فراری 296 GTB

بررسی فراری 296 GTB؛ اسب سرکش هیبریدی

فراری 296 GTB تعریف جدیدی از سوپر اسپرت‌ها را ارائه می‌دهد و شاید لقب زیباترین طراحی ایتالیایی، در چند سال اخیر را داشته باشد.

سوپر اسپرت فراری 296 GTB جدیدترین محصول موتور وسط خط تولید ایتالیایی‌ها محسوب می‌شود که با قیمت پایه 241 هزار پوند به بازار خواهد آمد. سری GTB به طور حتم همیشه بالاتر از سری F و دیگر سوپر اسپرت‌های فراری قرار داشته است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که 296 GTB به مراتب بهتر از فراری 458 ایتالیا یا F430 ظاهر خواهد شد. اما بدترین قسمت این خودرو در همان لحظه اول رونمایی مانند یک پتک بزرگ بر سر طرفداران فرود آمد. خبر بد این است که نشانه‌ای از V8 یا V12 در این خودرو دیده نمی‌شود.

فهرست مطالب:

معرفی سوپر اسپرت جدید فراری 296 GTB

فراری 296 GTB

مشخصات فنی و نگاه کلی

  • قیمت 241550 پوند
  • پیشرانه 6 سیلندر خطی تویین توربو شارژ بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی
  • گیربکس 8 سرعته دو کلاچه
  • سوپر اسپرت موتور وسط و دیفرانسیل عقب
  • 819 اسب بخار قدرت ترکیبی در دور موتور 8000rpm
  • شتاب 0-100 برابر 2.9 ثانیه
  • حداکثر سرعت برابر 340 کیلومتر بر ساعت
  • پکیج باتری 7.45 کیلو وات ساعتی
  • مصرف سوخت حالت هیبرید برابر 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 164 اسب بخار قدرت از موتور الکتریکی
  • شعاع حرکتی در حالت برقی برابر 36 کیلومتر
  • رقیبان اصلی: لامبورگینی هوراکان Evo و مک لارن Artura

نگاهی به پیشرانه V6

فراری 296 GTB

در فراری 296 GTB با یک پیشرانه 6 سیلندر تویین توربو شارژ هیبرید طرف هستیم که تکنولوژی الکتریکی آن از شرکت مارانلو (Maranello) بیرون می‌آید. این شرکت قبلا وظیفه تولید موتورهای الکتریکی لافراری و SF90 را بر عهده داشته بود. همچنین نام این خودرو به نوعی به پیشرانه آن اشاره می‌کند. این موتور بنزینی V6 تویین توربو شارژ با زاویه سیلندر 120 درجه، دقیقا 2996 سی سی حجم دارد و می‌تواند 654 اسب بخار قدرت تولید کند.

به علاوه موتور الکتریکی آن هم تقریبا 164 اسب بخار دیگر را به این اسب ایتالیایی اضافه می‌کند و در انتها، یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته دو کلاچه، تمام قدرت هر دو پیشرانه را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. طبق محاسبات داینو، قدرت مجموع هر دو موتور به 819 اسب بخار می‌رسد که شتاب 0-100 کمتر از 2.9 ثانیه‌ای را خلق می‌کند. اما شتاب 0-200 بسیار هیجان انگیزتر است و به کمتر از 7.3 ثانیه می‌رسد. به هر حال با وجود یک «دیفرانسیل عقب لرزشی محدود با کنترل الکتریکی»، برای آزاد کردن تمام قدرت فراری 296 GTB نباید نگران چیزی باشید.

فراری 296 GTB

پیشرانه خودرو می‌تواند تا دور موتور 8500rpm بالا برود و جدای از عملکرد بی‌نظیر آن، به لگ توربو شارژ بسیار حساس است. بنابراین زمانی که راننده پدال گاز را فشار می‌دهد ولی سیستم توربو شارژ وارد مدار نمی‌شود، گیربکس دو کلاچه سریعا یک دنده معکوس می‌دهد و توربو شارژ را در کمتر از یک ثانیه درگیر می‌کند. هرچند که با یک پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر طرف هستیم اما فراری ادعا می‌کند که صدای V12 را هدیه خواهد داد. بنابراین علیرغم قوانین آلایندگی و مسائل این چنینی، به این موتور لقلب «piccolino» را داده‌اند. این کلمه در زبان ایتالیایی به موتورهای V12 اطلاق می‌شود.

