گیاه عجیب

10 گیاه عجیب که باور نمی‌کنید به دنیای واقعی تعلق داشته باشند!

گیاهان همیشه آنطور که به نظر می‌رسد، بی‌آزار نیستند و ممکن است برای جانوران و محیط اطراف خود مرگبار باشند. در ادامه به 10 گیاه عجیب می‌پردازیم که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند.

اگرچه موارد عجیب زیادی را در فیلم‌های سینمایی می‌بینیم؛ اما گاهی اوقات طبیعت حاضر است خودی نشان دهد و موارد عجیب‌تری را به رخ همگان بکشد. در واقع حتی جانداران آرامی همچون گیاهان هم می‌توانند موجب تعجب شما شوند. با گجت نیوز همراه باشید تا به 10 گیاه عجیب‌ و مهلک بپردازیم.

عجیب‌ترین و خطرناک‌‌ترین گیاه های سمی جهان

درخت خون‌‌آشام

برای بسیاری از افراد پیش آمده که در هنگام پیاده‌روی در جنگل با تنه در هم شکسته یک درخت قدیمی مواجه شوند. در اکثر موارد افراد گمان می‌کنند که این درخت مرده است؛ اما همیشه اینطور نیست و در مواردی ممکن است درخت کاملا زنده باشد.

پژوهشگران در نیوزیلند به تنه یک درخت کائوری در جنگل برخوردند که اگرچه بخش بالایی آن مرده به نظر می‌رسید؛ اما در زیر زمین همچنان جان داشت. این درخت عجیب از مدت‌ها قبل ریشه‌های خود را به یک شبکه بزرگ از ریشه‌ها که به صدها گیاه دیگر تعلق داشتند، وصل کرده و عملا یک ابر جاندار زیر زمینی را ایجاد کرده بود.

گیاه عجیب

در این شبکه از ریشه‌ها، مواد مغذی در جریان هستند و اگرچه درخت کائوری دیگر برگی ندارد، سایر درخت‌ها در این شبکه بدنه آن را زنده نگه داشته‌اند. در واقع درخت کائوری همچون یک خون‌‌آشام یا انگل از دیگران تغذیه کرده و پس از مرگ هم به حیات خود ادامه می‌دهد.

کودزو

اکثر افراد توجه خاصی به کودزو نمی‌کنند و تصور می‌کنند که با یک گیاه ساده طرف هستند؛ اما کودزو یکی از سمی ترین گیاهان در جهان است و حاضر نیست در یک گوشه باقی بماند. گیاه کودزو سرعت رشد بسیار بالایی دارد و تمامی گیاهان در مسیر خود را از بین می‌برد. کودزو در دهه ۱۸۰۰ به عنوان یک گیاه تزئینی وارد آمریکا شد و از آن زمان برای کنترل فرسایش خاک نیز استفاده شده است.

گیاه عجیب

این گیاه عجیب در یک روز می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر رشد کند و در طول یک فصل رشد، طول خود را تا ۱۸ متر افزایش دهد. وقتی کودزو رشد می‌کند، همه‌چیز را می‌پوشاند و فرقی هم نمی‌کند که در برابرش سیمان، دیوار، باجه تلفن و یا دیگر گیاهان باشند. این گیاه سمی، ایزوپرن و نیتریک اکسید تولید می‌کند که در تماس با نیتروژن (که بخش زیادی از اتمسفر را تشکیل می‌دهد) به ازون تبدیل خواهند شد.

اگرچه لایه ازون برای جانوران سودمند است؛ اما ازون در نزدیکی زمین به عنوان یک ماده شیمیایی خطرناک محسوب می‌شود و می‌تواند سبب مرگ گیاهان و جانوران گردد. در واقع حضور کودزو در یک منطقه می‌تواند تعداد روزهایی که هوا به علت حضور ازون خطرناک ارزیابی شده را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

درخت آکاسیا

چوپ آکاسیا معمولا برای ساخت وسایل تزئینی و یا مبلمان استفاده می‌شود. همچنین در برخی فرهنگ‌ها نقش چاشنی غذا را دارد؛ اما درخت آکاسیا می‌تواند یکی از سمی ترین گیاهان جهان باشد.

