بررسی کیا اسپورتیج 2023؛ نماد جسارت طراحان کره ای

کیا اسپورتیج 2023، یک شاسی بلند جمع و جور کره‌ای است که می‌تواند یکی از بهترین خودروهای SUV سایز متوسط، برای یک خانواده 5 نفره باشد.

به نظر می‌رسد که شرکت کیا، حساب ویژه‌ای روی اسپورتیج باز کرده است. این شاسی بلند جمع و جور، از سال 1993 روی خط تولید کره‌ای‌ها جا خوش کرده و سال به سال هم بهتر می‌شود. هرچند که تقریبا می‌‌توان گفت از سال 2018 به بعد، با یک اسپورتیج رقابتی طرف بودیم اما مدل 2023 این خودرو، حتی از آن‌ها هم بهتر عمل کرده است. این نکته را هم در نظر بگیرید که نسخه‌های هیبرید هم در سبد خرید مشتریان وجود دارد و شرکت کیا، تنوع سلیقه‌ها و نیازهای مختلف را هم در نظر گرفته. پس بیایید نگاه دقیق‌تری به این شاسی بلند خوش ساخت کره‌ای داشته باشیم.

فهرست عناوین:

معرفی کامل کیا اسپورتیج مدل 2023

طراحی چشم نواز و انقلابی 

در نگاه اول، می‌توان جلو پنجره‌ این نسخه را به عنوان اصلی‌ترین تغییر آن در نظر گرفت. امکان ندارد که بدون اطلاع قبلی، به این جلو پنجره نگاه کنید و نشانی از اسپورتیج‌های سابق را پیدا کنید. به علاوه، شرکت کیا نام عجیبی را هم برای این طراحی انتخاب و با اسم دماغ ببر (Tiger Nose)، از آن رونمایی کرده. البته با توجه به سیاست دیگر خودروسازان در یکسان کردن ظاهر محصولات خود، این طراحی، زیاد غیر منطقی نخواهد بود. در نتیجه می‌توان مقداری از روح کیا EV6 را در اسپورتیج 2023 پیدا کنید. وقتی به زوایای دیگر هم نگاه می‌کنید، این طراحی عجیب، نمایان‌تر می‌شود. خطوط شکسته و تیز، در کناره‌ها دیده می‌شود که برای یک کراس اوور بزرگ خانوادگی، کمی دور از انتظار خواهد بود.

تریم‌های متنوع با گیربکس، موتور و امکانات مختلف

دقیقا 5 تریم با قیمت‌های مختلف در سایت کیا وجود دارد. مدل 2، 3 و 4، مدل GT Line و GT Line S. این مد‌ل‌ها در 18 ویژگی و امکانات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند و مهم‌ترین اختلاف آن‌ها، به قیمت بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد که کیا قصد دارد تا تمامی اقشار جامعه، با هر سطح درآمدی بتوانند حداقل یک اسپورتیج داشته باشند. 

پیشرانه‌های هیبرید، دیزلی و بنزینی

خوشبختانه اسپورتیج با تمامی سلیقه‌ها هماهنگی دارد. تفاوتی ندارد که شما چه پیشرانه‌ای را مد نظر داشته باشید؛ اسپورتیج بالاخره به خانه شما راه پیدا خواهد کرد. سیستم محرکه‌ بنزینی، دیزل، تمام هیبرید، پلاگین هیبرید و هیبریدی خفیف (mild hybrid)، برای خریداران در نظر گرفته شده است. پیشرانه‌های مدل هیبرید از نوع 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری توربو شارژ با کد T-DGi هستند. این مدل‌ها از یک موتور الکتریکی 44.2 کیلو واتی و پکیج باتری‌های رضایت بخش، با ظرفیت 1.49 کیلووات ساعت بهره می‌برند. البته شاید به نظر شما، چنین ظرفیتی برای خودروهای هیبرید بسیار غیرمنطقی و کم باشد. اما فلسفه تولید مدل هیبرید اسپورتیج، هیچوقت براساس استفاده طولانی مدت از موتور الکتریکی، استوار نبوده. موتور الکتریکی بیشتر در ترافیک‌ها و مسیرهایی که به اصطلاح، استاپ/استارت زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینورترهای استفاده شده و سیستم «راه انداز آرام» (soft start) در این موتورها، بهره وری آن‌ها را در ترافیک، چندين برابر و مصرف انرژی را بسیار کم می‌کند. همچنین مصرف سوخت حالت هیبرید در حالت ترکیبی، به کمتر از 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. نسخه هیبرید استاندارد، با مجموع قدرت 226 اسب بخار، قوی‌ترین عضو این خانواده محسوب می‌شود. برای این خودرو، سه گیربکس در مدل‌های 6 سرعته دستی، 7 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته اتوماتیک موجود خواهد بود. البته خریداران نسخه‌های 4 و GT Line S می‌توانند گزینه‌ AWD را هم داشته باشند. نسخه پلاگین هیبرید با باتری‌های قوی‌تر 13.8 کیلووات ساعتی، می‌توانند موتور الکتریکی با قدرت 66.9 کیلو واتی را برای مدت زمان بیشتری در مدار حفظ و شعاع حرکتی خوبی (حدودا 45 کیلومتر) را فراهم کند.

