دستپخت جدید مجلس برای واردات خودرو

دستپخت جدید مجلس برای واردات خودرو؛ خودروهای ارزان تا متوسط مجاز به ورود هستند

دستپخت جدید مجلس برای واردات خودرو اضافه شدن 5 شرط جدید به مصوبه قبلی است که در شورای نگهبان رد شده بود. آیا سرانجام واردات خودو آزاد می‌شود؟

پس از این که طرح واردات خودرو در صحن علنی مجلس تصویب شد، به شورای نگهبان ارسال گردید. شورای نگهبان در بررسی‌های لایحه بودجه 1401، واردات 70 هزار دستگاه خودروی خارجی را مخالف و مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست و این قسمت از لایحه بودجه را به مجلس بازگرداند.

تغییرات جدید طرح واردات خودرو

بنابر گفته‌های برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله میرتاج‌الدینی، ایرادهایی که شورای نگهبان به این مصوبه گرفته‌اند را برطرف کرده و اکنون 5 شرط جدید برای واردات دستگاه‌های سواری در نظر گرفته شده است.

سید محمدرضا میرتاج الدینی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه توضیح می‌دهد که خودروهای تا حجم 2000 سی سی و سقف قیمتی 25 هزار یورو می‌توانند مجوز ورود دریافت کنند. از طرفی در وهله اول واردات 50 هزار خودروی بنزینی و 20 هزار خودروی هیبریدی در نظر گرفته شده و دولت اگر تشخیص دهد که واردات نیاز است، می‌تواند خودروی سواری وارد کند.

یکی از مسائل مهمی که در اصلاحیه مد نظر قرار گرفته، تأمین ارز این واردات است که نمایندگان مجلس تعیین منشأ این ارز را به خود دولت واگذار کرده‌اند. در آخرین اصلاحیه‌ای که این طرح خورده، قرار شده تا 5 شرط جدید افزوده شود. برای مثال یکی از شروط این است که طرح واردات خودروی سواری نباید به تولید داخلی آسیب وارد کند یا این که واردات مذکور باید نهایتا منجر به ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شود.

دستپخت جدید مجلس برای واردات خودرو

به گفته میرتاج‌الدینی، خودرو یک کالای مصرفی است و باید از آن استفاده کرد، نه این که بخواهیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، صنعت خودرو زمانی وضعیت مطلوبی پیدا خواهد کرد که مردم هر زمان نیاز دارند خرید کنند و دیگر منتظر قرعه‌کشی این شرکت و آن کارخانه نباشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*