کیا EV9

هرآنچه از کیا EV9 می‌دانیم؛ شاسی بلند و ماشین زمان کره‌ای

خودروی الکتریکی بعدی کیا، محصول متفاوتی است که انگار از آینده می‌آید! در ادامه شاهد تمام اطلاعات منتشرشده از شاسی بلند برقی کیا EV9 باشید.

خودروساز کره‌ای کیا نیز مثل بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر، جریان فراگیر خودروهای برقی در سراسر جهان را دنبال می‌کند و در تلاش است تا سهمی از این بازار رو به رشد به دست آورد؛ بازاری که در حال حاضر تسلا بر آن حکومت می‌کند، ولی در آینده نه‌چندان دور خودروسازان خوشنامی جزو بازیگران اصلی آن خواهند شد. کیا EV9 جدیدترین محصول الکتریکی این شرکت است که نوید اتفاقات جذابی را می‌دهد.

کیا EV9

اول از همه، باید اشاره کرد که کیا تا به اینجا دو خودروی برقی کیا EV6 و کیا نیرو را عرضه کرده است. هر دو خودرو، کراس اوورهایی با طراحی جذاب و شعاع حرکتی حداکثر 390 کیلومتری هستند. تسلا همچنان پربازده‌ترین خودروهای الکتریکی با بیشترین شعاع حرکتی را روانه بازار می‌کند که این امکان را برای راننده فراهم می‌کنند تا با یک بار شارژ، مسافتی بین 560 کیلومتر تا 640 کیلومتر را به راحتی طی کند. با این حال، کیا همچنان در تکاپو است تا محصولی رقابتی را در بازار عرضه کند که حتی بتواند در برابر خودروهای تسلا نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. جزئیات زیادی درباره کیا EV9 در دسترس نیست، اما در ادامه نگاهی به تمام اطلاعات منتشرشده تاکنون از آن خواهیم داشت.

نکات مهمی که باید درباره کیا EV9 بدانید

مرحله کانسپت

کیا EV9

کیا EV9 که در اواخر سال 2021 رسماً معرفی شد، احتمالاً در سال مالی 2023 به‌عنوان یک مدل 2024 عرضه خواهد شد. کیا تا به حال هیچ جزئیاتی را درمورد مهم‌ترین مشخصات این خودروی الکتریکی نظیر اسب بخار، نوع سیستم انتقال قدرت، گشتاور و… به اشتراک نگذاشته است. البته علت این است که EV9 همچنان یک کانسپت به حساب می‌آید و مشخص نیست که هنوز به مرحله تست نمونه اولیه رسیده یا خیر.

کابین پیشرفته و تمام‌دیجیتال کیا EV9

فضای داخلی کیا EV9

با توجه به تصاویر رسمی منتشرشده از EV9، کابین آن بسیار مدرن و مجهز خواهد بود. این شاسی بلند الکتریکی از یک نمایشگر عریض برخوردار است که تقریباً کل داشبورد را در بر می‌گیرد. کاملاً واضح است که کیا قصد دارد با نمایشگر عریض و صفحه آمپر تمام دیجیتال، تجربه‌ای پیشرفته از کابین را به ارمغان بیاورد.

فضای داخلی کیا EV9

علاوه بر این، جالب است بدانید کیا سازگاری با محیط زیست را در اولویت قرار داده و برای ساخت فضای داخلی این خودرو از موادی نظیر تورهای ماهیگیری و پلاستیک‌های بازیافتی بهره گرفته است.

فرمان مشابه فرمان تسلا

فضای داخلی کیا EV9

فرمان مستطیلی تسلا مدل S پلید بسیار بحث‌برانگیز بوده و همواره بازخوردهای ضد و نقیضی دریافت کرده است. انتخاب چنین نوع فرمانی می‌تواند ریسک بزرگی را به دنبال داشته باشد، اما کیا EV9 حداقل در مرحله کانسپت از فرمانی مشابه تسلا مدل S بهره می‌برد.

ویژگی جالب توجه دیگر فرمان این شاسی بلند آینده‌گرایانه، امکان تنظیم آن با توجه به قد راننده است؛ قابلیتی که کم‌کم جای خود را در خودروهای بیشتری باز می‌کند. همچنین این سوال به وجود می‌آید که آیا کیا به دنبال تجهیز کیا EV9 به فناوری خودران است یا خیر. البته تا به اینجا حتی تسلا هم موفق نشده فناوری خودران یا رانندگی خودکار را به معنای واقعی و به شکلی کاربردی پیاده‌سازی کند.

