شیائومی 12 پرو

بررسی شیائومی 12 پرو ؛ پرچمداری با مشکلات متعدد

شیائومی اخیرا پرچمدار خود یعنی Xiaomi 12 Pro را روانه بازار‌های جهانی کرده است. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، باتری، دوربین و عملکرد شیائومی 12 پرو می‌پردازیم.

شیائومی 12 پرو به سه دوربین قدرتمند ۵۰ مگاپیکسلی (عریض، فوق عریض و تله‌فوتو) مجهز شده است و از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 بهره مي‌برد. اینها را در کنار نمایشگر LTPO OLED ساخت سامسونگ و سرعت شارژ ۱۲۰ وات قرار دهید تا متوجه شوید که با یک گوشی بسیار خوب طرف هستیم.

با همه اینها Xiaomi 12 Pro را می‌توان تنها پرچمدار موقت شیائومی دانست و هنوز نبود مدل اولترا به عنوان پرچمدار تمام عیار حس می‌شود. با گجت نیوز همراه باشید تا گوشی شیائومی 12 پرو را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست عناوین بررسی شیائومی 12 پرو

شیائومی 12 پرو

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی شیائومی 12 پرو

گوشیXiaomi 12 Pro
ابعاد و وزن۱۶۳.۶ در ۷۴.۶ در ۸.۲ میلی‌متر، ۲۰۴ گرم، بدنه پشتی از شیشه، فریم آلومینیومی
صفحه نمایش ۶.۷۳ اینچ، LTPO AMOLED، نمایش ۱ میلیارد رنگ، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، روشنایی پایدار ۱۰۰۰ نیت، حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت، رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۵۲۱ پیکسل در اینچ، دالبی ویژن، +HDR10
پردازندهتراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 (۴ نانومتری)، هشت هسته‌ای (۱ هسته کورتکس X2با فرکانس ۳ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز)، گرافیک آدرنو 730
حافظه۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1
نرم افزاراندروید 12 در کنار رابط کاربری MIUI 13
دوربین عقب
  • دوربین اصلی: ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز، حسگر ۱/۱.۲۸ اینچی، گشودگی دیافراگم f/1.9، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر، اندازه پیکسل ۱.۲۲ میکرومتر، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض: ۵۰ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۱۵ درجه
  • دوربین تله‌فوتو: ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز، گشودگی دیافراگم f/1.9، فاصله کانونی ۴۸ میلی‌متر، زوم اپتیکال ۲ برابری
دوربین جلودوربین ۳۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، اندازه پیکسل ۰.۷ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 8K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه، 4K با سرعت ۳۰، ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰، ۶۰، ۱۲۰، ۲۴۰ یا ۹۶۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 720p با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه
باتری۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سیمی سریع ۱۲۰ وات، شارژ بی‌سیم ۵۰ وات، شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ وات
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، NFC، درگاه مادون قرمز، حسگر مجاورت مجازی

طراحی و کیفیت ساخت

رسیدن به یک طراحی متفاوت در سال 2022 کار آسانی نیست؛ اما شیائومی تا حدودی توانسته با سری Xiaomi 12 در این کار موفق شود. البته بدنه پشتی و نمایشگر با لبه‌های خمیده منحصر به فرد نیستند، ولی ترکیب آنها با طراحی بخش دوربین سبب شده که سری شیائومی 12 شبیه سایر گوشی‌های این شرکت نباشد.

شیائومی 12 پرو

شیائومی 12 پرو در کنار شیائومی 12

شیائومی دوربین اصلی را در بخش بالایی قرار داده است. دو حسگر دیگر نیز پایین‌تر از دوربین اصلی و در کنار هم دیده می‌شوند. تا به اینجای کار بخش دوربین فرق چندانی با بقیه گوشی‌ها ندارد؛ اما برخی جزئیات ریز سبب شده که بخش دوربین شیک و خاص به نظر برسد. یکی از این المان‌ها رینگ فلزی برای دوربین اصلی و المان دیگر خطوط ظریفی است که دوربین‌ها را از هم جدا می‌کنند.

