سیارکی

سیارکی که درست قبل از برخورد با جو زمین مشاهده شد، ستاره شناسان را غافلگیر کرد

به تازگی اخترشناسان موفق به کشف سیارکی شده‌اند که پیش از برخورد به زمین رویت شده است. این اتفاق از جمله نادرترین حوادث نجومی است.

به تازگی محققان سیارکی را کشف کردند که تنها 2 ساعت با برخورد به جو زمین فاصله داشته است. این سیارک دقیقه نودی سرعتی حدود 18 کیلومتر در ثانیه داشته و دانشمندان موفق شده‌اند پیش از این که به جو زمین برخورد کند، آن را مشاهده کنند.

سیارکی نادر و عجیب به زمین برخورد کرد!

در واقع اخترشناسان همچنان در شوک تماشای این سیارک هستند، چرا که در طول این سال‌ها تنها چهار سیارک به نام‌های “۲۰۰۸ TC۳”، “۲۰۱۴ AA”، “۲۰۱۸ LA” و “۲۰۱۹ MO” پیش از اینکه به اتمسفر زمین برخورد کنند، دیده شده‌اند. در واقع سیارک کنونی، پنجمین آنهاست.

کریستیان سارنچکی ستاره شناسی است که توانست شیء سنگی کوچکی را به کمک تلسکوپ اشمیت رصد کند. این رصدخانه در ایستگاه کوهستانی پیشکستتو قرار دارد و آقای سارنچکی 2 ساعت قبل از برخورد این سیارک آن را در شمال ایسلند مشاهده کرد. عرض سیارک مذکور 3 متر تخمین زده شده و گفته می‌شود در ثانیه حدود 18 کیلومتر طی می‌کرده است.

سیارکی

اخترشناسان نمی‌دانند که EB5 2022 در جو زمین سوخته و از بین رفته است یا اینکه در اقیانوس منجمد شمالی سقوط کرده است. از طرفی باز هم مشخص نیست که پس از سوختن در جو، بقایای آن به زمین رسیده است یا خیر! پیرو این اتفاق نادر، سازمان بین‌المللی شهاب، در حال جمع‌آوری اطلاعات از افرادی است که شاهد این صحنه بوده‌اند. چند نفر در ایسلند گزارش کرده‌اند که در همان ساعت‌ها یک انفجار یا درخشش نور را دیده‌اند.

این سازمان از جمله سازمان‌های غیر انتفاعی است که از سال 1988 به کمک ادغام چند سازمان دیگر به وجود آمد. هدف از تأسیس این سازمان کمک به اخترشناسان آماتور و حرفه‌ای شهاب سنگ و پاسخ به نیازهای روزافزون آنهاست. این سازمان با روش‌های مختلفی شهاب سنگ‌ها را رصد می‌کند و با استفاده از پژوهش فراگیر درباره بارش شهابی و پیوند آن با دنباله دارها و محیط میان ستاره‌ای اطمینان حاصل می‌کند. از دیگر موارد جالب توجه این سازمان انتشار مجله WGN و برگزاری همایش اخترشناسان در ماه سپتامبر هر سال است.

سیارکی

اما شاید برایتان سوال باشد که در منظومه شمسی ما چند سیارک وجود دارد؟ همان‌طور که احتمالا می‌دانید منظومه شمسی در جایی بین سیاره مریخ و مشتری کمربندی به نام کمربند سیارکی دارد. آن طور که دانشمندان تخمین زده‌اند، این ناحیه بیش از 200 سیارک با قطر بیش از 100 کیلومتر دارد.

ناسا نیز اعلام کرده که در مجموع حدود 1.1 الی 1.9 میلیون سیارک با قطر بزرگتر از یک کیلومتر و میلیون‌ها سیارک کوچکتر از آنها وجود دارد. نمی‌توان گفت که برخوردهایی که به جو زمین می‌شود بزرگ است اما در طی یک سال هزاران قطعه شهاب سنگ کوچک به زمین برخورد می‌کند. گفتنی است که اغلب این شهاب سنگ‌ها دیده نمی‌شوند و بیشتر آنها در جنگل‌ها و اقیانوس‌ها سقوط می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*