پنل خورشیدی روی کاپوت

پنل خورشیدی کیا EV9

مهندسان کیا با هوشمندی هرچه تمام‌تر، در قسمت دریچه هوای کاپوت کیا EV9 پنل خورشیدی پیاده‌سازی کرده‌اند تا رانندگان زمانی که به جایگاه شارژ دسترسی ندارند، از این پنل به‌عنوان یک منبع جایگزین انرژی بهره بگیرند. اینکه این پنل خورشیدی چطور باتری را شارژ می‌کند هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما کیا با نهایی‌سازی این فناوری، می‌تواند اولین خودروی برقی مصرفی مجهز به پنل خورشیدی را به بازار معرفی کند.

با وجود این، بی‌شک انرژی خورشیدی همیشه به خودی خود منبع قابل اتکایی نیست، ولی بهره‌گیری از آن به‌عنوان یک منبع مکمل در کنار شارژ مستقیم قطعاً کاربردی ظاهر خواهد شد. نکته دیگر درباره فناوری شارژ EV9 که نباید از آن چشم‌پوشی کرد، قابلیت شارژ سریع آن از 10 تا 80 درصد در کمتر از نیم ساعت است.

انتخاب بین دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک

کیا EV9

یکی از مزایای کیا EV9 نسبت به بسیاری خودروهای دیگر، آپشن‌های آن خواهد بود. هرچند در حال حاضر اطلاعات کاملی درمورد قابلیت‌ها و مشخصات این خودرو موجود نیست، اما از این موضوع آگاهی یافته‌ایم که کیا برای خریداران امکان انتخاب بین سیستم تمام چرخ محرک و دیفرانسیل عقب را مهیا می‌سازد.

کیا EV9

بنا بر این، هر نوع راننده‌ای می‌تواند با خیال راحت این شاسی بلند را انتخاب کند. آن دسته از رانندگانی به دنبال سرعت بالا هستند، آپشن دیفرانسیل عقب را پیش روی خود خواهند داشت و دسته دیگری که نیاز به یک شاسی بلند توانا برای ماجراجویی در دل جاده‌های خارج از شهر و کمپینگ دارند، می‌توانند مدل تمام چرخ محرک را خریداری کنند. بعید به نظر می‌آید مدل دیفرانسیل جلو برای EV9 در دسترس قرار بگیرد.

شعاع حرکتی حداقل 480 کیلومتری

کیا EV9

یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های هر خودروی برقی، شعاع حرکتی آن است و ارائه شعاع حرکتی بالا می‌تواند برگ برنده یک خودروی الکتریکی باشد؛ خودروهای تسلا نیز کاملاً این موضوع را ثابت کرده‌اند.

شعاع حرکتی هیچ‌کدام از خودروهای الکتریکی کنونی کیا به محدوده 480 کیلومتر نمی‌رسد، ولی کیا EV9 ورق را بر خواهد گرداند. کیا اظهار داشته است که این خودرو تنها با یک بار شارژ حداقل 480 کیلومتر را می‌پیماید. اگر خودروهای الکتریکی بیشتری با شعاع حرکتی حداقل 500 کیلومتری راهی بازار بشوند، بی‌شک تسلا به دردسر خواهد افتاد.

قیمت رقابتی کیا EV9

کیا EV9

اگر همه‌چیز مطابق برنامه‌های کیا پیش برود، کیا EV9 با قیمتی رقابتی عرضه می‌شود که مزیت بزرگ دیگری برای آن خواهد بود. مسئله قیمت بالای خودروهای الکتریکی همواره یکی از موانع اصلی پیش روی گسترش بازار آن‌ها بوده است. حتی قیمت برخی از خودروهای تسلا با آپشن‌ها به بیش از 120 هزار دلار می‌رسد! البته با تدابیری که خودروسازان بزرگ اندیشیده‌اند، رفته‌رفته نیز این مسئله کمرنگ می‌شود و بالاخره شاهد بازاری متنوع‌تر با قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر خواهیم بود.

کیا برنامه دارد این شاسی بلند برقی را با قیمت پایه 50 هزار دلار به عرضه برساند که آن را به یکی از مقرون به صرفه‌ترین خودروهای برقی بازار تبدیل می‌کند. EV9 حتی می‌تواند فورد را به چالش بکشد که برای تولید مقرون به صرفه‌ترین کراس اوور برقی در حال حاضر یعنی فورد موستانگ Mach-E شهرت دارد. موستانگ Mach-E خودرویی خوش‌ساخت، مجهز، سریع و خاص است که در کمال تعجب با قیمتی در محدوده 50 هزار دلار به فروش می‌رسد. گفتنی است این کراس اوور آمریکایی جذاب اخیراً عنوان بهترین خودروی برقی سال 2022 را از سوی کانسومر ریپورتز دریافت کرد.