پنل پشتی شیائومی 12 پرو به شدت مستعد سر خوردن است؛ اما خبر خوب اینکه اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند. در سمت چپ شاهد حضور برند شیائومی با اشاره به شبکه 5G هستیم و در بخش سمت راست نیز علامت استاندارد اروپا، توصیه به بازیافت و موارد دیگر به چشم می‌خورد. این چند خط تا حدودی به زیبایی گوشی آسیب زده‌اند.

شیائومی 12 پرو

طراحی خمیده لبه‌های بدنه پشتی و نمایشگر سبب شده که فریم آلومینیومی باریک‌ به نظر برسد. البته در بدنه بالایی و پایینی ضخامت فریم بیشتر می‌شود و می‌تواند خیال کاربر را تا حدودی از افتادن احتمالی راحت کند.

در بدنه بالایی خروجی اسپیکر، فرستنده مادون قرمز و میکروفون قرار دارد و در بدنه پایینی نیز شاهد خروجی اسپیکر (Harman/Kardon)، میکروفون و درگاه سیم‌کارت هستیم. این درگاه می‌تواند میزبان دو نانوسیم باشد؛ اما از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. ظاهرا به جز سونی و هواوی دیگر سازندگان گوشی هوشمند آنچنان تمایلی به پشتیبانی از microSD در گوشي‌های بالا رده خود ندارند.

تنها موردی که نبود آن در شیائومی 12 پرو حس می‌شود، مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است. این در حالی است که این روزها اکثر گوشی‌های پرچمدار دارای گواهی IP هستند.

صفحه نمایش

نمایشگر با لبه‌های خمیده زیبایی شیائومی 12 پرو را دوچندان کرده است. لبه‌های نمایشگر با شیب ملایمی به گوشه‌ها رفته و در آنجا نیز با حاشیه‌های حداقلی همراه می‌شوند. اگر علاقه‌ای به اینگونه نمایشگرها ندارید، بهترین گزینه گلکسی +S22 است که با یک نمایشگر تخت همراه شده است.

نمایشگر ۶.۷۳ اینچی گوشی شیائومی ساخت سامسونگ است. این پنل سوپر امولد دارای رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل است و نسبت تصویر ۲۰ به ۹ و تراکم ۵۲۱ پیکسل در اینچ را ارائه می‌دهد. حداکثر نرخ نوسازی نمایشگر به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و نرخ نمونه‌برداری لمسی نیز برابر با ۴۸۰ هرتز است.

شیائومی 12 پرو

شیائومی ادعا می‌کند که روشنایی نمایشگر در حالت پایدار ۱۰۰۰ نیت است و در حالت HDR به ۱۵۰۰ نیت می‌رسد. در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۵۰۶ نیت می‌رسد و در حالت خودکار نیز مرز ۱۰۵۰ نیت را لمس خواهد کرد. این اعداد گوشی بالارده شیائومی را همرده آيفون 13 پرو مکس قرار می‌دهد. در واقع تنها جدیدترین پرچمدار سامسونگ است که روشنایی بالاتری دارد.

در حالت پیشفرض، نمایشگر شیائومی 12 پرو رنگ‌ها را شاداب نشان می‌دهد؛ اما اندکی در رنگ‌های سفید و طوسی گرایش به آبی دیده می‌شود. البته با تغییر تنظیمات رنگ می‌توان این مشکل را برطرف کرد. شیائومی نیز همانند اپل قابلیت جدیدی را توسعه داده که می‌تواند دمای رنگ را بر اساس نور محیط تنظیم کند.

شیائومی 12 پرو

در نهایت نوبت به رفرش‌ریت می‌رسد که به شکلی عجیب در این گوشی مدیریت می‌شود. با رفتن به بخش تنظیمات شما دو گزینه خودکار و سفارشی را مشاهده خواهید کرد. در حالت خودکار خود گوشی بر اساس محتوای در حال نمایش و تعامل شما با دستگاه، رفرش‌ریت را تنظیم می‌کند.

اما در حالت سفارشی گزینه‌های ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز در برابر شما قرار می‌گیرد. این اعداد حداکثر میزان رفرش‌ریت هستند و در هرکدام از آنها نیز گوشی بر اساس معیارهای خودش رفرش‌ریت را کاهش و افزایش می‌دهد. در واقع اگر یک تصویر ثابت در برابر چشمان شما باشد، رفرش‌ریت به ۱۰ هرتز هم می‌رسد.

