برایتان در اولویت است، بستگی دارد. اگر می‌خواهید با پرداخت کمترین هزینه یک آيفون 5G داشته باشید،‌ به سراغ نسل سوم آيفون SE بروید. اگر می‌خواهید یک گوشی با نمایشگر باکیفیت و قدرت پردازشی بالا را خریداری کنید، آيفون 13 مینی گزینه جذاب‌تری است.

اگر هم اولویت اول شما اندازه بزرگ نمایشگر است و می‌توانید از قدرت پردازشی بالا و ویژگی‌های اضافی دوربین صرف نظر کنید، آيفون 11 می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

انتخاب شما بین نسل سوم آيفون SE، آيفون 13 مینی و آيفون 11 کدام است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*