پهپاد روسی

پهپاد روسی پس از ورود به حریم هوایی ناتو در لهستان سرنگون شد

روز گذشته یک پهپاد روسی وارد حریم هوایی لهستان که از کشورهای عضو ناتو محسوب می‌شود گردید و در راه بازگشت مورد هدف قرار گرفت.

نیروی هوایی اوکراین گزارش داد که روز گذشته یک پهپاد روسی حریم هوایی لهستان را نقض کرد. مقامات لهستانی تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. گفته می‌شود این پهپاد پیش از ورود به آسمان لهستان، پیشتر بر فراز شهر یافوروف در استان غربی لفیف از خاک اوکراین کشف شده بود.

بر اساس ادعای مشابه این پهپاد مشغول ارزیابی خسارت وارده از سوی ارتش روسیه در پی جمله با 30 موشک کروز به پایگاه نظامی اوکراینی نزدیک شهر مذکور بوده است؛ جایی که حملات روس‌ها 35 کشته و 134 مجروح بر جای گذاشت.

اخبار محلی حاکی از آن است که پهپاد پس از آن وارد حریم هوایی لهستان شد و هنگامی که مجددا به آسمان اوکراین بازگشت، توسط پدافند اوکراین سرنگون شد. پایگاه مورد حمله روس‌ها در 34 کیلومتری مرز لهستان قرار دارد و از این رو پهپاد حریم هوایی آن‌ها را نیز نقض کرد. برخی رسانه‌ها این اقدام مسکو را تحریک ناتو برشمردند.

ناگفته نماند از نوع پهپاد اطلاعاتی در ست نیست، اما با توجه به برد پروازی احتمالا اوریون یا فورپست بوده است. روز گذشته همچنین یک پهپاد اورلان 10 روسی در رومانی سقوط کرد؛ این کشور نیز از اعضای ناتو محسوب می‌شود.

به گزارش اکانت خبری Clash Report در تویتر، نیروهای روسی روز گذشته یک فروند پهپاد که خیال می‌کردند بیرقدار TB2 اوکراینی است را در حوالی خارکیف سرنگون و بابت آن خواستار مدال شدند، اما با از دست رفتن سیگنال یک پهپاد روسی مشخص شد که هواگرد خودی را هدف قرار دادند. با احتساب این موارد روسیه در روزی که گذشت دست کم 3 پهپاد از دست داد. ناگفته نماند عدم استفاده از سیستمتشخیص دوست از دشمن سبب شد تا روس‌ها روز گذشته یک فروند هواپیمای تهاجمی سوخوی Su-25 خودی را نیز ساقط کنند.

پهپادهای روسی از سیستم‌های هدایتی و ناوبری بومی بهره می‌برند که به دلیل دقت کم، گم شدن آن‌ها و ورود به حریم هوایی دیگر کشورها امری غیرمعمول نیست. اشتباه و عدم دقت سیستم ناوبری سبب شد تا در سال 2015 یک فروند جنگنده تهاجمی سوخوی Su-24 متعلق به نیروی هوایی روسیه 2.2 کیلومتر وارد حریم هوایی ترکیه شود که متقابلا توسط جنگنده ترک سرنگون شد.