اینترنت گران می شود

اینترنت به زودی گران می‌شود

رگولاتوری اعلام کرده که طبق مصوبه‌ای جدید، مجوز تعرفه گذاری اینترنت را دریافت کرده و در سال آینده اصلاحاتی را در این زمینه انجام خواهد داد.

این‌طور که در خبرها شنیده می‌شود، از سال آینده تعرفه‌های اینترنت گران‌تر خواهد شد. معاون وزیر ارتباطات اخیرا گفت محدودیت‌های قانونی تعرفه‌ها برای سال آینده برداشته شده و هم اکنون می‌توانیم به اصلاح تعرفه‌ها بپردازیم.

مجوز گرانی اینترنت صادر شد

به گفته صادق عباسی شاهکوه در کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات با رویکرد توسعه شبکه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای هدف‌گذاری و توسعه شبکه فیبر نوری در هفته جاری ابلاغ می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شده بود، قرار است به زودی 20 میلیون پورت فیبر نوری تأمین شود.

اینترنت گران می شود

شاهکوه می‌گوید بر اساس مصوبه تمامی اپراتورها موظف هستند تا نهایتا شعاع 500 متری کاربر تجهیزات فیبر نوری را نصب کنند. همچنین در صورتی که کاربر تقاضا کند باید ظرف یک ماه نسبت به سرویس‌دهی اقدام شود. بنا بر گفته‌های شاهکوه حداقل سرعت در این سرویس باید 30 مگابیت بر ثانیه باشد و پس از 3 سال می‌توانیم 100 درصد خانوارها را مجهز به این سرویس کنیم.

آن طور که گفته شده قرار است 70 درصد از کاربران سرعت 50 مگابیت بر ثانیه‌ای را تجربه کنند و همچنین 50 درصد از آنها نیز 100 مگابیت بر ثانیه قدرت اینترنت داشته باشند. برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که در پایان سال 1401 باید حداقل 10 درصد از کاربران و مشترکان چیزی حدود یک گیگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشند.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای مناطق جغیرافیایی مختلف با جمعیت بالا یا پایین برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده و برای هر منطقه زمان خاصی در نظر گرفته شده است. همچنین حمایت دولت تنها از اپراتورهایی صورت خواهد گرفت که درآمدزایی کمتری دارند و در هشت کلانشهر برنامه‌ای برای حمایت‌های مالی وجود ندارد.

به اعتقاد عباسی شاهکوه، دولت قصد دارد موانع بر سر راه توسعه اینترنت را رفع کند و این موانع هم اکنون تا حدودی شناسایی شده‌اند. دولت به تازگی با توانیر و شهرداری‌ها وارد مذاکره شده و آنها موظف هستند مطابق با برنامه ششم توسعه شهرداری‌ها، امکاناتشان را در اختیار سایر بخش‌ها بگذارند.

اینترنت گران می شود

در برنامه بودجه 1401 نیز به رگولاتوری این مجوز داده شده تا بتواند برای تعرفه اینترنت در سال جدید قیمت گذاری کند. وی در ادامه می‌افزاید:

در همین حال استفاده از فیبر هوایی شرکت توانیر نیز سرعت اجرای این پروژه را بالا می‌برد. ما مقررات‌گذاری کرده‌ایم که اگر اپراتوری شبکه فیبرنوری را توسعه دهد و کاربر جذب کند، حق‌السهمی که باید به دولت پرداخت کند، کاهش یابد. یعنی دولت از حق‌السهم خود کوتاه می‌آید.

بنا بر گفته‌های عباسی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه‌ای که قرار بود از قبل آن سه درصد درآمد اپراتورها به فیبرکشی اختصاص یابد را به 5 درصد افزایش داد. البته مصوبه مذکور باید به تصویب هیئت دولت نیز برسد. وی در ادامه تأکید می‌کند:

ما حمایت را به سمتی برده‌ایم که اپراتورها ترغیب شوند به سمت اتصال کاربر بروند. خوشبختانه مجلس در بودجه سال آینده موافقت کرد که کل درآمد وزارت ارتباطات صرف توسعه زیرساخت‌ها شود. این موضوع دست ما را باز خواهد گذاشت تا به اپراتورها تسهیلات دهیم.

اینترنت گران می شود

همان‌طور که گفته شد محدودیت‌های تعرفه گذاری برداشته شده و حالا رگولاتوری می‌تواند متناسب با اوضاع جامعه و عوامل مهم دیگر به اصلاح آن بپردازد. از طرفی در سال 1401 مزایده فرکانس 3500 را برای نسل پنجم شبکه پیش رو داریم، چرا که به اعتقاد ایشان این نسل از اینترنت با فیبر نوری در ارتباط است و باید با این شبکه اتصال برقرار کند.

پیش‌تر نیز برنامه زمان‌بندی ارسال پورت فیبر نوری منتشر شده و وزارت ارتباطات نیز بر آن صحه گذاشته بود. بر این اساس در سال آینده حدود 5 میلیون پورت فیبر نوری و در سال 1402 بالغ بر 7 میلیون پورت و نیز در سال 1403 8 میلیون پورت فیبرر نوری در کشور نصب و راه‌اندازی می‌شود. عباسی شاهکوه می‌گوید:

در این پروژه ملی، مهم‌ترین دغدغه ما مخابرات است تا اپراتورهای دیگر بتوانند از امکانات ملی این شرکت، بهره‌برداری کنند. چالش بعدی نیز تقسیم کار است تا سرمایه‌گذاری موازی صورت نگیرد و شاهد رشد متوازن در کشور در اجرای این پروژه باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*