Peter Wohlleben، جنگل‌شناس آلمانی در سال ۲۰۱۵ یک ایده جنجالی را در رابطه با صحبت کردن درختان مطرح کرد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، شواهد نشان می‌دهد که درخت‌ها به صورت گروهی با هم همکاری می‌کنند. در واقع آنها با اشتراک گذاشتن منابع مورد نیاز از همدیگر پشتیبانی می‌کنند.

گیاه عجیب

همچنین درخت‌ها با ارسال سیگنال‌های شیمیایی به همدیگر در رابطه با خطر حمله حشرات و دیگر موجودات هشدار می‌دهند. به عنوان مثال اگر یک زرافه شروع به خوردن برگ‌های یک درخت آکاسیا کند، گیاه گاز اتیلن تولید می‌کند. وقتی این گاز به دیگر درختان آکاسیا برسد، آنها شروع به تولید جوهر مازو در برگ‌های خود می‌کنند.

حجم زیاد از جوهر مازو می‌تواند سبب مریض شدن زرافه و حتی مرگ آن شود. با این مکانیزم دفاعی زرافه چندان تمایلی به خوردن برگ‌های درخت آکاسیا پیدا نمی‌کند و همه اینها تنها به خاطر ارسال سیگنال از سوی یک درخت است؛ اما جالب اینجاست که زرافه‌ها نیز از این مکانیزم دفاعی آگاه هستند و برای در امان ماندن از این سم، همزمان با وزش باد شروع به خوردن برگ درخت می‌کنند.

قارچ مرجانی آتشی

گونه‌های مختلفی از قارچ در جهان وجود دارد و اگرچه برخی از آنها خوشمزه و قابل خوردن هستند، بسیاری از گونه‌های دیگر آن، جزء گیاهان سمی تلقی می‌شوند. علائم مسمومیت ناشی از قارچ‌های مختلف متفاوت است و اغلب شامل استفراغ، دل درد و اسهال می‌شود. هرچند که در برخی موارد مسمومیت شدید می‌تواند منجر به از کار افتادن ارگان‌های بدن و در نهایت مرگ شود.

گیاه عجیب

همچنی سم قارچ‌ها معمولا پس از خوردن آنها فعال می‌شود؛ اما شرایط برای قارچ مرجانی آتشی کاملا متفاوت است. میکوتوکسین تولید شده توسط این گیاه عجیب از طریق پوست بدن جذب می‌شود و در صورتی که این قارچ را بخورید هم آسیب شدیدی به شما وارد خواهد شد. از عوارض این مسمویت می‌توان به درد غیر قابل تحمل، استفراغ، ریزش مو، کنده شدن گوشت بدن و کوچک‌تر شدن مخچه اشاره کرد.

این موارد حرکت، صحبت و درک فرد را با اشکال مواجه خواهد کرد و اگر هم به میزان کافی سم وارد بدن قربانی شده باشد، بافت‌مردگی و مرگ رخ خواهد داد. البته پیشرفت علائم در افراد مختلف متفاوت است و برخی ممکن است حتی تا چند هفته پس از خوردن قارچ مرجانی آتشی هیچ مشکلی نداشته باشند؛ اما ناگهان زمین‌گیر شوند.

قارچ Shiinotomoshibitake

چنانچه تاکنون اسم این گیاه عجیب را نشنیده‌اید، خیلی تعجب نکنید، چون تقریبا هیچکس نشنیده‌ است. اگر بین اردیبهشت و مرداد ماه به کوه Yokogura در ژاپن بروید، این قارج خاص را مشاهده خواهید کرد. البته پیدا کردن این قارچ در روز کار آسانی نیست؛ زیرا تنها چند سانتی‌متر رشد می‌کنند.

گیاه عجیب

از آنجایی که این قارچ در شب از خود نور ساطع می‌کند، بهتر است شب به دنبال آن رفت. این نوع قارچ روی تنه درختان فرسوده رشد می‌کند و شب هنگام رنگ سبز روشنی را به اطراف می‌تاباند.