موتور الکتریکی و پکیج هیبرید

فراری 296 GTB

پکیج باتری‌های 7.45 کیلو واتی دقیقا پشت صندلی‌ راننده قرار می‌گرد و 73 کیلو گرم به وزن خودرو اضافه می‌کند. این در حالی است که اگر موتور الکتریکی و تجهیزات مربوط به آن، مانند اینورتر را در نظر بگیریم، وزن پکیج برقی در حالت کلی به 100 کیلو گرم می‌رسد. پس می‌توان گفت که کم شدن دو سیلندر در کاهش وزن فراری 296 GTB تاثیری نداشته. در حقیقت این خودرو نسبت به مدل مشابه یعنی فراری F8 Tributo تقریبا 35 کیلوگرم سنگین‌تر شده. همچنین وزن خالص آن (بدون راننده و سوخت) به 1470 کیلوگرم می‌رسد اما وزن عملیاتی آن، چیزی بیشتر از 1600 کیلوگرم خواهد شد.

تجربه هندلینگ

فراری 296 GTB

فاصله محوری این خودرو به 2600 میلی‌متر افزایش پیدا کرده و به نوعی 50 میلی‌متر از F8 کوتاه‌تر شده. شاید فاصله محوری برای اکثر خریداران معیار مهمی نباشد اما به شدت بر روی هندلینگ خودرو، به خصوص در سر پیچ‌ها تاثیر می‌گذارد. علاوه بر آن، این نکته را هم در نظر بگیرید که فرمان خودرو به صورت تمام برقی طراحی شده و خبری از هیدرولیک نیست.

سیستم ترمز brake by wire

فراری 296 GTB

در همین راستا تیم طراحی «د سیمون» (de Simone) که نقش مهمی در ساخت این خودرو داشته است تصمیم گرفته تا ترمزهای خودرو هم به حالت سیمی در بیایند و دردسر نگهداری و کنترل روغن ترمز حذف شود. سیستم ترمز سیمی (brake-by-wire system) بر اساس سنسورهای تعبیه شده می‌تواند فشار پای راننده بر روی پدال ترمز را اندازه بگیرد. سنسورها در ادامه به همان اندازه، لنت‌ها و دیسک‌ها را درگیر می‌کنند. این سیستم فقط در خودروهای اسپرت و لاکچری دیده می‌شود. همچنین نسبت به ترمزهای هیدرولیکی، دقت و هزینه نگه‌داری بالاتری دارد.

لاستیک‌های مسابقه‌ای میشلن

اما در زیر خودرو اتفاقات مهمی در جریان است که شاید دور از چشم باشند. در فراری 296 GTB، لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2R را می‌بینیم که نوع مشابهی از آن‌ها در سری مسابقات GT در حال استفاده است. همچنین مشتریان می‌توانند برای داشتن حس و حال اسپرت بیشتر، پکیج رنگ آمیزی لمانز را سفارش دهند تا یادآور روزهای خوب فراری در مسابقات 24 ساعته لمانز باشد.

حالت‌های رانندگی متنوع

فراری 296 GTB

در بین حالت‌های رانندگی می‌توانید حالت تمام برقی را پیدا کنید که کمترین استهلاک را به شما تحمیل می‌کند و برای رفت آمدهای معمولی، مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. هرچند که شعاع حرکتی آن به کمتر از 30 کیلومتر می‌رسد. در ادامه می‌توانید 5 حالت را برای کنترل خودرو در نظر داشته باشید. حالت مسیرهای خیس (wet) که بالاترین سطح کنترل خودرو را فراهم می‌کند تا حالت «ESC Off» که تمام سیستم‌های پایداری را غیرفعال می‌کند و کنترل خودرو را تماما در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین سیستم کنترل الکتریکی دمپرها نیز دو حالت هندلینگ مختلف را فراهم می‌کنند. به هرحال مهم نیست که شما در کدام حالت هستید، تجربه رانندگی در هیچ کدام از آن‌ها کسل کننده نخواهد بود.