کابین ساده، اسپرت و جذاب

همانطور که حدس می‌زنید، تمام آمپرهای آنالوگ از کابین جمع شده‌اند. تفاوت عمده‌ی تریم‌های مختلف اسپورتیج، دقیقا همینجا آشکار می‌شوند. برای مثال نمایشگرهای تریم GT Line S، نسبت به تریم‌های دیگر، بزرگ‌تر هستند. همچنین به نظر می‌رسد که در این تریم، با یک نمایشگر خمیده‌ی یک تکه طرف هستیم. اما این ترفند کیا است که دو نمایشگر خمیده را طوری به هم متصل کرده است که یکپارچه به نظر برسند. چنین کابینی را در EV6 الکتریکی هم شاهد بودیم.

 کابین سراسر دیجیتالی، با کمترین دکمه‌های فیزیکی

اکثر دکمه‌های فیزیکی داشبورد، به نمایشگر دیجیتال منتقل شده‌اند و همین موضوع، یک کابین ساده را به ارمغان می‌آورد. هرچند که باید منتظر عملکرد سیستم رابط کاربری آن باشیم؛ چرا که گاهی اوقات، کارکردن با سیستم‌های دیجیتالی برای دستیابی به عملکرد های ساده مثل تنظیم دما، تبدیل به یک کابوس می‌شوند. کیا برای رفع این ایراد تصمیم گرفته است تا تاچ بار روی داشبورد، وظیفه‌ی کنترل دما را به عهده داشته باشد و در کنار آن، سایر عملکردهای دیگر را هم ارائه دهد. در ادامه، سلکتور گیربکس اتوماتیک هم به وسط کنسول منتقل شده است. هرچند که نسخه گیربکس دستی هم در پایین‌ترین تریم اسپورتیج، پیدا می‌شود.

هرچند که با یک شاسی بلند مجلل رو به رو نیستیم، اما طراحان تصمیم گرفته‌اند تا حس پولدار بودن را به مالک خودرو القا کنند. تقریبا می‌توان گفت که اکثر مناطق کابین که در معرض دید هستند، با تریم چرمی پوشانده شده‌اند و پلاستیک‌های خشک، به پایین‌ترین قسمت‌ها رفته‌اند. صندلی‌ها هم در راحت‌ترین حالت ممکن قرار دارند و چندین تریم مختلف، از روکش‌های پارچه‌ای تا چرمی، برای آن‌ها در نظر گرفته شده.

در ردیف عقب، هیچ نشانه‌ای از کمبود فضا حس نمی‌شود و فضای پای مناسبی در نظر گرفته شده. البته شاید افرادی که قد 190 سانتی متر به بالا داشته باشند، کمی در ردیف عقبی اذیت شوند اما مطمئنا ارتفاع سقف، عامل ناراحت‌ کننده‌ای نخواهد بود. در پایان، فضای 591 لیتری صندوق عقب می‌تواند همراه همیشگی شما در سفرها باشند. البته مدل باز شدن درب صندوق عقب و طاقچه‌ی جدا شونده، می‌تواند تجربه‌ی حمل بار متفاوتی را به مالک خودرو ارائه دهد.