قارچ‌های سفید کوچک

اینگونه به نظر می‌رسد که قارچ‌های سفید کوچک جزء گیاهان سمی جهان نباشند؛ اما آنها مسئول مرگ‌های زیادی در چین بوده‌اند. روی هم رفته بیش از ۵۰ هزار نوع قارچ در جهان وجود دارد و دانشمندان هنوز موفق به بررسی همه آنها نشده‌اند. به همین خاطر است قارچ‌های سفید کوچک تا حدی ناشناس باقی مانده‌اند.

در استان یون‌نان چین، یک راز تا ۳۰ سال مردم محلی را درگیر خود کرده بود. در هر فصل باران، تعدادی از افراد به خاطر ایست قلبی جان خود را از دست می‌دادند. این مرگ‌ها کاملا غیر منتظره بود و گاهی اوقات حتی در هنگام صحبت کردن فرد رخ می‌داد. دولت چین این موضوع را به مدت ۵ سال بررسی کرد تا اینکه به یک پاسخ نهایی رسید.

گیاه عجیب

آنها متوجه نوعی قارچ سفید در خانه بسیاری از قربانیان شدند. پس از اینکه مشخص شد قارچ سمی عامل ایست قلبی بوده است؛ دولت چین به مردم محلی هشدار داد که این گیاه عجیب را مصرف نکنند و پس از آن هم دیگر هیچ مرگ مشکوکی گزارش نشد.

بررسی‌های دانشمندان نشان داد که اگرچه این قارچ‌ها سمی هستند؛ اما سم آنها برای مرگ یک انسان کافی نیست و احتمالا ترکیب باریم موجود در آب با سم قارچ چنین اثری داشته است.

گردوی سیاه

گردو در فرهنگ‌های مختلف محبوبیت خاصی دارد؛ اما گردوی سیاه جزء گیاهان سمی دسته‌بندی می‌شود و به راحتی می‌تواند به جانوران و گیاهان آسیب برساند. گردوی سیاه در پوسته‌ای سبز رنگ قرار گرفته است و در نگاه اول تفاوت خاصی با گونه‌های دیگر ندارد؛ اما پس از کندن پوسته سبز رنگ، یک مایع بد بو که نسبتا سریع به رنگ قهوه‌ای در می‌آید از آن خارج می‌شود. این مایع junglone نام دارد.

این مایع در خود درخت نیز وجود دارد؛ اما در آن حالت سمی نیست و Prejunglone نامیده می‌شود. در واقع به محض اینکه Junglone در معرض هوا قرار می‌گیرد، اکسیده  شده و سمی می‌شود. این سم می‌تواند گیاهان و جانوران زیادی را بکشد و تنها جانوران کمی قادر به هضم آن هستند.

گیاه عجیب

حتی گیاهانی که در نزدیکی درخت گردوی سیاه کاشته می‌شوند نیز به خاطر نشت سم از ریشه‌ها، از بین می‌روند. علاوه بر اینها، افتادن برگ این درخت روی شاخه‌های دیگر درختان نیز می‌تواند به آنها آسیب بزند.

البته در رابطه با انسان‌ها، افراد واکنش‌های مختلفی به آن نشان داده‌اند. در برخی موارد حتی در تماس قرار گرفتن با گرد و خاک ناشی از بریدن یک درخت گردوی سیاه سبب تاول و جوش شده است. همچنین اگر گرد و خاک اشاره شده وارد ریه شود، می‌تواند سبب مشکلات تنفسی گردد. خوردن این سم نیز علائمی همچون سیانور خواهد داشت.

قارچ‌های چرنوبیل

به لطف سریال چرنوبیل، دیگر تقریبا همه می‌دانند که چه اتفاقی در این نیروگاه اتمی به وقوع پیوسته است. در سال ۱۹۸۶ انفجار مهمی در این نیروگاه رخ داد که می‌توانست به یکی از بدترین فجایع تاریخ بشر تبدیل شود. در حال حاضر یک منطقه ۲۶۰۰ کیلومتر مربعی به عنوان محدوده انفجار در نظر گرفته شده است و هیچ فردی حق ورود به آن را ندارد.