باتری

شیائومی 12 پرو همانند مدل می 11 سال گذشته به یک باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. باتری این گوشی تنها اندکی (۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی) از مدل استاندارد Xiaomi 12 بزرگتر است؛ اما باید انرژی مورد نیاز یک نمایشگر بزرگتر با رزولوشن بیشتر را تامین کند (۶.۷۳ اینچ 1440p در مقایسه با ۶.۲۸ اینچ 1080p).

شیائومی 12 پرو

عمر باتری گوشی جدید شیائومی اصلا خوب نیست و با این وضعیت نمی‌تواند با گوشی‌های دیگر رقابت کند. شما با یک بار شارژ می‌توانید تا ۱۲ ساعت و ۱۸ دقیقه ویدیو (۶۰ هرتز) تماشا کنید یا ۱۰ ساعت و ۴۶ دقیقه وبگردی (۱۲۰ هرتز) داشته باشید. برای تماس‌های صوتی 3G نیز تا ۱۹ ساعت و ۲۴ دقیقه هیچ مشکلی نخواهید داشت.

اگر رفرش‌ریت نمایشگر را روی ۶۰ هرتز تنظیم کنید، می‌توانید ۱ ساعت بیشتر وبگردی کنید، ولی با تغییر رزولوشن دستگاه تغییر چشمگیری در عمر باتری ایجاد نخواهد شد.

شیائومی 12 پرو

مدل 12 پرو از سریع‌ترین سیستم شارژ تجاری شیائومی بهره می‌برد و خوشبختانه شرکت سازنده آداپتور ۱۲۰ وات را نیز داخل جعبه قرار داده است. در حالت پیش‌فرض شارژ کامل گوشی 24 دقیقه طول می‌کشد؛ اما اگر به تنظیمات گوشی بروید و گزینه Boost Charging Speed را فعال کنید، این میزان به ۱۸ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد که البته فوق‌العاده است.

پرچمدار فعلی شیائومی از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. اگر بخواهید از لوازم جانبی اختصاصی این گوشی استفاده کنید، می‌توانید با سرعت ۵۰ وات گوشی را در ۴۲ دقیقه شارژ کنید؛ اما اگر به سراغ شارژرهای بی‌سیم دیگر بروید، سرعت شارژ به ۱۰ وات کاهش پیدا می‌کند. شما همچنین می‌توانید از گوشی به عنوان پاوربانک استفاده کرده و دستگاه‌های دیگر را با سرعت ۱۰ وات شارژ کنید.

اسپیکر

در بخش اسپیکر شاهد حضور دو توییتر و ووفر هستیم و شرکت هارمن کاردن نیز وظیفه بهینه‌سازی سیستم اسپیکر این گوشی را بر عهده داشته است. هر دو اسپیکر به یک اندازه توانمند هستند و نیاز به دیگری ندارند.

اما بر خلاف سایر گوشی‌های بالارده شیائومی و علیرغم حضور برند Harman/Kardon، بلندی صدای شیائومی 12 پرو آنچنان خوب نیست و می‌توان آن را متوسط ارزیابی کرد. در مورد کیفیت صدا نیز می‌توان همین را گفت؛ زیرا در صداهای بالا تا حدودی شفافیت از بین می‌رود.

نرم‌افزار و عملکرد

شیائومی 12 پرو از رابط کاربری MIUI 13 بر پایه اندروید 12 بهره می‌برد. برخلاف نسخه چینی، بسیاری از بهبودهای بصری و کاربردی در نسخه گلوبال این گوشی دیده نمی‌شود. به عنوان مثال، ویجت‌های جدید که بخشی از اندروید 12 بودند، در این گوشی حضور ندارند و خبری از پیشخوان حریم خصوصی نیز نیست. همچنین کاربران نمی‌توانند به تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها دسترسی داشته باشند.

شیائومی 12 پرو

شیائومی ادعا می‌کند که در MIUI تغییرات اساسی زیادی را ایجاد کرده است و حالا نسخه جدید می‌تواند منابع سخت‌افزاری را بهتر و هوشمندانه‌تر مدیریت کند. در واقع MIUI 13 قرار است بر نحوه استفاده از پردازنده و رم نظارت کرده و در صورت نیاز برخی فرآیندهای غیرضروری را برای عملکرد بهتر متوقف کند. بدین ترتیب باید شاهد ۴۰ درصد بهینگی بیشتر در مقایسه با نسخه قبلی باشیم.

