مقایسه سانتافه با اسپورتیج

مقایسه هیوندای سانتافه با کیا اسپورتیج ؛ جدال کره ای ها

خودروهای کراس اوور کره ای در بازار داخلی ما طرفداران زیادی دارند. در این مطلب به مقایسه سانتافه با کیا اسپورتیج می‌پردازیم.

محصولات دو کمپانی کره‌ای کیا و هیوندای همواره برای ما ایرانی‌ها جذاب و دیدنی بوده‌اند؛ چرا که قیمت محصولات این دو خودروساز نزدیک به هم است و بنابراین باید نبرد میان آنها نیز جذاب باشد. در این مطلب قصد مقایسه دو خودروی کراس اوور از این دو شرکت را داریم. با بررسی سانتافه و اسپورتیج همراه ما باشید.

گفتنی است که این دو خودرو از یک مبدأ وارد خاک ایران شده‌اند و آن کره جنوبی است. جایی که کره‌ای‌ها موفق به تولید خودروهای با کیفیت و مطرحی در جهان شده‌اند. این دو کمپانی و محصولات آنها بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گرفته‌اند و به اصطلاح طرفدار دو آتشه کم ندارند.

جدال سانتافه با کیا اسپورتیج؛ برنده کدام است؟

کیا اسپورتیج

جدال دو خودروی کراس اوور و جذاب سانتافه و اسپورتیج در ایران از بدو ورود این خودروها به بازار داخلی آغاز شده و طرفداران هر یک از این‌ها همچون طرفداران دو تیم پرسپولیس و استقلال به جان هم می‌افتند و در این میان عده بسیاری سانتافه و دسته زیادی اسپورتیج را انتخاب می‌کنند. بنابراین مقایسه این دو خودرو برای ما دشوار خواهد شد و سعی می‌کنیم بی‌طرفانه مزایا و معایب آنها را برشماریم. لازم به ذکر است که در این مطلب سانتافه نیوفیس 2017 با کیا اسپورتیج در یک سطح قرار دارد و ما نیز به مقایسه این دو خواهیم پرداخت.

شاید نیاز به مقدمه و معرفی این دو خودرو در ایران وجود نداشته باشد، چرا که هر دو خودرو به قدر کافی مورد تعریف و تمجید قرار گرفته‌اند. از طرفی سانتافه نیوفیس آخرین و جدیدترین نسل سوم یا DM به حساب می‌آید که تغییراتی جزئی در آن دیده می‌شود. مثلا دستی به سر و صورت آن و چراغ‌هایش کشیده شد. این خودرو در سال 2016 به واسطه دو شرکت داخلی موفق شد تا به بازار ایران راه یابد.

دو شرکت وارد کننده این خودرو آسان موتور و کرمان موتور هستند و به لحاظ فنی و ظاهری تفاوتی میان این دو محصول در ایران وجود ندارد. تنها تفاوتی که میان تولیدات این دو شرکت وجود دارد، مربوط به آپشن‌های نسخه فول سانتافه آسان موتور است که امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد. بنابراین اگر سانتافه آسان موتور را بخرید، آپشن‌های بیشتری نصیبتان می‌شود.

هیوندای سانتافه

در آن سوی میدان نیز شاهد حضور کیا اسپورتیج هستیم که از سال 2017 روانه بازار ایران شد. این کراس اوور جذاب کره‌ای توسط گروه اطلس خودرو وارد ایران شد و هم اکنون در دو مدل 2017 و 2018 در دسترس است.

مقایسه سانتافه با اسپورتیج از لحاظ طراحی ظاهری

اگر سانتافه را در کوچه و خیابان‌ها ببینیم متوجه تغییرات نسخه جدید با نسخه قدیمی آن نخواهیم شد و باید دقت بسیاری داشته باشید؛ چرا که تغییرات محدود به قسمت‌هایی نظیر مه‌شکن‌ها، جلوپنجره و سپر جلو خواهد شد. بنابراین اگر سانتافه دیدید و همه آنها را به یک چشم تماشا کردید، چندان بیراهه نرفته‌اید.

بدنه سانتافه همچون قبل است و اسپرت و جذاب به نظر می‌رسد. اگر بخواهیم از دید کارشناسانه به این خودرو نگاه بیندازیم بین المان‌های مختلفی که دارد، هماهنگی زیادی به چشم می‌خورد و ناهماهنگی و تضادی در آن مشاهده نمی‌شود. سانتافه کراس اووری است که همچنان جایگاه خود را در بازار داخلی دارد.

کیا اسپورتیج

آن سوی میدان رقابت با کره‌ای خشن و ابرو گره خورده‌ای روبه‌رو هستیم که نسبت به قبل فرم بدنه آن عضلانی‌تر شده و ورزیده‌تر به نظر می‌رسد. به لحاظ خاص و ویژه بودن اسپورتیج برنده میدان است، اما در کل سانتافه موفق شده تا وقار و متانت خود را حفظ کند و هارمونی بهتری را به ارمغان آورد.