گیاه عجیب

البته خیلی از حیوانات و گیاهان به این منطقه برگشته‌اند؛ اما هنوز سطح مواد رادیواکتیو در آنجا بالا است. در میان گیاه های مختلف یک نوع قارچ عجیب نیز در این منطقه روییده است که در زمره مهلک‌ترین گیاهان سمی جهان قرار می‌گیرد. قارچ چرنوبیل که با عنوان قارچ سیاه (به خاطر ملانین) نیز شناخته می‌شود، در مناطق آلوده به مواد رادیواکتیو رشد می‌کند.

در واقع این قارچ بر خلاف گیاهان دیگر که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید جذب می‌کنند، مواد رادیواکتیو را جذب و از آنها تغذیه می‌کند. ظاهرا ملانین از قارچ در برابر آثار مضر مواد رادیواکتیو حفاظت کرده و آنها را به انرژی مفید تبدیل می‌کند. برای بررسی این فرضیه، پژوهشگران این قارچ را در معرض اشعه گاما قرار دادند. اگرچه میزان اشعه تا ۵۰۰ برابر بیشتر از حالت عادی بود؛ اما رشد قارچ سه برابر سریع‌تر شد.

فالوپیا جاپنیکا

حتما گیاهی را دیده‌اید که از کنار ترکی در پیاده‌رو رشد کرده باشد. احتمالا با خود فکر کرده‌اید که پیاده‌رو به خاطر شرایط آب و هوایی یا برخی دلایل دیگر آسیب دیده و گیاه هم از فرصت پیش آمده برای رشد استفاده کرده است؛ اما شرایط برای فالوپیا جاپنیکا فرق می‌کند. این گیاه می‌تواند هرجایی که بخواهد رشد کند و حتی سیمان و سنگ را هم از سر راه خود بر می‌دارد.

گیاه عجیب

فالوپیا می‌تواند تا ۲۰ سال در مکان‌هایی که هیچ نوری در آنجا وجود ندارد، رشد کند و حتی در زیر جاده‌ها شاخه بزند. این گیاه حتی قادر به رشد در دیوارهای سنگی است و به همین خاطر سالیانه ۲۱۲ میلیون دلار به بناهای مختلف آسیب وارد می‌کند. البته احتمالا این میزان در آینده بیشتر هم خواهد شد.

فالوپیا جاپنیکا بومی مناطق آتش‌فشانی ژاپن است و طوری تکامل یافته است که بتواند از آسیب سنگ‌های آتش‌فشانی و یا گیر افتادن در محیط‌های تاریک جان به در برد. اگر سعی کنید فالوپیا را از بین ببرید، گیاه رفتار تهاجمی‌تری اتخاذ خواهد کرد و سریع‌تر رشد می‌کند. ریشه‌های این گیاه عجیب می‌توانند تا ۱۰ متر دورتر از ساقه رشد کنند. به همین خاطر از بین بردن آن تقریبا غیر ممکن است.

غذای شغال

غذای شغال که با نام hydronora africana نیز شناخته می‌شود، جزء عجیب‌ترین گیاهان جهان به حساب می‌آید. این گیاه که در زمره انگل‌ها دسته‌بندی می‌شود، حتی در برخی مواقع ظاهری عجیب با دندان‌های ترسناک پیدا می‌کند. غذای شغال بوی بسیار بدی تولید می‌کند که به واسطه آن برخی حشرات جذب آن می‌شوند.

گیاه عجیب

وقتی که حشرات وارد گیاه شدند، گیر می‌افتند. سپس گیاه گرده‌های خود را آزاد می‌کند و وقتی که حشرات کاملا با گرده پوشیده شدند، آنها را رها می‌کند. بدین ترتیب گیاه از جانوران دیگر برای گسترش خود استفاده می‌کند. غذای شغال یک میوه خوراکی هم می‌دهد که هم مزه سیب‌زمینی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. غذای شغال رو خواهشا حذف کنین…باز الان یک عده میان و میگن…
    وقتی با گل سر بازیگران زن تحریک شدن،با این گیاه چکار میخوان بشن این قشر؟؟؟خخخخخخخ