شیائومی 12 پرو

شرکت سازنده همچنین به قابلیت جدیدی به نام Liquid Storage اشاره کرده است. به ادعای شیائومی، به خاطر مدیریت ضعیف دستگاه، پس از ۳۶ ماه استفاده عملکرد حافظه ذخیره‌سازی نصف خواهد شد؛ اما MIUI 13 در بحث یکپارچه‌سازی حافظه تا ۶۰ درصد بهبود پیدا کرده است و بدین ترتیب پس از ۳۶ ماه تنها شاهد افت ۵ درصدی خواهیم بود.

علاوه بر اینها، در MIUI 13 شما می‌توانید تا ۳ گیگ از حافظه داخلی گوشی خود را به عنوان رم تعریف کنید. این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال است.

برای باز کردن قفل گوشی دو گزینه در اختیار کاربر قرار دارد. گزینه اول حسگر اثر انگشت اپتیکال است که در زیر نمایشگر قرار گرفته و عملکرد سریع و خوبی دارد و گزینه دوم نیز باز کردن قفل با استفاده از چهره (۲ بعدی) کاربر است که البته امنیت کمتری نسبت به اثر انگشت دارد.

از نظر ظاهری تغییر چشمگیری در MIUI 13 ایجاد نشده است و موارد جزئی شخصی‌سازی را نیز می‌توان در امتداد MIUI 12 ارزیابی کرد. بخش نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات سریع همچنان شبیه به آيفون است و  با ورود به منو نیز متوجه می‌شوید که خود گوشی برنامه‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داده است. برنامه‌های شیائومی نیز حضور پررنگی در این گوشی دارند.

بنچمارک

شیائومی 12 پرو به جدیدترین تراشه کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 مجهز شده است. این تراشه ۴ نانومتری در سری گلکسی S22 نیز استفاده شده است و امسال در تقریبا تمامی گوشی‌های پرچمدار اندرویدی دیده خواهد شد.

امتیاز شیائومی در تست تک هسته‌ای گیک‌بنچ اندکی از سایر مدل‌های مجهز به SD 8 Gen 1 کمتر است؛ اما در تست چند هسته‌ای تفاوت کمتری دیده می‌شود.

گیک‌‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

iQOO 9 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 3708
Xiaomi 12 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 3682
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200) : 3657
Sony Xperia Pro-I (Snapdragon 888) : 3540

گیک‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

iQOO 9 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 1231
Xiaomi 12 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 1169
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200) : 1180
Sony Xperia Pro-I (Snapdragon 888) : 1129

انتوتو 9

iQOO 9 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 997948
Xiaomi 12 Pro (Snapdragon 8 Gen 1) : 985226
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200) : 968359
Sony Xperia Pro-I (Snapdragon 888) : 725839

در بخش GPU، نماینده شیائومی عملکردی مشابه سایر گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون دارد و جالب اینجاست که گلکسی‌های مجهز به اگزینوس 2200 از آن ضعیف‌تر هستند.

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

iQOO 9 Pro (Adreno 730) : 46
Xiaomi 12 Pro (Adreno 730) : 46
Samsung Galaxy S22 Ultra (Xclipse 920) : 37
Sony Xperia Pro-I (Adreno 660) : 51

GFX Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

iQOO 9 Pro (Adreno 730) : 95
Xiaomi 12 Pro (Adreno 730) : 96
Samsung Galaxy S22 Ultra (Xclipse 920) : 76
Sony Xperia Pro-I (Adreno 660) : 69

شیائومی ادعا می‌کند که در مدل 12 پرو از یک محفظه بخار در کنار سه لایه گرافیتی بهره گرفته است تا از گرم‌ شدن گوشی جلوگیری کند. باید بگوییم که راهکار این شرکت جواب نداده است؛ زیرا در حالت عادی، تنها سه دقیقه پس از آغاز تست CPU Throttling شاهد کاهش عملکرد گوشی به ۸۰ درصد بودیم و پس از دقیقه ششم نیز این میزان به ۶۰ درصد رسید.