تکنولوژی‌های خودروهای مجلل در شاسی بلند معمولی

تریم‌های 3 و پایین‌تر، از یک صفحه نمایش 8 اینچی معمولی در پشت آمپر و یک نمایشگر دیگر با همین ابعاد در وسط کنسول بهره می‌برند. این در حالی است که تریم‌های بالاتر با جایگزین کردن دو نمایشگر خمیده‌ی 12.3 اینچی، اطلاعات بیشتری را به شما نمایش می‌دهند.

بر خلاف خودروهای چینی، نمایشگر پشت آمپر از قابلیت شخصی سازی بهره مند نخواهد بود. هرچند که تمام آنچه که مورد نیاز راننده است را در آن پیدا می‌کنید. همچنین می‌توانید با توجه به حالت‌های رانندگی‌ متفاوت، پشت آمپرِ هماهنگی را انتظار داشته باشید. برای مثال در حالت اسپرت، فقط دور موتور نمایش داده می‌شود و اطلاعات دیگر به گوشه‌های صفحه منتقل می‌شوند.

علاوه بر این موارد، هشدارهای رادار نقطه کور هم در زمان استفاده از راهنما، بر روی صفحه نمایش پشت آمپر ظاهر می‌شوند. رابط کاربری سیستم مولتی مدیا هم تجربه لذت بخشی را فراهم می‌کند. البته اگر نسخه هیبرید را انتخاب کرده باشید، تمام اطلاعات مربوط به سیستم هیبریدی هم روی نمایشگر مولتی مدیا، نشان داده خواهد شد. هرچند که سیستم مسیریاب به خوبی و بدون لگ کار می‌کند اما همچنان یک عیب بزرگ در آن دیده می‌شود. امکان کنسل کردن مسیر انتخاب شده وجود ندارد و تا زمانی که یک مسیر جدید را انتخاب نکنید، مجبور خواهید بود که به صدای آزار دهنده مسیریاب گوش کنید.

در مولتی مدیای اسپورتیج 2023 مانند تمامی خودروهای معمولی دیگر، سرویس اپل کارپلی و اندروید اتو را شاهد هستیم. علاوه بر این موضوع، در تمامی تریم‌ها، می‌توانید درگاه USB را در ردیف جلو و عقب ببینید. اما با انتخاب تریم 4 و GT Line، می‌توانید از شارژر وایرلس 15 واتی Qi هم بهره مند شوید. همچنین سیستم صوتی این دو تریم، ساخت شرکت هارمن کاردن (Harman Kardon) خواهد بود.

قیمت تریم‌های مختلف Sportage 2023

طبق اطلاعات سایت شرکت کیا، قیمت مدل‌های بنزینی و دیزلی این خودرو، با توجه به تریم انتخاب شده، بین 27,205 تا 38,005 دلار خواهد بود. البته از قیمت‌ مدل‌های هیبریدی، هنوز هیچ خبری در دسترس نیست. هرچند که همین مقدار هم با توجه به مدل 2022، افزایش چشم گیری را تجربه کرده است. برای مثال، پایین‌ترین نسخه‌ی اسپورتیج 2023 که تریم LX محسوب می‌شود، با قیمت 27,205 دلار، حدودا 1900 دلار گران‌تر از نسخه‌ی پایه‌ مدل 2022 خواهد بود.

تجربه سواری با کیا اسپورتیج مدل 2023

سیستم‌های کنترلی دستیار راننده هم طبق استانداردهای موسسات IIHS و NHTSA، در اسپورتیج گنجانده شده. اما به نظر می‌رسد که سیستم کنترل باقی ماندن بین خطوط در این خودرو، هنوز جای پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد. در پایان می‌توان گفت که طراحی کیا اسپورتیج مدل 2023، از پیشرفت‌های انقلابی کره‌ای‌ها خبر می‌دهد. همچنین فضای کابین کاملا مناسب در کنار پیشرانه‌ها و گیربکس‌های متنوع، به همراه گزینه‌های بسیار زیاد تریم‌های مختلف، یک شاسی بلند به شدت رقابتی را به بازار جهانی خودرو هدیه داده است. علاوه بر این موارد، مصرف سوخت بسیار مناسب در کنار امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی راضی کننده، یک رقیب جدی را برای توسان و راوفور به وجود آورده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*