مقایسه طراحی کابین

آن طور که مشتریان گفته‌اند، فرم داشبوردی که سانتافه دارد، بیشتر مورد پسند خریداران قرار گرفته است. این جذابیت به خصوص برای جوان‌ترها صدق می‌کند. البته طرح داشبورد اسپورتیج دارای پیچیدگی‌هایی که امروزه مرسوم است نیست ولی در نوع خود دارای ابهت و وقار است.

نوع و کیفیت متریال و موادی که در ساخت کابین هر دو کراس اوور کره‌ای به کار رفته در یک سطح است و مناسب ارزیابی می‌شود. در فضای داخلی سانتافه امکان این که بتوانید راحت‌تر بنشینید و پاهای خود را دراز کنید بیشتر از اسپورتیج است. این را هم اضافه کنیم که ابعاد سانتافه بزرگتر از اسپورتیج است.

هیوندای سانتافه

فضایی که می‌توانید با سانتافه در اختیار داشته باشید تقریبا 1002 لیتر است که واقعا بی‌نظیر تلقی می‌شود و می‌توانید به راحتی وسایل سفر را در آن بگذارید. از طرفی ظرفیت کیا اسپورتیج حدود 869 لیتر است و می‌تواند نیازهای یک خانواده متوسط را پاسخگو باشد. اما در نهایت نتیجه‌گیری این است که کابین سانتافه مکان بهتری برای لذت بردن از سفر و سواری محسوب می‌شود.

مقایسه سانتافه با کیا اسپورتیج از لحاظ فنی و تجربه رانندگی

اگر از مشخصات فنی و سواری خودرو اطلاع داشته باشید می‌توانید با نگاهی به زیر کاپوت این دو کراس اوور بفهمید که هر دو در واقع مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری سری تتا GDI هیوندای هستند. از طرفی گیربکس هر دو خودرو 6 دنده اتوماتیک است و همین مشخصات ممکن است مخاطبان را دچار تعجیل در قضاوت کند و منجر به این شود که سطح فنی هر دو محصول را یکسان ارزیابی کنند.

نکته اصلی اینجاست که در نسل چهارم اسپورتیج، کیا تصمیم گرفته تا خودرویی پرشتاب و کراس اوور جمع و جوری را راهی بازار کند. این خودرو می‌تواند در عرض 9.8 ثانیه از حالت سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که سانتافه خودرویی است سایز متوسط و به علت 52 کیلوگرم وزن بیشتر می‌تواند در عرض 11.6 ثانیه صفر تا صد خود را پر کند. بنابراین در این قسمت اسپورتیج است که برتری محسوسی دارد و جوان‌ترها می‌توانند برای ترشح آدرنالین بیشتر به سراغ این اعجوبه بروند.

کیا اسپورتیج

یکی از موارد مهمی که در خودروهای کراس اوور می‌تواند مشتریان را مردد کند و آنها را از خرید پشیمان کند، سیستم تعلیق سفت و سخت آنها است. کیا اسپورتیج متاسفانه سیستم تعلیق خشکی دارد و ممکن است در جاده‌های ناهموار کوبش شدیدی به کابین وارد شود و اوقاتتان را تلخ کند.

از طرف دیگر با سانتافه دچار کوبش کمتری می‌شوید و این می‌تواند ناشی از سیستم تعلیق نرم‌تر این خودروی شرقی باشد. البته این که سیستم تعلیق اسپورتیج خشک‌تر است سبب شده تا در مسیرهای پر پیچ و خم و مارپیچ حرکات عرضی کمتری را شاهد باشیم و ایمن‌تر رانندگی کنیم.

مسلما این دو کراس اوور خودروی آفرودی نیستند که بتوانید با آنها پدر جاده‌های ناهموار را در بیاورید؛ بنابراین توصیه ما این است اگر به سرتان زد تا کمی هم از آفرود لذت ببرید، جاده‌های هموارتر را انتخاب کنید. گفتنی است که هر دو خودرو دو دیفرانسیل هستند و تا حدودی می‌توانند نیازهای شما را برطرف کنند، اما محض احتیاط توصیه ما را گوش کنید.

هیوندای سانتافه

پیشرانه تنفس طبیعی این دو خودرو منجر به استهلاک کمتر می‌شود و لازم به ذکر است که سانتافه می‌تواند حداکثر قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن‌متر تولید کند. در حالی که اسپورتیج تنها می‌تواند قدرت 181 اسب بخار و گشتاور 237 نیوتن‌متر را تولید کند. مصرف سوخت هر دو کراس اوور کره‌ای یکسان است و با اسپورتیج می‌توانید سرعت بیشتری را تجربه کنید.