گوشی تا ۲۰ دقیقه عملکردی نامتعادل از خود نشان داد و در نهایت با حداکثر توان ۶۰ درصدی تست را به پایان رساند. گوشی همچنین نتوانست تست ۲۰ دقیقه‌ای 3DMark Wild Life را کامل کند و پس از حدود ۱۰ دقیقه از آن خارج شد. پس از آن نیز برای چند دقیقه هیچ برنامه‌ای به جز تماس‌ها و مخاطبین باز نمیشد تا اینکه گوشی خنک شود.

با تغییر حالت گوشی به Performance mode نیز تغییر چشمگیری ایجاد نشد. منظورمان این نیست که این گوشی در استفاده معمولی دچار مشکل خواهد شد یا اینکه هنگ خواهد کرد؛ بلکه عملکرد خوبی در گرمازدایی ندارد و همین نیز می‌تواند در عملکرد دستگاه در استفاده‌های سنگین تاثیر منفی بگذارد.

دوربین

دوربین اصلی شیائومی 12 پرو از حسگر سونی IMX707 استفاده می‌کند. اندازه این حسگر ۱/۱.۲۸ اینچ است و اندازه پیکسل‌ها نیز به ۱.۲۲ میکرومتر می‌رسند. به خاطر فیلتر Quad Bayer نیز شاهد خروجی ۱۲.۵ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۲.۴۴ میکرومتر خواهیم بود. این حسگر در کنار یک لنز با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار گرفته است.

شیائومی 12 پرو

دو دوربین دیگر از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی سامسونگ JN1 بهره می‌برند. اندازه حسگر نیز ۱/۲.۷۶ اینچ است که نسبت به حسگر اصلی به شکل محسوسی کوچکتر است. هرچند که برای هدف‌های در نظر گرفته شده مناسب به نظر می‌رسد. اندازه پیکسل هم ۰.۶۴ میکرومتر است که پس از ترکیب ۴ در ۱ به ۱.۲۸ میکرومتر می‌رسد.

دوربین تله‌فوتو دارای لنزی با فاصله کانونی ۴۸ میلی‌متری است که زوم اپتیکال ۲ برابری را ارائه می‌دهد. گشودگی دیافراگم این لنز f/1.9 است. دوربین فوق عریض نیز میدان دید ۱۱۵ درجه را پوشش می‌دهد و فاصله کانونی آن برابر با ۱۴ میلی‌متر است. فوکوس این دوربین ثابت است و خبری از فوکوس خودکار در آن نیست.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

کیفیت تصاویر دوربین اصلی شیائومی 12 پرو در نور مناسب خیلی خوب است. جزئیات زیادی در تصویر مشاهده می‌شود و سیستم پردازشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. همچنین هیچ خبری از وضوح بیش‌ از حد نیست. علاوه بر اینها، گستره داینامیک فوق‌العاده است و رنگ‌ها نیز به درستی ثبت می‌شوند.

دوربین تله‌فوتو نیز همین شرایط را دارد و در تصاویر ثبت شده با آن وضوح و جزئیات فوق‌العاده و میکرو کنتراست خوب مشاهده می‌شود. البته رنگ‌ها نسبت به دوربین اصلی کمی گرم‌تر و حتی اغراق‌ شده هستند؛ اما تا زمانی که تصاویر را در کنار هم قرار ندهید، متوجه این موضوع نخواهید شد. گستره داینامیک نیز بسیار خوب است.

تنها انتقادی که به این دوربین داریم قدرت زوم پایین (۲ برابری) آن است. البته شما می‌توانید تا ۵ برابر هم زوم کنید؛ اما در این حالت کیفیت کاهش پیدا می‌کند.

دوربین فوق عریض نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و حتی می‌توان گفت که در حد دو دوربین دیگر است. تصاویر ثبت شده در بخش مرکزی بسیار شارپ هستند؛ اما با نزدیک شدن به گوشه‌ها وضوح تصویر کاهش پیدا می‌کند؛ هرچند که باز هم شرایط برای یک دوربین فوق عریض قابل قبول است. متاسفانه این دوربین به فوکوس خودکار مجهز نشده است و همین نیز گزینه‌های شما برای عکاسی کلوزآپ را محدود می‌کند.

