پهباد ناسا به اکتشاف بزرگترين قمر زحل ، تايتان مي رود

titan-drone

تیتان یا تایتان، بزرگ‌ترین قمر کیوان يا سیاره زحل(دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی) است که در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.تايتان به دليل شرايط مناسب براي وجود حيات يکي از گزينه هاي جستجو در منظومه شمسي براي ناسا مي باشد.

به منظور بررسی بیشتر تیتان فضاپیمای پژوهشی کاسینی به فضا فرستاده شد و در سال ۲۰۰۴ این فضاپیما به نزدیکی تیتان رسید و علاوه بر تهیه عکس‌هایی از نزدیکی تیتان با فرستادن کاوشگری به سطح تیتان با نام هویگنس امکان آزمایش‌هایی را نیز از سطح تیتان فراهم آورد که نتایج این آزمایش‌ها توسط کاسینی به زمین مخابره شد. سفر کاسینی و همراهش، هویگنس، به زحل ۷ سال به طول انجامید. پس از رسیدن به زحل، هویگنس از کاسینی جدا شد و روی سطح تیتان، بزرگ‌ترین ماه زحل فرود آمد. به لطف داده‌های کاسینی و هویگنس، آن‌چه امروز از منظومهٔ زحل می‌دانیم بسیار بیش‌تر از گذشته‌است.

titan-drone

قدم بعدي ناسا براي اکتشاف در تايتان ارسال يک پهباد با اين قمر است.اين پهباد 4 ملخه Quadrotor نام دارد که به انواع حسگر ها ، دوربين و ابزار هاي اکتشافي ناسا مجهز شده و تنها 10 گيلوگرم وزن دارد.اين پهباد به وسيله يک بالون هسته اي به تايتان رفته و پس از رها شدن اکتشاف خود را آغاز خواهد کرد.ناسا اميدوار است تا به وسيله اين پهباد تصاوير و نمونه هايي از قمر تايتان را دريافت و اطلاعات بيشتري را از آن به دست آورد.

تایتان در ۲۵ مارس ۱۶۵۵ توسط کریستین هویگنس هلندی کشف شد. تیتان یا تایتان توسط چشم غیر مسلح قابل رویت نیست ولی می‌توان آن را توسط تلسکوپ‌های آماتوری و یا حتی برخی دوربین‌های دو چشمی قوی مشاهده نمود. تیتان تنها قمری است که دارای اتمسفر غلیظ بوده و تنها جرمی غیر از زمین است که دارای منابع اثبات شده سطحی مایعات می‌باشد. تیتان غالباً قمری با مشخصات سیاره خوانده می‌شود. تیتان دومین قمر بزرگ در سامانه خورشیدی است. جو تیتان غالباً از نیتروژن است با این حال دارای متان و اتان نیز می‌باشد. وجود باد و باران سطح تیتان را به شکلی مشابه سطح زمین تبدیل کرده‌است. ماهواره‌های زیادی وجود زیست و یا مراحل ابتدایی پیدایش شرایط پیشا-زیستی در تیتان را مورد کاوش قرار داده‌اند.

titan-drone

تیتان دارای جوی نسبتاً فشرده و شبیه به زمین در دوران شکل‌گیری آن است. اما با توجه به سرمای شدید (منهای ۱۸۰ درجه) در ماه تیتان، وجود زیست از نوع زمینی در آن بعید به نظر می‌رسد.

نگاره‌های تازهٔ کاوشگر کاسینی ناسا از وجود دریاچه‌ای حاوی هیدروکربن مایع مانند متان در ماه تیتان حکایت دارد. این نگاره‌ها نشان می‌دهد که سرمای سطح این دریاچه به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسید.

در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایه مایع است که محتوی ترکیباتی از آب و یا آب و آمونیاک است و در ژرفای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته‌است. ساختار درونی تیتان از یک لایه یخی تشکیل شده‌است که از هسته سنگی آن از طریق یک لایه مایع جدا شده‌است. این ویژگی موجب می‌شود که سطح جامد تیتان از بادهای فصلی حاضر در اتمسفر آسیب نبیند.

منابع : engadget | ویکی پدیا

 

NASA wants to explore Saturn's biggest moon with drones

Despite brisk temperatures of -290 degrees F, Saturn's giant Titan moon is of great interest to scientists, thanks to Earth-like geography, hydrocarbon "lakes" and even possible life. Though NASA's Cassini-Huygens probe visited Titan some time ago, the space agency would like to return at some point — this time with a quadrotor. Using the latest drone and sensor tech, it would weigh less than 10kg (22 pounds), deploy from a recharging nuclear "mothership" balloon and acquire high-res images from close to the surface. With the benefit of that reconnaissance, it could land at promising spots, take microscopic photos and scoop up samples to be analyzed later by the mothership. NASA plans to develop the mission concepts further and design the drone in collaboration with AeroVironment — so we might one day see if Titan matches the insane artist concepts.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*