البته همچنان به نظر می‌رسد که فرمان این خودرو نسبت به F8 Tributo کمی سنگین‌تر است و این حس از سیستم EPAS نشات می‌گیرد. هرچند که سیستم فرمان الکتریکی با دستیار هوشمند می‌تواند در پیچ‌های تند به شدت به شما کمک کند.

طراحی کابین

فراری 296 GTB

الگو باز شدن درهای این خودرو به شدت به لامبورگینی هوراکان Evo و مازراتی MC 20 شباهت دارد. این موضوع به ورود راحت‌تر شما به کابین کمک می‌کند. به هرحال سوپر اسپرت‌های ایتالیایی در گذشته کابین بسیار بد قلقی داشتند و سوار شدن راننده را تبدیل به یک کابوس می‌کردند. اما به نظر می‌رسد که طراحان فراری 296 GTB می‌خواهند این مشکل را در شکل دیگری، آن هم روی فرمان به خریداران نشان دهند. دکمه‌های برف پاک کن، راهنما، کنترل سیستم روشنایی، سیستم انتخاب حالت‌های رانندگی، کنترل شاسی و سیستم تعلیق و تنظیمات حالت هیبرید، همه و همه در کنار شیفترهای پشت فرمان، رو به روی شما قرار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد که مدت زیادی طول می‌کشد تا انگشتان خریداران به این همه دکمه عادت کند و در طول رانندگی، آن‌ها را به صورت تصادفی فشار ندهند.

فراری 296 GTB

اگر پیچیدگی‌های فنی را کنار بگذاریم، به یک کابین کاملا کلاسیک با تریم چرم نسکافه‌ای می‌رسیم که بیشتر از سوپر اسپرت بودن، حس پولدار بودن را تداعی می‌کند. در پشت‌ فرمان هیچ خبری از سیستم آمپرهای آنالوگ نیست و با یک نمایشگر دیجیتال طرف هستیم. یک نمایشگر دیگر هم دقیقا در مقابل سرنشین جلو قرار گرفته و وظیفه سیستم کنترل تهویه و احتمالا سیستم صوتی را بر عهده دارد. به نظر می‌رسد که طراحان قصد دارند تمام تجهیزات اضافی را از جلو چشم راننده دور کنند و به نوعی یک کاکپیت اختصاصی را برای او فراهم کنند. به جز این موارد به نظر می‌رسد نکته قابل توجه دیگری در کابین وجود نداشته باشد و شاید همین سادگی، جذابیت منحصر به فردی داشته باشد.

پکیج Assetto Fiorano

فراری 296 GTB

در حال حاضر می‌توانید با پرداخت 26 هزار پوند، پکیج «Assetto Fiorano» را سفارش دهید که با جایگزین کردن قطعات فیبر کربن، برخی از بهبودهای آیرودینامیکی را هم شامل می‌شود. اما بزرگ‌ترین مزیت آن به دمپرهای مولتی متیک (Multimatic) مربوط می‌شود. این دمپرها علاوه بر مقاومت بالاتر، سواری به شدت نرم‌تری را هم تحویل می‌دهند. جالب است بدانید که این دامپرها، قبلا فقط در خودروهای مسابقه‌ای فراری در رقابت‌های GT دیده می‌شدند. بهبودهای آیرودینامیکی این پکیج شامل بامپر سپر جلو می‌شود که داون فورس بالاتری را تولید می‌کند و قسمت جلوی خودرو را به کف زمین می‌چسباند.

فراری 296 GTB

طبق محاسبات فنی، این بامپر در سرعت‌های بالا می‌تواند تا 10 کیلوگرم فشار بیشتری را به وجود بیاورد. همچنین علاوه بر قطعات فیبر کربن، شیشه پنل عقب هم با ورقه‌های لکسان (Lexan) تعویض می‌شود که علاوه بر کاهش وزن 15 کیلوگرمی، نسبت به شیشه مقاومت بالاتری دارد.

در انتها می‌توان گفت که فراری 296 GTB، حداقل در طراحی ظاهری، به نوعی یک خودرو انقلابی است که رنگ و بوی کمتری از فراری دارد. اما به محض نشستن در داخل آن و رد کردن چند پیچ تند متوجه خواهید شد که با یک ایتالیایی پر مدعا طرف هستید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*