شما می‌توانید برای هر سه دوربین از حالت ۵۰ مگاپیکسلی استفاده کنید. در دوربین اصلی کمی جزئیات بیشتر خواهد شد؛ اما آنقدر زیاد نیستند که تغییر محسوسی را ایجاد کنند. از طرفی نویز افزایش پیدا می‌کند و در برخی زمینه‌ها از دقت رنگ‌ها کاسته می‌شود. این موضوع در مورد دوربین تله‌فوتو هم صادق است. در کل می‌توان گفت که حالت ۵۰ مگاپیکسلی ارزش فایلی با ۴ برابر حجم بیشتر را ندارد.

حالت ۵۰ مگاپیکسلی دوربین فوق عریض نیز هیچگونه جزئیات و یا تغییر مثبتی را به ارمغان نمی‌آورد و حتی می‌توان گفت که یک حالت اضافی است.

کیفیت عکس‌ها در شب

شیائومی 12 پرو گزینه‌ای به نام حالت شب خودکار دارد که به صورت پیش‌فرض فعال است. به همین خاطر گوشی روی تمامی تصاویر گرفته شده در شب المان‌های Night Mode را اعمال می‌کند و چه حالت شب را به صورت دستی فعال کنید یا خیر، تفاوتی در کیفیت تصویر ایجاد نمی‌شود.

جالب است که در هر دو حالت تصاویر فوری گرفته می‌شوند و دیگر خبری از صبرهای چند ثانیه‌ای (۳ تا ۸ ثانیه) نیست. تنها در هنگام عکاسی با دوربین فوق عریض کمی باید صبر کنید که آن هم نسبت به گوشی‌های دیگر خیلی سریع است.

دیگر مورد مشترک را می‌توان تغییرات محافظه‌کارانه در حالت شب دانست. در واقع دیگر خبری از تغییرات ناگهانی پس از ثبت تصویر نیست و حتی ممکن است سایه‌ها کمی تاریک به نظر برسند؛ اما این رویکرد به واقعیت نزدیک‌تر است و می‌توان آن را حرفه‌ای تر دانست. با این مقدمه به سراغ کیفیت دوربین اصلی شیائومی 12 پرو در شب می‌رویم.

به طور کلی تصاویر خیلی خوب هستند و جزئیات زیادی در آنها مشاهده می‌شود. نویز هم به خوبی کنترل شده است و رنگ‌های اندکی اغراق‌ شده و هایلایت‌ها به زیبایی هرچه بیشتر تصویر کمک کرده‌اند.

دوربین تله‌فوتو نیز عملکردی در همین راستا دارد. البته در این دوربین سایه‌ها کمی روشن‌تر هستند و شاید می‌توان گفت که به طور کلی نوردهی بیشتری را شاهد هستیم. در کل عملکرد دوربین تله‌فوتو را می‌توان رضایت‌بخش دانست؛ زیرا هم جزئیات به خوبی حفظ شده‌اند و هم نویز کنترل شده است. رنگ‌ها هم همانند عکس‌های روز زیبا هستند. این عملکرد خوب را می‌توان به ترکیب فاصله کانونی محافظه‌ کارانه، اپرچر سریع و حسگر بزرگ مربوط دانست.

دوربین فوق عریض نیز عملکردی قابل انتظار از خود نشان می‌دهد. البته خروجی کمی تاریک‌تر است؛ اما همچنان گستره داینامیک قابل قبول به نظر می‌رسد و جزئیات و رنگ‌ها نیز به خوبی حفظ شده‌اند.

دوربین سلفی

شیائومی برای دوربین سلفی به سراغ حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و 1/3.14 اینچی آمنی ویژن OV32b40 رفته است. فوکوس این دوربین ثابت است و اندازه هر پیکسل نیز به ۰.۷ میکرومتر می‌رسد. در تصاویر سلفی جزئیات زیادی مشاده می‌شود؛ اما جزئیات را نمی‌توان در حد ۳۲ مگاپیکسل دانست. رنگ‌ها دوست‌داشتنی هستند و گستره داینامیک نیز عریض است. هرچند که نبود فوکوس خودکار کاملا حس می‌شود.

