هرم جیزه مصر

اسکن دقیق هرم جیزه مصر، اسرار 4500 ساله را آشکار می‌کند

هرم جیزه مصر که قدیمی‌ترین و بزرگترین هرم در مجموعه اهرام مصر است، به فرعون خوفو تعلق دارد و پژوهشگران قصد دارند با اسکن دقیق این هرم ۴۵۰۰ ساله اسرار بیشتری را از آن فاش کنند.

در هرم بزرگ جیزه دو حفره اسرارآمیز وجود دارد که دانشمندان تاکنون موفق به کشف ماهیت دقیق آنها نشده‌اند. اما یک اسکنر فوق قدرتمند می‌تواند با استفاده از پرتوهای کیهانی از این راز پرده بردارد. حفره بزرگتر بالای گالری بزرگ (یک راهرو که به اتاق احتمالی فرعون خوفو می‌رسد) قرار گرفته است و بر اساس اسکن‌های قبلی ۳۰ متر طول و ۶ متر ارتفاع دارد.

اسکن هرم جیزه مصر با تجهیزات بسیار پیشرفته

هرم جیزه مصر

باستان‌شناسان نمی‌دانند که چه چیزی را در این حفره خواهند یافت. این حفره ممکن است یک محوطه بزرگ و یا چند اتاق کوچک باشد. آنها همچنین امیدوارند که کارایی اصلی این حفره را هم پیدا کنند. جذاب‌ترین احتمال این است که حفره محل مخفی دفن خوفو بوده و پیش پا افتاده‌ترین احتمال هم می‌تواند ضرورت حضور حفره برای ساخت بنا باشد.

اسکن‌های قبلی همچنین به یک حفره کوچکتر در بالای ضلع شمالی هرم اشاره کرده بودند که کارایی آن هم مشخص نیست. هرم بزرگ جیزه بزرگترین هرم ساخته شده در مصر باستان است و به فرعون خوفو (حکمرانی از سال ۲۵۵۱ تا ۲۵۲۸ پیش از میلاد) تعلق دارد. این هرم تنها مورد از عجایب هفت‌گانه باستان است که هنوز در دنیای مدرن می‌درخشد.

هرم جیزه مصر

بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، پروژه «اسکن اهرام» از طریق بررسی میون‌ها (پرتوهای کیهانی که مرتبا به زمین برخورد می‌کنند) هرم جیزه را بررسی کرد تا حفره‌های احتمالی را شناسایی کند. در نتیجه همین بررسی‌ها بود که در سال ۲۰۱۷ هر دو حفره کشف شدند. حالا یک تیم جدید قصد دارد که هرم بزرگ را بار دیگر به وسیله یک سیستم قدرتمند‌تر و با جزئیات بیشتر ارزیابی کند.

میون‌ها ذرات بنیادین با بار منفی هستند که به واسطه برخورد پرتوهای کیهانی با اتم‌های موجود در اتمسفر زمین شکل می‌گیرند. این ذرات با انرژی بالا مرتبا به سطح زمین برخورد می‌کنند (بله، خطری ندارند) و در تماس با مواد مختلف (مثلا سنگ در مقایسه با هوا) واکنش متفاوتی نشان می‌دهند.

هرم جیزه مصر/ فرعون خوفو

به همین خاطر پژوهشگران می‌خواهند از دستگاه‌های فوق‌العاده حساس برای مکان‌یابی دقیق این ذرات و کشیدن نقشه مناطقی همچون هرم بزرگ جیزه که نمی‌توان آن را به صورت فیزیکی کاوش کرد، استفاده کنند. گروهی از دانشمندان در نسخه پیش از انتشار (نسخه‌ای که هنوز توسط دیگر کارشناسان نقد و بررسی نشده است) یک مقاله توضیحاتی را در این رابطه ارائه دادند:

ما قصد داریم که به یک سیستم تلسکوپی تا بیش از ۱۰۰ برابر حساس‌تر از نمونه قبلی استفاده شده در هرم بزرگ جیزه، دست پیدا کنیم. از آنجایی که ردیاب‌های پیشنهادی بسیار بزرگ هستند، نمی‌توان از آنها در داخل هرم استفاده کرد. به همین خاطر رویکرد ما قرار دادن ردیاب‌ها در بخش بیرونی و حرکت دادن آنها در امتداد اضلاع است.

بدین ترتیب ما می‌توانیم میون‌ها را از تمامی زوایا جمع‌‌آوری کرده تا داده‌های لازم برای ساخت مجموعه مورد نظر را به دست آوریم. استفاده از تلسکوپ‌های میونی بسیار بزرگ در بخش بیرونی می‌تواند به خاطر تعداد زیاد میون‌های کشف شده به تصاویر با رزولوشن بسیار بالاتر منجر شود.

این ردیاب‌ها آنقدر حساس هستند که حتی ممکن است اشیاء موجود در داخل حفره‌ها را هم شناسایی کنند.  Alan Bross، از دانشمندان آزمایشگاه ملی فرمی آمریکا و یکی از نویسندگان مقاله اشاره شده در این رابطه گفت که حتی اگر یکی از این حفره‌ها از مصنوعاتی همچون ظروف سفالی، فلزی، سنگی یا چوبی پر شده باشد هم امکان تفکیک آنها از هوا وجود دارد.

نیاز پروژه به تامین مالی

هرم جیزه مصر

این تیم پژوهشی تاییدیه‌های لازم را برای اسکن هرم بزرگ جیزه از وزارت توریسم و آثار باستانی مصر دریافت کرده است؛ اما هنوز به منظور ساخت و قرار دادن تجهیزات مورد نیاز در کنار هرم به منابع مالی نیاز دارند.

Bross در این رابطه گفت:

ما به دنبال حامیان مالی برای کل پروژه هستیم. پس از اینکه مشکل مالی برطرف شد، به نظرم حدود ۲ سال طول خواهد کشید تا ردیاب‌ها ساخته شوند. در حال حاضر ما فقط منابع مالی لازم برای انجام شبیه‌سازی و طراحی برخی از نمونه‌های اولیه را در اختیار داریم.

پس از اینکه تلسکوپ‌ها در کنار هرم قرار گرفتند، به مقداری زمان برای جمع‌آوری اطلاعات نیاز دارند. در واقع تلسکوپ‌ها پس از یک سال ارزیابی، تنها اطلاعات مقدماتی را ارائه خواهند کرد و برای رسیدن به جزئیات مورد نظر در این پژوهش، به دو تا سه سال ارزیابی و جمع‌آوری داده‌های میونی نیاز است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. کتاب دکتر نرودا در پنج جلد pdf کله اسرار این اهرام رو فاش کرده …ضرر نمیکنی با خوندنش