مقایسه سانتافه با کیا اسپورتیج از لحاظ امکانات رفاهی و آپشن

اول از همه با امکانات رفاهی مشترک این دو خودرو شروع می‌کنیم. نسخه سانتافه فول آپشن آسان موتور در این مقایسه مد نظر قرار گرفته است. امکانات و آپشن‌های مشترک به شرح زیر است:

صندلی‌های برقی جلو 8 و 6 حالته برای سانتافه و 10 و 8 حالته برای اسپورتیج، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، صندلی چرمی، صندوق برقی هوشمند، پورت 12 ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، سه حالت رانندگی، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم، پدال شیفتر و گرمکن فرمان، سنسور باران، سامانه مالتی مدیا با نمایشگرهای لمسی البته به قطر متفاوت، دوربین عقب، نمایشگر 4.3 اینچی صفحه کیلومتر، دیلایت، اتولایت، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌شوی، ورود و استارت بدون کلید و تهویه اتوماتیک دوگانه.

کیا اسپورتیج

حال که امکانات مشترک این دو خودرو را برشمردیم بیایید نگاهی به آپشن‌های دیگر هیوندای سانتافه بیندازیم. از دیگر امکانات سانتافه آسان موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم اتو پارک، نمایشگر لمسی 8 اینچی، سیستم پخش صوتی 10 اسپیکر اینفینیتی، دوربین جانبی و دوربین 360 درجه، نوربالا و تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، کول باکس و صندلی ردیف سوم.

از طرفی اسپورتیج نیز یک‌سری امکانات رفاهی خاص خود دارد که شامل نمایشگر 5 اینچی، شارژر وایرلس و سیستم صوتی JBL با 8 اسپیکر به همراه تشخیص‌ صدا می‌شود. در مجموع باید اعتراف کرد که نسخه فول آپشن سانتافه امکانات بهتر و بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ایمنی از جمله نقاط قوت این دو خودرو است که باید گفت هر دو کراس اوور کره‌ای 5 ستاره موسسه یورو انکپ را دریافت کرده‌اند. سانتافه دی ام در سال 2012 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه مذکور شد و درست سه سال بعد اسپورتیج هم موفق به دریافت 5 ستاره خود شد.

البته اگر بخواهیم ریز نمرات این دو خودروی کره‌ای را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که ایمنی سانتافه در خصوص محافظت از سرنشینان بزرگسال و خردسال بیشتر از اسپورتیج خواهد بود. گفتنی است که با اختلافی اندک سانتافه پیروز نبرد در این بخش است. در ادامه تجهیزات ایمنی سانتافه 2017 و اسپورتیج 2017 را خواهیم آورد.

هیوندای سانتافه

تجهیزات ایمنی سانتافه: کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، سنسور فشار باد تایر، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، ورود بدون کلید، ایزوفیکس، قفل مرکزی، رادار هشدار نقاط کور، تغییر لاین، هشدار پیشگیری از تصادف جلو و عقب، پشت سری فعال، 2 عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ایربگ‌های پرده‌ای، جانبی جلو و زانویی راننده (سفارشی)، ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ESP ، VSM ، TCS، BAS ، ABS ، EBD ترمز اضطراری، اتوهلد و ترمز پارک برقی.

تجهیزات ایمنی اسپورتیج: پشت سری فعال، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، سیستم هشدار خروج از پارک به صورت دنده عقب (RCTA)، رادار تشخیص نقطه کور (BSD)، شش عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو) + ایربگ‌های پرده‌ای و ایربگ جانبی جلو، ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ESP ، VSM ، TCS، BAS ، ABS ، EBD، ترمز اضطراری، اتوهلد، ترمز پارک برقی.

سخن پایانی

اصولا در بازار فعلی، فروش محصولات هیوندای بهتر از کیا خواهند بود. بنابراین اگر صاحب خودروی سانتافه باشید ممکن است در عرض یک روز و نهایتا یک هفته آن را بتوانید بفروشید، زیرا سانتافه را روی هوا می‌زنند. اسپورتیج را هم روی هوا می‌زنند، منتهی مدت زمان فروش آن ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. نتیجه می‌گیریم که وضعیت بازار سانتافه بهتر از رقیب هم وطن خود است.

نمی‌توان به طور قطع پیشنهاد یکی از این دو خودرو را داد و از مقایسه هیوندای سانتافه با کیا اسپورتیج نتیجه‌گیری کرد، زیرا سلیقه حرف اول و آخر را می‌زند. اما اگر به خودرویی چابک‌تر نیاز دارید که هندلینگ خوبی نیز داشته باشد و در کنار این دو مولفه طراحی خاص و منحصر به فرد را به ارمغان بیاورد، باید به خرید کیا اسپورتیج بیندیشید.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که به امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر علاقه دارید و همچنین دوست دارید سیستم تعلیق نرم‌تری را تجربه کنید و خودروی شما بازار دست دوم فروشی خوبی داشته باشد، سانتافه بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*