دوربین سلفی از حالت پرتره نیز پشتیبانی می‌کند و تصاویر ثبت شده هم کیفیت مناسبی دارند؛ اما در برخی موارد لباس‌ها در مرز بین سوژه و پس‌زمینه تار می‌شوند و بدتر از همه اینکه اگر در یک محیط با نور زیاد باشید، عملا تصویر شما در برابر یک پس‌زمینه سفید قرار خواهد گرفت.

فیلم‌برداری

دوربین اصلی شیائومی 12 پرو توانایی فیلم‌برداری با کیفیت 8K و سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه را دارد و دوربین‌های دیگر هم می‌توانند با کیفیت 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه این کار را انجام دهند. کدک پیش‌فرض h.264 است؛ اما شما می‌توانید کدک h.265 را نیز انتخاب کنید.همچنین در تمامی رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌ها، لرزشگیر در دسترس است.

شیائومی 12 پرو

کیفیت فیلم‌‌های 8K دوربین اصلی آنچنان فوق‌العاده نیست و جزئیات بیشتری نسبت به حالت 4K در آن مشاهده نمی‌شود. نحوه پردازش فیلم را هم نمی‌توان راضی‌کننده دانست. در حالت 4K وضعیت بهتر می‌شود؛ اما در مقایسه با گلکسی اس 22 اولترا جزئیات کمتری را شاهد هستیم. گستره داینامیک خوب است، ولی اکسپوژر کمی بیش‌ از حد است و همین نیز به رنگ‌ها آسیب می‌زند.

این مشکل در دوربین تله‌فوتو نیز مشاهده می‌شود؛ اما خوشبختانه در دوربین فوق عریض چنین مشکلی وجود ندارد. نکته مثبت شیائومی 12 پرو در این بخش عملکرد بسیار خوب لرزشگیر این گوشی است که می‌تواند لرزش‌های ناشی از راه رفتن را کاملا برطرف کند.

جمع‌بندی

شیائومی 12 پرو یک گوشی بدون ایراد نیست. شاید مهمترین مورد را هم بتوان عمر باتری پایین در برابر رقبا دانست. همچنین نبود گواهی IP برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد هم در این بازه قیمتی عجیب است. از طرفی این گوشی عملکرد مناسبی در گرمازدایی ندارد و تراشه نیز به سرعت افت می‌کند.

شیائومی 12 پرو

دوربین‌های این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارند؛ اما نبود فوکوس خودکار برای دوربین فوق عریض و قدرت زوم محدود دوربین تله‌فوتو سبب شده که نتوان Xiaomi 12 Pro را به عنوان یک گوشی دوربین محور درجه یک پیشنهاد کرد. البته تمامی افراد نیز به دوربین‌های در سطح مدل‌های اولترا نیاز ندارند و کیفیت مناسب دوربین‌های این گوشی در روز و شب می‌تواند نیاز آنها را کاملا برطرف کند.

پرچمدار فعلی شیائومی به یکی از بهترین نمایشگر‌های موجود مجهز شده است و اگرچه عمر باتری پایین لذت استفاده از آن را محدود کرده است، ولی نباید فراموش کرد که شما می‌توانید مدل 12 پرو را سریع‌تر از هر گوشی‌ دیگری در بازار شارژ کنید.

شیائومی 12 پرو

شیائومی برای این گوشی برچسب قیمتی ۱۰۰۰ دلاری را در نظر گرفته است. با این قیمت و امکاناتی که بررسی کردیم، بهترین کار شاید پرداخت مبلغی بیشتر (شاید در حد ۲۰۰ دلار) و خرید یک گوشی پرچمدار تمام عیار است تا قابلیت‌های بسیار بهتری را تجربه کنید. هرچند که اگر شیائومی در آينده قیمت مدل 12 پرو را به شکل محسوسی کاهش دهد، شاید بتوان آن را به عنوان یک گزینه در نظر گرفت.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی زیبا
  • صفحه نمایش فوق‌العاده
  • عملکرد بسیار خوب تمامی دوربین‌ها در نور مناسب و نور کم
  • سرعت شارژ بسیار بالا

معایب

  • عمر باتری پایین
  • کیفیت و بلندی صدای اسپیکر
  • قدرت زوم محدود
  • افت عملکرد پردازنده در استفاده سنگین
  • عدم مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار